Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Saab Biopower 100: Ekolog

17.03.2007  |  123× přečteno      vytisknout článek

Saab Biopower 100: Ekolog

I když to dnes bude týden, co se naše redakce vrátila z ženevského výstaviště, kde až do neděle 18. března probíhá 77. ročník autosalónu, zdaleka jsme vám nepředali všechno, co jsme tam natočili. Dnes tedy probereme to, co se skloňuje i v Česku čím dál častěji, a to ekologická auta. Lépe řečeno auta, která jsou k životnímu prostředí šetrnější než současná. Jednou, zda z nejperspektivnějších, variant blízké budoucnosti jsou vozy na biopaliva. Nejvíc jich v Ženevě stálo na stánku automobilky SAAB a my jsme tam strávil dost času, abychom pro vás připravili podrobnosti.

Zlý jazyk některých novinářů vám může říct, že automobilka Saab nemá ve skutečnosti co vystavovat, a tak udělala takzvaně z nouze ctnost. A když nemá nové modely, vrhla se na biopaliva. Můžete od nich tak mít biokombi, biosedan i biokabriolet, vždy s turbomotorem o objemu 1.8 litru, který má při spalování ethanolu E85 o 17 % vyšší výkon, než při spalování benzínu. O 10 % je také vyšší točivý moment. Řekli jsme, že někdo by zaměření Saabu na biopower mohl považovat za z nouze ctnost, jenže on je to ve skutečnosti velmi dobrý byznys.

"Ford byl v tomto směru sice první, začali ve Švédsku v roce 2001, ale tenkrát bylo velmi málo čerpacích stanic a nebyla to příliš výrazná záležitost. Když jsme do oboru před dvěma lety vstoupili my, bylo to přesně ve správný okamžik, a dnes jsou naše modely 9-5 nejprodávanější auta na E85 na trhu, a navíc jako jediní nabízíme přeplňování turbem," říká Kenth Johansson, konstruktér motorů Saabu.

Ještě než se s ním podíváme na moc zajímavý concept vozu, který umí jezdit i na stoprocentní ethanol, stejně jako na benzín a v libovolném poměru, tak dodám, že než se Volvo se Saabem odhodlali ke zmiňovanému vstupu na švédský trh s auty na E85, prodal Ford už víc než 16 000 flexifuelových vozů. Jak jsme tedy říkali, skutečně to není špatný obchod.

"Ve Švédsku je rozdíl mezi benzínovou verzí a verzí flexifuel, tedy tou, která zvládne jezdit na palivo E85, ve kterém je 85 % lihu a 15 % benzínu, stejně jako na benzín, jen necelých 1 000 euro, tedy ani ne 30 000 korun. Zohledňují to používané dražší materiály v motoru. Flexifuelová auta jsou ale úspěšná i přes vyšší cenu, protože jsou na ně nižší pojistky, jejich provoz je o něco levnější a jsou prostě všeobecně podoporována, například výhodami při parkování na vjezdech do měst a podobně. A řekněme, že i lidé mají uvědomělejší postoj k životnímu prostředí

A právě citlivějším přístupem k životnímu prostředí jsou seveřané pověstní. Tím se vracíme k autu, které už benzín vůbec nepotřebuje, a přesto má spalovací motor. Dokáže totiž jezdit na stoprocentní líh. Někteří možná ohrnou nos a řeknou, že taková auta už v Brazílii jezdí dávno! Jenže v Brazílii je na rozdíl od Švédska teplo.

"Jediným důvodem, proč je palivo E85 směsí 85 % lihu a 15 % benzínu, je to, že bez benzínu by auta v teplotách pod 10 stupňů Celsia nestartovala. Do našeho konceptu BIOPOWER 100 jsme proto vymysleli speciální předehřívání, které se zapne na jednu až dvě vteřiny, to záleží na teplotě, a předehřáté palivo pak vstříkne do válce. To pak bez problémů chytne. Zkoušeli jsme to i při teplotě - 30 stupňů."

Nevypadá to příliš složitě. Koneckonců, starší naftové motory je také třeba chvíli žhavit, takže se zdá, že nic nestojí v cestě tomu, začít auta na 100% líh prodávat i v Evropě. Ta zatím mohou klidně jezdit na E85 a časem, až jich bude víc, se na pumpách třeba začne prodávat i stoprocentní líh. Ještě přidáme jednu zajímavost o Saabu na líh, a to, že palivo má blahodárný vliv na technické parametry pohonné jednotky, dvoulitrový turbomotor disponuje výkonem 221 kW (300 koní) a točivým momentem 400 Nm. Studie ukázala, že auto zrychlí z 0 na 100 km/h za vynikajících 6,6 s. Automobilka se chlubí, že jde o výkony a dynamiku srovnatelnou se čtyřlitrovým atmosférickým zážehovým motorem, a to vše při výrazně nižších emisích ve srovnání se spalováním klasického benzínu. Motivací, proč jezdit jen na stoprocentní líh, možná bude i to, že výkony na benzín jsou poloviční.

Autor: Petr Kološ

Saab Biopower 100

Saab Biopower 100 Saab Biopower 100 Saab Biopower 100
Saab Biopower 100 Saab Biopower 100 Saab Biopower 100 - interiér
http://motozurnal.centrum.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist