Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Chrám nákupů? Díky, nechci

28.11.2006  |  zdroj: HN  |  125× přečteno      vytisknout článek

Chrám nákupů? Díky, nechci Nedávno mi jeden novinář vyprávěl o vrcholu konzumní společnosti, který kdy zažil. Navštívil obří nákupní a zábavní centrum Lotte World v jihokorejském Soulu.
Pod umělou střechou je několikapatrový umělý svět. Nejníže je ledová plocha na bruslení. Nad tím umělé jeskyně, umělé skály a umělé stromy. Můžete se bez obav, že zmoknete, vydat na umělou procházku. Občerstvení? Na co si vzpomenete. Můžete se tu i "proletět balónem". Balóny jsou připevněny přímo pod střechou na kolejnicích, nad vším tím novodobým blázincem.
Rodiny tam jezdí - jak jinak než auty - trávit celé víkendy. "Oslavte narozeniny u nás!", proč byste je měli slavit s přáteli? To není legrace. To je trend. Postmoderní přepych.


A tady odložte děti
Pomalá, nenápadná proměna společnosti, aniž si to společnost uvědomuje. Lidé, místo aby vyrazili do přírody, na výstavu, zasportovat si nebo na návštěvu, tráví celý den v nákupním centru.
Tesco, Ahold, Lidl, Globus, Interspar a kdoví, jak se všechny tyhle chrámy nákupů a konzumu jmenují. Obrovský výběr. Zboží v akci. Parkoviště zdarma. Vše na jednom místě a k tomu koutek pro odložení dětí.
O tom, že hypermarketům padly za oběť hektary krajiny, že rapidně vzrostla kamionová doprava a zátěž životního prostředí, nikdo nepřemýšlí. Co je cílem hypermarketů? Zničit konkurenci obchůdků a menších prodejců a převzít jejich zákazníky. A daří se jim to.
Ve Velké Británii zlikvidovaly čtyři řetězce Asda, Sainsbury, Tesco a Safeway padesát tisíc prodejen. Jak asi vypadá statistika u nás v České republice? Navíc hypermarkety dováží levnější potraviny kamiony či letadly z celého světa. A přirozeně tím vytěsňují z trhu domácí produkci potravin.
Ekonomové nám vysvětlí, že se hypermarkety chovají tržně, ve prospěch zákazníka. Jejich hlavním cílem je přece minimalizovat cenu potravin.
Ne tak úplně. Hypermarkety ceny potravin neminimalizují, ale externalizují. Doprava potravin kamiony přes celou Evropu zatěžuje životní prostředí, ničí silnice, ruší lidi ze spánku a zamořuje vzduch zplodinami.
Lze to ale i jinak. Třeba příště vyhledat v obchodu vejce z chovu na podestýlce (od "veselých slepic") místo standardních vajec z klecových chovů. To je první krok na cestě k poznávání světa biopotravin. To není umělý, ale reálný, živý a zdravý svět. Stojí za zkoušku.

AUTOR: Martin Bursík
Autor je předsedou Strany zelených


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist