Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Fairtrade - nový přístup k nakupování

02.05.2007  |  zdroj: HN  |  134× přečteno      vytisknout článek

Fairtrade - nový přístup k nakupování Politikou některých značek je zodpovědnost k životnímu prostředí a profilace společnosti s cílem pozitivně působit i na ostatní obchodníky, potažmo dosažení změny mínění a postoje zákazníků s pozitivním dopadem na současnost a budoucnost Země.

Společnost Marks & Spencer patří mezi lídry ve vytváření "fairtrade" - tedy férové obchodní politiky vůči dodavatelům ze zemí třetího světa. Záruka spravedlivých podmínek a spravedlivého obchodu farmářům zajišťuje dosažení lepší životní úrovně. Naši zákazníci se s kávou a čajem fairtrade setkávali již od konce roku 2004, a to v kavárnách Café Revive. Volně prodejné výrobky fairtrade však ještě nebyly k dispozici. Velké změny nastaly loni v březnu, kdy byla ve Velké Británii zahájena akce "Fairtrade Fortnight", během které byl veškerý sortiment kávy v rámci sekce potravin nahrazen kávou fairtrade. Čaj byl potom za fairtrade vyměněn během dubna. Od té doby se ve všech prodejnách Marks & Spencer setkávají zákazníci výhradně s kávou a čajem fairtrade. (V Čechách obměna proběhla jen s malým zpožděním.) Po kávě a čaji pak následovala fairtrade bavlna, čokoláda, med, marmelády a další produkty.

Propagace fairtrade

Informaci o fairtrade a rozšiřování produktů publikujeme ve všech vhodných médiích. Pro zákazníky může být jasným vodítkem také logo fairtrade, které je vždy viditelně umístěno přímo na etiketách či obalech daných výrobků.

Povolení používat logo fairtrade na daném výrobku je možno získat jen přímo přes organizaci Fairtrade s tím, že podmínky jsou velice přísné. Marks & Spencer v ČR vedle publikované tiskové zprávy o projektu Fairtrade ve větším rozsahu informoval zejména členy Klubu Marks & Spencer v podzimním magazínu. Informace o fairtrade kávě je viditelně umístěna ve všech kavárnách Café Revive. Od počátku projektu se zde prodalo více než 35 milionů šálků fairtrade kávy. Aby byli zákazníci s projektem Fairtrade a jeho výrobky dostatečně seznámeni, připravili jsme pro ně ve všech prodejnách se zastoupením potravin akci "4 za cenu 3" - tj. při nákupu 4 výrobků označených logem fairtrade získají nejlevnější z nich zdarma. Akce bude propagována prostřednictvím výloh a in-store POS a potrvá od dubna do května letošního roku.

Fairtrade a zákazník

Běžný zákazník při nakupování primárně sleduje uspokojení vlastních potřeb, přičemž systematicky vyhledává nejkvalitnější produkty za nejvýhodnější cenu. Možná díky aktuálnímu nezájmu médií o toto téma a nedostačující penetraci trhu fairtrade výrobky, nemá konečný zákazník možnost získat sekundární uspokojení z dobrého nákupu, tj. dobrý pocit, že svým nákupem přispěl na dobrou věc. Protože se informace o fairtrade dostávají mezi spotřebitele pomalu, chceme ne mimoděk, ale systematicky a cíleně měnit nákupní chování svých zákazníků s dopadem na úspěšnost celého projektu, který se může dále rozvíjet jen díky etickému přístupu celé společnosti v oblasti běžné spotřeby.

Již však existuje skupina zákazníků, jež se vrací pro produkty nejen kvůli jejich kvalitě, ale také právě díky dobrému pocitu z přispění na správnou věc. V této aktivitě budeme pokračovat a sortiment jak potravinových, tak textilních výrobků rozšiřovat. V některých případech může být pro zákazníky negativním aspektem o něco vyšší cena fairtrade výrobků, což může nepříznivě ovlivňovat nejen zákazníky, ale i samotné nákupčí. Ve firmě však věříme, že pokud zákazníci budou dostatečně informováni o zákulisí této "přirážky", zvolí fairtrade výrobky dobrovolně a úmyslně.

Renata Fišerová je brand manažerkou společnosti COMS - franšízového partnera Marks & Spencer pro ČR.


Co je fairtrade?

Značka Fairtrade je nezávislé certifikační schéma. Školení auditoři sledují ceny, které dostávají farmáři a jejich spolupracovníci za suroviny fairtrade. Vzhledem k tomu, že hlavním posláním fairtrade je zajištění lepších obchodních podmínek pro chudé farmáře, musí být z jejich strany splněny přísné požadavky na ochranu životního prostředí a prokázán korektní přístup k zaměstnancům. Certifikát Fairtrade dává zákazníkům nezávislou záruku, že farmáři za své komodity dostávají spravedlivou cenu plus "fairtrade prémii", která je následně investována ve prospěch jejich komunity (www.fairtrade.org.uk).


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist