Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Ochrana přírody je mezi firmami v módě

18.04.2007  |  zdroj: Podniky a trhy  |  123× přečteno      vytisknout článek

Ochrana přírody je mezi firmami v módě Co mají společného výrobce aut Honda, aerolinie United Airlines, rafinérská společnost Suncor a obchodní domy Tesco? Všichni se ocitli na prvních místech žebříčku "nejzelenějších" firem amerického časopisu Fortune.

K "zelené image" lze přitom přijít různě: první místo si vysloužila Honda za snahu omezit emise CO2 svých automobilů. Za ní se umístil letecký dopravce United Airlines, který hodlá snížit spotřebu letadel prostřednictvím přídavných křidélek a častějším čištěním motorů.

Rafinérská společnost Suncor obsadila třetí místo zase díky tomu, že spotřebovává míň vody a vypouští míň skleníkových plynů.

A třeba na obchodním řetězci Tesco ocenil Forbes snížení spotřeby elektřiny v obchodech díky úsporným zářivkám a také používání recyklovatelných sáčků.

Ochrana životního prostředí je nyní "sexy" zkrátka v každém odvětví. Dá se na ní přitom i slušně vydělat.

Ekologické Spojené státy

"Zelená image" se nyní prosazuje zejména ve Spojených státech, tvrdí britský časopis The Economist. V roce 2006 investovaly tamní firmy třicet miliard dolarů do alternativních energií.

Americké
společnosti, včetně například automobilky General Motors, dokonce lobbují u prezidenta George Bushe za povinné omezení emisí oxidu uhličitého. Chtějí podobný systém obchodování s emisemi, jako je ten, který už funguje v Evropě.

Co k tomu firmy vede? Předpokládají, že dříve či později Kongres nějaký zákon omezující emise skleníkových schválí.

A společnosti tvrdí, že potřebují plánovat investice dlouho dopředu a mají raději jistotu (byť pro ně ne příliš příznivého) zákona, než nejistotu dalšího vývoje. Ve skutečnosti ovšem chtějí, aby zákon raději přišel hned a byl pokud možno podle jejich návrhů. Je to pro ně lepší, než kdyby byl udělán podle požadavků ekologů. V Evropě je naproti tomu už nyní v mnoha oblastech daleko tvrdší regulace, většinou přímo na celoevropské úrovni.

Zákazníci chtějí zelenou

Zelená je nyní v módě u firem i z toho důvodu, že "zelenají" jejich zákazníci. Podle průzkumu veřejného mínění provedeného Gallupovým ústavem minulý rok je více než sedmasedmdesát procent Američanů znepokojeno stavem životního prostředí a odráží se to i v jejich nákupních košících - zvýšil se prodej úsporných žárovek, "přírodního" jídla i hybridních automobilů.

Při hodnocení založeném často na prohlášeních samotné firmy je ale těžké posoudit, nakolik je společnost skutečně "zelená".

Několik měsíců byla za svůj přístup k životnímu prostředí oceňována třeba automobilka Ford: slíbila do konce desetiletí zvýšit dojezd svých plynových vozidel a chtěla vyrábět čtvrt milionu hybridních aut ročně.

Později tento slib stáhla. Hybridy se totiž ukázaly jako velmi prodělečná záležitost, tvrdí časopis Newsweek.

Pneumatiky z brambor

Jistý výdělek z "ekologie" mají zajištěn zatím firmy, které musí dodávat ekologičtější zboží (protože zákony postupně omezují například emise z motorů) či dostávají státní dotace.

Nejde přitom jen o bizarnosti, jako jsou pneumatiky z brambor od anglické firmy WMG, ale třeba i o čistší motory pro lokomotivy a turbíny od firmy General Eletric nebo výstavbu největší větrné elektrárny na světě firmami Shell a E.ON ve Velké Británii.

Velmi se daří i společnostem, které prodávají biopotraviny a další "zelené" spotřební zboží. Ekologické výrobky totiž chtějí zákazníci více a více.

Jenže i tady jsou problémy. Malým firmám přinášela po léta nálepka "ekologické" vyšší zisk - za své zboží mohly dostat o dvacet až třicet procent víc.

Jenže pak potenciál biovýrobků objevili i celosvětoví velkovýrobci, jako je třeba Danone, a tato "prémie" začala výrazně klesat, upozorňuje týdeník BusinessWeek.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist