Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

ČTVRTINA OBYVATEL MĚSTA ZNOJMA SE SETKALA S MYŠLENKOU FAIR TRADE

06.12.2006  |  127× přečteno      vytisknout článek

ČTVRTINA OBYVATEL MĚSTA ZNOJMA SE SETKALA S MYŠLENKOU FAIR TRADE

V září 2006 se konal sociolgický výzkum ve městě Znojmě, jehož součástí bylo testování povědomí znojemských občanů o myšlence Spravedlivého obchodu neboli Fair Trade. Podle výzkumu se s myšlenkou Fair Trade setkala přibližně čtvrtina (26 %) Znojmáků, necelé dvě třetiny (63 %) o něm nikdy neslyšely, desetina (11 %) si nebyla jistá.

Nadprůměrné povědomí o Fair Trade zaznamenal výzkum mezi mladými lidmi ve věku 18‑29 let (43 %), u starších věkových skupin je povědomí výrazně nižší, mezi lidmi nad 60 let o něm slyšelo už jen 12 % z nich. Za pozornost stojí také „latentní“ povědomí (odpovědi „Nejsem si jist“) u nejmladší věkové kategorie respondentů, kdy si pětina (20 %) z nich uvědomovala určité asociace s pojemem Fair Trade, ale nebyla si stoprocentně jistá.

Povědomí o Fair Trade se zvyšuje se vzděláním, nejvyšší je u lidí s maturitou (35 %) a lidí s vysokoškolským vzděláním (32 %).

Co je Fair Trade?

Hlavní myšlenka Fair Trade je obchodování za spravedlivé ceny, které zajišťují pokrytí nákladů a zároveň garantují spravdlivé odměny producentům a dělníkům. Fair Trade je systém rozšířený především v obchodních vztazích s producenty z rozvojových zemí, nejčastěji se týká zemědělské produkce (především kávy, kakaa, čaje, banánů atd.), ale i rukodělných výrobků. Západní firmy garantují svým dodavatelům minimální ceny na několik měsíců dopředu, cena zahrnuje kromě zmiňovaných spravedlivých odměn a mezd také určitou prémii na rozvojové projekty ve vesnicích a komunitách výrobců a farmářů (např. podpora vzdělávání, obecní studna apod.).

V České republice se Spravedlivým obchodem zabývá např. Ekumenická akademie, organizace Jeden svět, Společnost pro Fair Trade a rozvojové vzdělávání a Centrum férového obchodu.

Poznámka metodologická

Sociologický výzkum ve městě Znojmě probíhal ve dnech 25. - 30. září 2006. Celkem bylo provedeno 200 rozhovorů formou face-to-face dotazování. Respondenti byli vybíráni metodou kvotního výběru, výběrová kriteria byla pohlaví, věk, vzdělání. Výběrový soubor je reprezentativní k obyvatelstvu města Znojma od 18 let. Rozhovory provedli školení tazatelé v různých lokalitách města.

Cílem výzkumu bylo otestovat povědomí o fenoménu férového obchodování u nás. Jená se o pilotní projekt na vzorku populace města Znojma. Autor si je vědom možného nadhodnocení výsledků a to zejména z těchto důvodů (jak vyplynulo z následného rozhovoru s některými respondenty):

-         asociace pojmu Fair Trade s myšlenkovými proudy liberalismu nebo laissez-faire,

-         asociace pojmu s politikou „volného obchodování“ propagovaného např. WTO,

-         asiciace Fair Trade se znojemským obchdůdkem Centra volného obchodu.

Zejména poslední zmiňovaná asociace byla ve výzkumu patrná, což může naznačovat určitý potenciál Fair Trade ve Znojmě a především dává možnost „zasáhnout“ myšlenkovým obsahem Fair Trade nakupující ve znojemském obchůdku. Výzkum také potvrdil očekávání, že povědomí mladých a vzdělanějších lidí bude na vyšší úrovni oproti průměrné populaci.

Autor se zabývá sociologickým a marketingovým výzkumem. Podílel se na několika výzkumech z oblasti komunální sféry, politiky, regionálního rozvoje a mediální oblasti. O fenomén Fair Trade se zajímá od roku 2005.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist