Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Volt & Volta - nové materiály pomáhají hybridní budoucnosti

23.03.2007  |  zdroj: Technik  |  123× přečteno      vytisknout článek

Volt & Volta - nové materiály pomáhají hybridní budoucnosti První vůz je na americké poměry s letitou tradicí korábů silnic vlastně překvapivě skromné a střídmé vozidlo, určené primárně na dojíždění do, a z práce. Evropsko-japonský projekt je naproti tomu koncipován s futuristickou velkorysostí. Oběma je však společné jedno: ekologický pohon a použití hi-tech materiálů, které umožnila dát těmto vozidlům pozoruhodné parametry.

HI-TECH MATERIÁLY, POLOVIČNÍ VÁHA

Studie Chevrolet Volt, kterou představila americká automobilka na počátku letošního roku na autosalonu v Detroitu, vznikal ve spolupráci se společností General Electric (GE). To umožnilo uplatnit při jeho konstrukci pokročilé materiály, zejména kompozity, a výsledkem je vůz s prakticky poloviční hmotností, než je u automobilů této kategorie běžné.

Část z hmotnosti vozu připadá i na akumulátory shromažďující energii jednak při dobíjení z elektrické sítě, jednak v případě potřeby vyráběnou benzínovým motorem, jímž je "Cheevy" Volt rovněž vybaven. I zde se uplatnily nejmodernější technologie, takže baterie Voltu jsou ve srovnání s těmi, jimiž byli vybaveni jeho předchůdci před několika lety díky použití nových materiálů rovněž mnohem kompaktnější, výkonnější, a výrazně lehčí. Právě hmotnost baterií byla dlouho jednou z hlavních nevýhod elektromobilů a hybridních vozů využívajících k pohonu elektrickou energii. To by se nyní v kombinaci s pokročilými konstrukčními materiály umožňujícími dosáhnout výrazně nižší hmotnost vozidla mohlo změnit. Problémem však zatím stále zůstává vysoká cena - vozy vyrobené z drahých kompozitů a speciálních slitin jsou výrazně dražší než automobily vyráběné s použitím standardních technologií. Nicméně, jak ukazuje úspěch hybridních vozidel v poslední době, jsou zákazníci ochotni si za úspornost a ekologii něco připlatit.

Celkové snížení hmotnosti se však rozhodně projevilo v jízdních parametrech vozu. I když je konstruktéry koncipován především na dojíždění na nepříliš velké vzdálenosti cca 60 - 70 km, s pomocí klasického motoru, jímž je rovněž vybaven (byť v roli výrobny elektrické energie pro akumulátory), může na jediné natankování nádrže ujet až kolem tisícovky kilometrů - a to (měřeno statistikou spotřeby paliva) se spotřebou zhruba 1 litru na 100 km!

TICHÁ ELEGANCE VE ZNAMENÍ SYNERGIE RŮZNÝCH MOTORŮ

Studio ItalDesign ve spolupráci s Georgettem Giugiarem a firmou Toyota vyvinuli koncept "ekologického" sportovního kupé vybaveného hybridní pohonnou jednotkou z nového modelu Lexus RX400h a podvozkem vyrobeným z kompozitních materiálů z uhlíkových vláken. Automobil nese jméno Alessandra Volty, italského vědce a vynálezce, který je mimo jiné duchovním otcem elektrického článku, a jednoznačně naznačuje, jakou energii bude využívat ke svému pohonu. Nejde však, podobně jako u konceptu Chevrolet Volt, výhradně o elektromobil, ale o optimalizované propojení a synergii různých motorů. Technicky neobyčejně sofistikované pohonné ústrojí Hybrid Synergy Drive se skládá z klasického vidlicového šestiválce o objemu 3,3 l a dvou vysoce výkonných elektromotorů, které automobilu Alessandro Volta společně dodávají nejvyšší výkon 300 kW /408 k. Energii pro ně dodávají baterie o celkové hmotnosti 70 kg. Hybridní pohonná jednotka je uložena ve středu vozu a všechna kola jsou poháněna bez využití spojovacího hřídele, neboť přední náprava je opatřena samostatným elektromotorem. Pozoruhodný vůz, prošpikovaný elektronikou a vybavený systémem řízení ByWire, dokáže vyvinout rychlost až 250 km/h, a z 0 na 100 km/h zrychlí za 4,03 s, což spolu s dojezdem kolem 700 km, dokazuje, že ani ekologické z hlediska emisí vysoce ohleduplné k životnímu prostředí nijak výkonově nezaostávají za klasickými vozy. A jak dodávají konstruktéři - elegantnímu vozu nečiní problém pohybovat se např. v městském centru nízkou rychlostí 20 - 30 km/hod, a to absolutně tiše...


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist