Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Menší obce brání své životní prostředí před dálnicí

09.03.2007  |  zdroj: Zlínské noviny  |  126× přečteno      vytisknout článek

Menší obce brání své životní prostředí před dálnicí Plánovaná výstavba rychlostní silnice R49 v úseku od Fryštáku na Slovensko probudila malebný kraj Vizovických vrchů z poklidného spánku. Mnozí lidé, kterých se stavba a provoz na plánované "dálnici” osobně dotkne zhoršeným životním prostředím, mají pocit, že zaspali nebo že varovný "budík” vůbec nezazvonil. O to horečněji se nyní snaží zachránit, co se ještě zachránit dá. Jednou z jejich aktivit bylo také vydání stavebních uzávěr v Zádveřících a ve Lhotsku.

ZÁDVEŘICE, LHOTSKO - Lišáckým způsobem, jak překazit úsilí Ředitelství silnic a dálnic a Zlínského kraje o prosazení jediné trasy s několika problematickými úseky, kde se nebere zřetel na připomínky obcí, je vyhlášení takzvaných stavebních uzávěr. Touto cestou se ještě před koncem loňského roku vydali zastupitelé v Zádveřicích a ve Lhotsku. Možná si vzali příklad z podobného dřívějšího nařízení obce Pozlovice, kterou byly silně omezeny možnosti postavit přes katastr Pozlovic nadzemní vedení velmi vysokého napětí. O zrušení tohoto výnosu pak usilovat Zlínský kraj i ministerstvo vnitra, ale Ústavní soud dal obci za pravdu.

Ano, ale jedině v tunelu

V Zádveřicích bylo nařízení o stavební uzávěře schváleno 13. prosince. Oblast uzávěry se z velké části kryje s územím přírodního parku Vizovické vrchy. "Ze zákona je obec povinna pečovat o rozvoj svého území a o potřeby svých občanů v souladu se zásadou trvale udržitelného rozvoje. Trvale udržitelným rozvojem je takový rozvoj, který současným i budoucím generacím zachovává možnost uspokojovat jejich základní životní potřeby, a přitom nesnižuje rozmanitost přírody a zachovává přirozené funkce ekosystémů. Využití uvedeného území spatřuje zastupitelstvo v šetrné turistice, rekreaci občanů, poznávání přírodních krás a rozvoji přírodně orientovaného cestovního ruchu,” vysvětlil zádveřický zastupitel Pavel Drha.Cílem uzávěry není zabránění realizace R49, ale realizace liniových dopravních staveb způsobem, který nenaruší krajinný ráz a minimalizuje negativní dopady staveb na obyvatelstvo a okolní krajinu. "Takže proto, aby byly minimalizovány negativní dopady na přírodní park a životní prostředí obce (především hluková zátěž a exhalace), zastupitelé ve stavební uzávěře stanovili několik konkrétních podmínek pro stavby dopravní infrastruktury,” uvedl Drha.

1. Zmíněné stavby musí být vedeny v povrchových nebo podpovrchových tunelech, uzavřených tubusech nebo v zářezech pod přirozenou úrovní terénu.
2. V případě vedení úseku stavby v zářezu bude silnice opatřena po celé délce úseku přilehlým ochranným valem ve výši minimálně pět metrů nad úrovní komunikace, osázeným zelení.
3. Výstavba a provoz staveb neohrozí jakost a stav vodních zdrojů na vymezeném území, které se používají jako pitná voda pro obyvatele obce.
4. Výstavba a provoz staveb musí splňovat zákonné limity stanovené příslušnými právními předpisy.

K čemu je přírodní park?

Podobnou cestou se koncem prosince vydala i obec Lhotsko, která rovněž leží na trase uvažované rychlostní komunikace. V úvodním ustanovení nařízení o stavební uzávěře se konstatuje: "Účelem stavební uzávěry je ochrana území před umísťováním a realizací staveb výrazně narušujících krajinný ráz, vytváření podmínek pro trvale udržitelný rozvoj území při zachování přírodních a estetických hodnot a rekreačního potenciálu území a ochrana zdraví obyvatel obce.” Stanovené podmínky pro realizaci liniových staveb dopravní infrastruktury jsou velmi podobné podmínkám vyhlášeným v Zádveřicích.

V důvodové zprávě k vyhlášené stavební uzávěře ve Lhotsku se dále mimo jiné argumentuje: "Obec se nachází na území přírodního parku Vizovické vrchy. (...) Smyslem existence přírodních parků je omezení takového využití území, které by znamenalo zničení, poškození nebo rušení stavu tohoto území. Povrchové a zejména pak výrazně nad přirozený terén vyvedené liniové dopravní stavby by znamenaly značný zásah do krajinného rázu a výrazné zhoršení životního prostředí se všemi negativními důsledky. Tento zásah by byl markantnější tehdy, pokud by některá z liniových staveb procházela přímo územím přírodního parku. V rovině mohou být liniové stavby dopravní infrastruktury realizovány povrchovým tunelem nebo uzavřeným tubusem. Tím dojde k maximálnímu omezení negativních dopadů dopravy na obyvatelstvo a životní prostředí obce, především k minimalizaci hlukové zátěže a ke snížení imisních hodnot.”

Snaha o vyhlášení podobné stavební uzávěry se objevila i v sousední obci Bratřejov, ale při hlasování v zastupitelstvu odsouhlasení tohoto záměru o jeden hlas neprošlo. "Dostaly se k nám signály, že by naše obec při tomto postoji mohla mít potíže se získáváním dotací, o jejichž rozdělování rozhoduje či spolurozhoduje Zlínský kraj,” poznamenal Jaroslav Jandek, který tuto obec zastupuje v komisi krajského úřadu vytvořené k problematice stavby R49. Lidé v horní části Bratřejova mají zejména obavy, aby v souvislosti se stavbou R49 nepřišli o vodu ve studnách. V místní části Chrámečné lidem vadí, že se má trasa silnice dotknout i obytné zástavby. Desítky Bratřejovanů také uplatnily své připomínky ve zjišťovacím řízení k posuzování vlivu této stavby na životní prostředí.

Problémy územních plánů

Jak uvedl předseda občanského sdružení Vizovické vrchy Pavel Pečeňa, v územním plánu velkého územního celku zlínské aglomerace číslo 4, který je stále v platnosti, je výslovně zmíněno vedení R49 pod Vizovicemi tunelem. "Vzhledem k tomu, že v současném návrhu realizace již tunel není, bylo by možno realizaci současného návrhu právně napadnout, protože se výrazně liší od nadřízeného dokumentu,” poznamenal Pečeňa. Ekologičtí aktivisté z Vizovic usilují o to, aby rychlostní komunikace obcházela město tunelem a neprotínala na povrchu jeho jižní okraj s obytnou zástavbou.

Obecní zastupitelstvo v Zádveřicích se k připravované stavbě R49 vrátilo ještě 21. února. Neschválilo pokyny pro zpracování návrhu změny číslo 6 územního plánu obce Zádveřice-Raková a to mimo jiné z těchto důvodů:
1. Pokyny neřeší požadavek, aby R49 byla sloučena s I/49 a osa komunikace byla v linii jižní části stávající I/49.
2. R49 musí být vedena v povrchových nebo podpovrchových tunelech, uzavřených tubusech nebo v zářezech pod přirozenou úrovní terénu.
3. Dále pokyny neřeší souhlas obce s variantou A - pravobřežní komunikace první třídy. Varianty B a C jsou nepřípustné.
4. Zastupitelstvo požaduje zachování v územním plánu původních ploch pro ČOV a obslužné komunikace k ČOV.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist