Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Stošedesátka přijde na miliardy korun

07.03.2007  |  zdroj: HN  |  123× přečteno      vytisknout článek

Stošedesátka přijde na miliardy korun Výrazně vyšší emise, vyšší hluk, větší riziko nehod, další náklady na rozšiřování dálnic jsou jen několika argumenty, proč nezvyšovat rychlost na dálnicích ze současných 130 na 160 km/h.

Proti tomu stojí argument, že současná povolená rychlost je příliš nízká, a proto by se měla zvýšit. To, že řidiči ale pak budou skutečně po dálnici jezdit rychleji, však nikdo nezaručí.

Přesto se české ministerstvo dopravy rozhodlo jít proti evropskému trendu, kdy se většinou rychlosti na určitých úsecích dálnicích ještě snižují.

To se může nakonec stát i v Česku, kde se zatím mluví jen o zvyšování rychlosti na 160 km/h. Místo toho totiž budou v některých částech dálnic, především v okolí měst a obcí, jezdit pomaleji. Důvodem je hluk z hlavních silničních tahů, který do konce roku zanesou hygienici do takzvané hlukové mapy.

"Poté se rozhodne, jestli v daném místě bude snížená rychlost, postaví se protihlukové stěny, vymění se povrch vozovky nebo se lidem koupí třívrstvá okna," říká hlavní hygienik Michael Vít. Kolik vše bude stát, zatím není jasné. Předchozí odhady se však pohybovaly mezi 60 až 400 miliardami korun. "Teď se však počítá s rychlostí 130 kilometrů. Pokud se zvýší rychlost, hladina hluku vzroste exponenciálně a je otázkou, co ještě stěny pohltí," říká ekolog Miroslav Šuta.

A podobně vzroste i znečištění z aut. O kolik přesně, se však odborníci neshodují. Národní britská instituce NETCEN spočetla nárůst emisí CO2 u starších benzinových aut o 12 procent, u dieselových až o 20. Němci počítají se zvýšením kolem devíti procent, Rakušané až se třiceti procenty.

Podobně se čeká i zvýšení emisí prachu, což je podle odborníků obecně jeden z nejaktuálnějších problémů starého kontinentu.

Emise přitom nerostou jen kvůli zvýšení rychlosti, ale i kvůli tomu, že řidiči budou muset častěji na dálnici brzdit a pak zrychlovat, tak jak budou dojíždět nejen nákladní auta a autobusy. "Ale i velkou skupinu řidičů, kteří i nadále budou jezdit jen 130 kilometrů," říká Jaroslav Heinrich z Centra dopravního výzkumu.

Třeba v Německu, kde je rychlost neomezená, je plynulost dopravy zajištěna tím, že pokud není rychlost snížena, tak tam nesmějí kamiony předjíždět.

Se zavedením 160kilometrové rychlosti zatím ministerstvo počítá na nových úsecích dálnic z Ústí nad Labem, do Hradce Králové, ale i na Plzeň. Nejvíce se však odborníci přou, jestli je vůbec možné na tyto dálnice, které se stavěly podle normy na rychlost 120 kilometrů v hodině, povolit 160kilometrovou rychlost.

"Ta norma určuje mnoho důležitých věcí - rozhled na zastavení, rozhled na předjíždění, a to se váže na parametry oblouků, vzdálenost křižovatek a délky připojovacích a odbočovacích pruhů, potřebných na dosažení dané rychlosti," říká Heinrich. Oponenti namítají, že tato norma je porušovaná již dnes.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist