Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

JAK ZAČÍT S CYKLISTIKOU

01.04.2007  |  zdroj: HN  |  131× přečteno      vytisknout článek

S cyklistikou lze začít kdykoli. Pomůže vám k dobré kondici i štíhlé postavě.

Navíc je to sport, který můžete provozovat - třeba na rozdíl od běhu - i při některých zdravotních problémech. Pro nerušené užívání všeho, co kolo nabízí, je ale dobré se zorientovat v nabídce trhu a zvolit si pro své potřeby optimální vybavení.

Pokud by si někdo nebyl jist, zda jezdit na kole, nebo třeba běhat, důvodů pro cyklistiku se najde hned několik. Bicykl zkracuje vzdálenosti (navíc je jízda v sedle oproti běhu méně namáhavá), přitom jde o tichý, ekologický a dostupný prostředek. Za stejný čas tak lze procestovat větší kus země a neztratit kontakt s přírodou, jako je tomu u auta, vlaku či autobusu.

Jízda na kole nezatěžuje pohybový aparát, ba naopak je schopná v některých situacích i pomoci. Typické to bývá například při určitých problémech s klouby, které je nutné sice nepřetěžovat, na druhou stranu ale zlepšit stav zpevněním svalstva a úponů v jejich okolí. Že potom lékař doporučí jako rehabilitaci právě kolo, už mnozí zjistili na vlastní kůži.

Cyklistika není závislá na sportovišti, jezdit se dá takřka kdekoliv, ať už na asfaltu, v lese i po louce. Stejně tak nejde jen o sezonní, ale o celoroční pohybovou aktivitu - samozřejmě však musíte být vybaveni vhodným oblečením. Podstatné je i to, že na kolo můžete vyrazit sami, k tomuto sportu není potřeba spoluhráč ani tým. Nezle ovšem popřít, že počtem účastníků výletu se zážitky násobí.

Ptáte se na rub cyklistiky? Věřte, že nevýhody a rizika se hledají špatně. Je to totiž sám cyklista, kdo je může vyvolat. Ať přeceněním schopností (fyzických, ale i těch, které se týkají technického zvládnutí kola), nedostatečnou výbavou (absence ochranných prvků při jízdě, tedy zejména přilby a brýlí, případně osvětlení či reflexních prvků) nebo nerespektováním pravidel silničního provozu. Pokud si své kolo dobře udržujete nebo jej svěřujete odborníkům k pravidelné prohlídce (při běžném provozu alespoň jednou ročně, lépe však dvakrát), technický problém, vyjma defektu pneumatiky, stojí za nehodou jen výjimečně.

A tak největším a pochopitelným strašákem rekreačních cyklistů, zejména těch, kteří neradi vyjíždějí do terénu, je hustý provoz na silnicích, malá ohleduplnost řidičů a jen minimální počet cyklistických stezek a tras v Česku.

Při seznamování nespěchejte

Jezdit na kole se může začít v jakémkoliv věku. Zatímco spodní hranice se odvíjí od šikovnosti dítěte, horní je takřka neomezená. Jen s přibývajícími roky je dobré přihlédnout k aktuálnímu zdravotnímu stavu a také k jakési "pohybové historii". Jinak zvládne dvacetikilometrovou vyjížďku někdo, kdo se zabýval či stále zabývá jiným sportem, a jinak ten, pro koho jsou první kilometry na kole současně první pohybovou aktivitou vůbec.

V takovém případě se musí začínat velmi zvolna. Důležitá je určitá systematičnost, jakkoliv bývá toto slovo spojováno hlavně s vrcholovým sportem. Mnohahodinový výlet jednou za měsíc, tedy nárazové zatížení, snadno přivodí zdravotní potíže. Pro první jízdu stačí půl hodinky, spíše takové seznamování s ovládáním kola. Druhý den už můžete vyrazit na hodinu. Další víkend lze opět nějakou tu minutu přidat. Za měsíc až dva volného pohybu v méně náročném terénu by vám už nic nemělo bránit vychutnávat kolo opravdu plnými doušky.

Jste-li na tom fyzicky dobře, stačí na volnější, ale nezbytné seznamování s cyklistikou kratší čas. Jízda na kole totiž zapojuje jiné svalové skupiny než třeba běh, proto je dobré nechat pohybový aparát přivyknout odlišnému zatěžování a předejít možným zdravotním problémům.

Nějakou dobu na adaptaci si vyžádají rovněž sedací partie - věřte, že zvláště po prvních jízdách bolí každého. Máte-li však vhodné sedlo, po několika výletech to jistě přejde. Doporučujeme také pořídit si vedle ochranných prvků i kvalitní cyklistické kraťasy. Jejich všitá antibakteriální vložka citelně zmírní následky nejen prvních jízd.

Dopřejte si funkční sportovní vyšetření

Pokud máte jakékoliv pochybnosti o svém zdravotním stavu, můžete ještě před koupí kola absolvovat takzvané funkční sportovní vyšetření. Těch je několik druhů - při základním vám lékař změří EKG a poté sleduje chování vašeho organismu v závislosti na určitém stupni zatížení. Toto vyšetření bývá dostupné téměř v každé větší nemocnici, některé pojišťovny jej dokonce jednou ročně hradí.

Lékař vám buď oznámí, že jste zdrávi, v horším případě, že sportovat můžete, ale musíte se hlídat, nebo v nejhorším vám pohyb zakáže. Jak se hlídat? To je jednoduché. Lékař doporučí, jaká zátěž je pro vás optimální a ještě zdravá. Omezení vyjádří nejčastěji v hodnotách tepů (úderů srdce za minutu) a vy máte dva způsoby, jak jeho rady dodržet.

Za prvé: bydlíte-li v rovinaté oblasti, několikrát zkusíte jet různou intenzitou a při tom si změříte hmatem tep. Poté už se budete řídit pocitově. Za druhé: pořídíte si měřič tepové frekvence pracující na bázi EKG. Hrudní pás snímá činnost vašeho srdce, vysílá signál do hodinek (bezdrátově) a ty zobrazují hodnoty tepu na svém displeji. Většina z přístrojků pak umí akusticky oznámit překročení nastavené hranice (ty nejlepší komunikují s PC a mají až šedesát funkcí). Dostatečně vybavený přístroj pořídíte již za tisíc korun.


Tréninkový plán pro lepší kondici

Jestliže to se sportováním myslíte opravdu vážně a důvodem vašeho počínání je snaha zlepšit si fyzičku, může vám také pomoci funkční vyšetření - tentokráte už ale ve specializovanějších střediscích. Během zátěžového testu jsou pak stanoveny ideální tepová rozmezí pro efektivní trénink. K jejich kontrole opět poslouží měřič tepové frekvence. V mnoha laboratořích vám budou schopni stanovit i přibližný tréninkový plán. Cena takového vyšetření začíná zhruba na 600 korunách. Nejobsáhlejší seznam středisek z celé republiky najdete na stránkách www.iVelo.cz.


Kolo jako skvělá cesta ke zhubnutí

Jestliže je vaším motivem pro jízdu na kole i snaha shodit kilogramy nadváhy, vězte, že jste sotva mohli vybrat lépe. Cyklistika umožňuje snadné aplikování dlouhodobého pohybu stálou nízkou intenzitou, tedy takzvanou aerobní činnost. Při ní se velmi efektivně spalují tuky. Stejně může fungovat i ostrá chůze či plavání. Ale například rychlý běh, běh na lyžích s vysokým nasazením, některé formy aerobiku, indoor cycling, spinnig a podobné sporty jsou pro hubnutí méně vhodné či nevhodné, jde totiž o příliš intenzivní pohyb.

Aerobní pásmo leží zhruba na padesáti až sedmdesáti procentech hodnoty vašeho maximálního tepu. Této úrovně nejlépe dosáhnete jízdou po silnici či po polních cestách, zatímco v terénu na horském kole zátěž roste. Aerobní intenzitou se také vydržíte pohybovat déle. Při větším, anaerobním zatížení se spalují především cukry a vznikají zplodiny způsobující rychle únavu. S určením optimálních hodnot hranic aerobního pásma může opět pomoci sportovní vyšetření, s hlídáním nasazení pak již zmíněný měřič tepové frekvence.


Tři základní kategorie

Pro cyklistiku je v posledních letech typická stále užší specializace - stejně jako pro mnoho jiných oborů. Škatulek druhů kol je víc než prstů na obou rukou, ovšem snadno lze vysledovat tři základní kategorie: bicykly silniční, horské a krosové. Samotné názvy napovídají o tom, pro jaký účel bude které kolo vhodné.

Bylo by ovšem zbytečné lpět na tom, že horské kolo patří výhradně do terénu, silniční pouze na silnici a krosové je od každého trochu. Důležité totiž není jenom škatulkové určení, ale také očekávání samotného adepta cyklistiky. Každopádně se však před nákupem kola pečlivě seznamte s výhodami a nevýhodami konkrétní volby.

AUTOR: Rudolf Hronza
Autor je šéfredaktorem časopisu Velo


Stále je co dokupovat

Chystáte se do obchodu pro kolo a na nového koníčka máte přesně vyčleněný obnos? Pak pozor - nehledejte bicykl, který stojí tolik, kolik je váš horní limit útraty. Musíte totiž myslet i na nutné vybavení. Kvalitní přilbu pořídíte již za 1000 Kč, brýle za 300 Kč, brašnička s nejnutnějším vybavením a pumpička stojí dohromady od 500 Kč. U kola za deset tisíc korun jsme tak hned téměř u pětiny jeho hodnoty investované do vybavení, bez kterého není radno vyjet. Čím více hodláte jezdit, tím vyšší "přidaná" investice - kraťasy s vložkou od 500 Kč, funkční spodní triko či dres rovněž tolik, rukavičky od 200 Kč. A půjdeme-li ještě o krok dále, pak tretry stojí od 1500 Kč, nášlapné pedály od 900 Kč atd. A pokud se stanete opravdu vášnivým cyklistou, vaše investice do stále dokonalejšího vybavení nebudou mít konce.


Vyjíždět do terénu i na silnici bez přilby (snímek vlevo) je zbytečný hazard. Moderní cyklistické helmy (vpravo), které jsou lehké a dobře odvětrané, zabrání mnoha vážným zraněním a při jízdě o nich téměř nevíte.


Silniční kolo

* Přednosti

Jednoznačně lehkost jízdy a rychlost.

* Nevýhody

Limitem je povrch, po němž se kolo pohybuje. Je omezeno na asfalt, pokud možno dobrý. Úzké pláště mají minimální schopnosti tlumit otřesy a vibrace, proto na horším povrchu čeká na cyklistu nepohodlí.

* Varianty

Vedle známé podoby silničního kola s obloukovitými řídítky (postaru řečeno berany) je poměrně mladou možností také geometrií i výbavou shodný bicykl s rovnými řídítky nazývaný fitness. Ten zvláště začátečníkům nabízí jistější ovládání, pro kratší jízdy pak pohodlnější vzpřímený posed. Pro delší výlety však doporučujeme klasické silniční kolo.

* Zvýšení komfortu

Pohodlí u silničního kola přidá gelová omotávka řídítek (od 200 Kč), karbonová vidlice (od 3000 Kč), karbonová sedlovka (od 1000 Kč, stejně jako vidlice tlumí lépe vibrace než hliník) či širší pláště (šíře 18 - 19 mm byla definitivně vytlačena, závodníci používají 23 mm, pro turistiku se hodí 25 i 28 mm - valivý odpor je podobný jako u úzkého pláště, jistota v zatáčkách a pohodlí citelně větší).

* Ceny silničních kol krok za krokem

5000 - 12 000 Kč: těžká kola, řadící páčky umístěné na rámu

od 12 000 Kč: řazení integrované v brzdových pákách, což přináší větší komfort a bezpečnost ovládání, hliníkové rámy

od 17 000 Kč: přední karbonová vidlice - znamená plus pro pohodlí rukou

od 25 000 Kč: zadní karbonová vidlice - více pohodlí pro sedací partie

od 35 000 Kč: celokarbonové rámy - pokud jsou dobře postaveny, bývají velmi pohodlné (vlastnosti kompozitových provedení ale nelze zobecnit, mohou se diametrálně lišit - vyplatí se prostudovat odborné časopisy)


Krosové kolo

* Přednosti

Kolo schopné velmi dobře zvládnout jak lehký terén, tak silnici. Pohodlnější než silniční modely, rychlejší než horské. Ve výbavě často narazíte jak na odpruženou vidlici, tak i sedlovku, což zvyšuje cyklistův komfort.

* Nevýhody

Cykloturisté je budou hledat těžko. Na silnici může chybět rychlost, v terénu ovladatelnost a prostupnost.

* Zvýšení komfortu

Odpružená vidlice (od 2000 Kč) a odpružená sedlovka (od 800 Kč), představec s nastavitelným úhlem sklonu (od 500 Kč, je konstrukčně měkčí, což ale u kol pro turistiku nevadí - umožňuje měnit výšku řídítek ve velkém rozsahu, a tím ovlivnit vzpřímenost pozice cyklisty).

* Varianty

Krosové kolo lze koupit také v celoodpruženém provedení. Vzhledem k tomu, že u tohoto typu bicyklu přináší odpružení "pouze" komfort a jinak nezlepšuje jízdní vlastnosti, jde o zbytečnou investici navíc. Odpružená vidlice a sedlovka postačí.

* Ceny krosových kol krok za krokem

od 5000 Kč: odpružená vidlice

od 8000 Kč: odpružená sedlovka

Horské kolo

* Přednosti

Výhodou terénních modelů je značná odolnost, dále pohodlí (odpružení, absorpční schopnosti plášťů).

* Nevýhody

Těžkopádnější pohyb po tvrdém povrchu (zejména kvůli valivému odporu plášťů).

* Zvýšení komfortu

Karbonová sedlovka (od 1000 Kč), odpružená sedlovka (od 800 Kč, zatímco odpružené kolo vzadu i vpředu přidá nejen komfort, ale také zlepší adhezi kol a jistotu i bezpečnost jízdy, sedlovka dodá "jen" pohodlí), širší pláště (nejčastěji je používán rozměr 26 x 2,0", ovšem ani parametr 26 x 2,3" zásadně nesníží lehkost jízdy).

* Varianty

Horský bicykl má obvykle průměr kol 26", objevuje se jistý trend většího průměru 29". Taková konstrukce zvýší prostupnost kola a komfort, daní za to je nepatrně horší akcelerace. V posledních letech přibývá celoodpružených bicyklů, které zvyšují jistotu a bezpečnost terénní jízdy, nabízejí maximum komfortu. Jsou dražší, o něco těžší a mají větší servisní nároky.

* Ceny horských kol krok za krokem

od 10 000 Kč: dostatečná kvalita, solidní odpružené vidlice

od 15 000 Kč: normou bývá 27 převodů, ve výbavě se objevují kvalitnější vidlice, které nejen pruží, ale také tlumí

od 18 000 Kč: kvalitní komponenty z řady Shimano Deore s dlouhou životností


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist