Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Co je plošné zklidňování dopravy?

16.03.2007  |  zdroj: Moderní obec  |  156× přečteno      vytisknout článek

Plošné zklidňování dopravy má při relativně nízkých nákladech vysokou účinnost; ve zklidněných oblastech výrazně stoupá bezpečnost i kvalita života.

V zemích s vyspělým systémem zvyšování bezpečnosti silničního provozu již zklidňování dopravy postoupilo od fáze bodových opatření k plošným opatřením uskutečňovaným v obytných čtvrtích. Lze ho definovat jako všeobecné omezování rychlosti v celých oblastech obce či města.

Plošné zklidňování dopravy má při relativně nízkých nákladech vysokou účinnost; ve zklidněných oblastech výrazně stoupá bezpečnost i kvalita života. Jeho hlavními hlavními argumenty a výhodami jsou: snížení rychlosti vozidel a podstatně lepší bezpečnost obyvatel, zejména dětí; zmírnění dopravního zatížení omezením tranzitní dopravy; zlepšení životního prostředí snížením emisí škodlivin a hluku a rozvojem zeleně a ploch pro společenský život.

JAKÁ JSOU TECHNICKÁ OPATŘENÍ?

Plošné zklidnění technicky znamená vymezit oblasti, nejčastěji obytné čtvrti, kde se stanoví omezení rychlosti formou zóny na 30 km/h (dopravní značka č. IP 25a podle vyhlášky č. 30/2001 Sb. na všech vjezdech). Ve vymezené oblasti je dále všeobecně zavedena přednost zprava na křižovatkách (odstranění značek upravujících přednost), což snižuje rychlost, stimuluje pozornost řidičů a je fakticky základem zklidnění. Od tohoto pravidla se ustupuje jen ve výjimečných případech, například je-li oblastí vedena linka MHD, kterou je žádoucí preferovat.

V dané oblasti je možné a vhodné, nikoliv nezbytné, využít řady zklidňujících dopravně-inženýrských opatření (menší šířka jízdních pruhů ve prospěch ploch pro chodce, střídavé parkování, zvýšené plochy křižovatek a míst pro přecházení atd.). Protože při množství a rozsahu území, která jsou potřeba dopravně zklidnit, chybějí zpravidla veřejným rozpočtům peníze na poměrně nákladná stavební opatření, však těžiště zklidňování leží v důsledné práci s veřejností.

JAK FUNGUJE PLOŠNÉ ZKLIDŇOVÁNÍ?

Klíčovým momentem je snížení rychlosti. Můžeme se opřít o zásadu formulovanou na základě švédské "vize nula": Tam, kde se setkávají automobily se zranitelnými účastníky silničního provozu, by rychlost neměla být vyšší než 30 km/h (Jonsson, T.: A Study of 30 km/h zone-design in Stockholm, ICTCT workshop 1998).

Pro účinnost opatření je důležitá velikost takto zklidněné oblasti. Podle zjištění švýcarského institutu BfU Bern v čím rozsáhlejším území Tempo 30 mimo hlavní místní komunikace platí, tím lépe je tato rychlost dodržována - a to i bez nákladných stavebních opatření. Na základě toho BfU Bern zpracovalo model rychlostního režimu pro obce: hlavní místní komunikace - 50 km/h, obslužné komunikace v oblastech s převahou bydlení -30 km/h. Z toho lze odvodit zkušenost a doporučení, zdržet se experimentů s Tempo 30 na malém území (třeba jen několika ulic či jen jedné čtvrti z mnoha) a zavést hned od počátku koncept zahrnující Tempo 30 na území celého města. Zdrženlivý postup vede spíše ke zklamání. Řidič má mít podvědomě zafixováno, že opustí-li hlavní komunikaci (kde platí max. 50 km/h), musí automaticky počítat s rychlostí 30 km/h. Tento princip je například v SRN či Švýcarsku výslovně zakotven i v pravidlech provozu.

Snížení rychlosti na 30 km/h znamená především pokles počtu nehod a zmírnění jejich následků. Jednoznačné zvýšení bezpečnosti lze ilustrovat příkladem každodenní situace: Vběhne-li dítě na vzdálenost 15 metrů před automobil, jedoucí rychlostí 30 km/h, pak řidič stihne zastavit, při rychlosti 50 km/h nestačí ani začít brzdit!

Zklidněné oblasti přestanou být zajímavé pro tranzitní dopravu (improvizované zkratky jsou nepohodlné, řidičům se nevyplatí a tranzit se soustřeďuje na hlavní komunikace). Redukce dopravy spolu s nižší rychlostí znamenají také lepší kvalitu života obyvatel. Ulice přestává být místem určeným takřka výhradně pro dopravu a převládne funkce estetická, obytná, obchodní, společenská a kulturní. Jinými slovy, ulice se stane místem pro hry dětí, setkávání obyvatel, odpočinek nebo nákupy. Nižší hlučnost a znečištění ovzduší automobilovou dopravou přispějí ke zdravějšímu bydlení.

Prostor dostane pěší a cyklistická doprava - podmínky pro cyklisty se automaticky zlepší, aniž by bylo nutné budovat samostatné stezky či pruhy (malý rozdíl rychlosti mezi cyklisty a motorovou dopravou usnadňuje soužití, vznikne možnost vést cyklisty v protisměru jednosměrných komunikací). Většinou není ani potřebné vyznačovat přechody pro chodce (malé intenzity provozu a nízká rychlost zmírňují bariérový účinek komunikací samy o sobě).

Kultivace okolí a zlepšení životního standardu vede často i k finančnímu zhodnocení nemovitostí v lokalitě (atraktivita okolí zvyšuje prodejní cenu).

PŘÍKLAD NĚMECKÉHO MĚSTA ESSLINGEN AM NECKAR

O rozšíření plošného zklidňování prakticky v celé západní Evropě a důsledném uplatňování rychlostního modelu "základní síť 50 km/h, obslužná síť 30 km/h" jsme již hovořili několikrát a uváděli příklad Berlína, Vídně, Bruselu a dalších, převážně velkých měst. Můžeme však uvést z nedávné historie i příklad města menšího, Esslingen am Neckar ve spolkové zemi Bádensko-Würtembersko. Toto město začalo s rozvojem plošného zklidňování v roce 1980 a prakticky obratem reagovalo na tehdejší počínající zájem státu o plošné zklidňování a možnost finanční podpory z fondů rozvoje kvality bydlení spolkové země.

ČR je teprve na počátku masivního rozvoje plošného zklidňování, byť stát zatím nevyjádřil svůj zájem o toto téma příliš zřetelně. Dobrým signálem je však zadaný projekt vědy a výzkumu "Plošné zklidňování dopravy", který v roce 2007 začíná řešit Centrum dopravního výzkumu pro Ministerstvo dopravy ČR a jehož výstupem bude příručka (Technické podmínky), která nabídne soubor podrobných informací a návod pro obecní zastupitele, jak využít výhod plošného zklidňování ke spokojenosti obyvatel v sídelních útvarech všech velikostí.

O to více si vážíme těch zastupitelů, kteří přes přetrvávající nedostatek informací doslova "předběhli dobu" a se zónami Tempo 30 ve svých obcích úspěšně experimentují již dnes, například Rybitví, Brno, Pardubice a další. Jejich zkušenosti mají pro rozvoj plošného zklidňování v ČR velkou cenu a projekty plošného zklidnění (byť skromné) jsou coby avantgarda velmi vítány i v letošním ročníku soutěže Zklidňování dopravy ve městech a obcích.

AUTOR: Pavlína Skládaná
AUTOR: Pavel Skládaný
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i, Brno


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist