Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Proč je těžké uvěřit, že to myslí upřímně?

07.05.2007  |  zdroj: HN  |  124× přečteno      vytisknout článek

Proč je těžké uvěřit, že to myslí upřímně? Společnost Tesco Stores minulý týden oficiálně představilo svou novou strategii s názvem Plán zodpovědného sousedství. Ten by měl zahrnovat čtyři oblasti. Myslí ale řetězec, který válcuje konkurenty nízkými cenami, ekologii, filantropii a dobré vztahy s místní komunitou vážně?

AUTOR: Tereza Hromádková

Společensky zodpovědné chování je dnes už běžně vnímáno jako investice do reputace firmy, která je jedním z hmotně vyčíslitelných aktiv. Žádná společnost, která si chce z dlouhodobého hlediska dobrou reputaci zachovat, by neměla tuto oblast podceňovat, protože zákazníci jsou na ni stále více citliví. Aby byly dobročinné nebo ekologické snahy náležitě oceněny, je ale třeba zvolit vhodné společensky prospěšné projekty a také je umět šikovně komunikovat, aby zasloužené zásluhy nezapadly. "Prodat" jakoukoliv dobročinnost či ekologickou iniciativu do médií není ale snadné, protože ta se informacím tohoto druhu často brání. Zavání totiž propašovanou PR zprávou a té je vždy lepší se vyhnout. A navíc, proč by firmě měl někdo věřit, že jim nejde jen o zisk a že si jen nedělají hezkou reklamu? Jestliže chce tedy nějaká společnost zaslouženou pozornost své společensky zodpovědné činnosti, měla by dát pozor, aby její poselství a hlavně chování bylo na všech úrovních takové, jaké si předsevzala.

Být dobrým sousedem a férovou firmou

Na tiskové konferenci, kde vedení společnosti Tesco Stores svou novou strategii v ČR oficiálně představilo, vypadalo vše velmi přesvědčivě. Novináři dostali tiskové informace vytištěné na recyklovaném papíře a dřevěnou propisku z neotesané větve. Bylo představeno nové čtyřdílné logo, které demonstruje čtyři oblasti, v nichž bude Tesco naplňovat své cíle společensky zodpovědné firmy: ochrana životního prostředí, pomoc zákazníkům vést zdravější životní styl, podpora charitativních a veřejně prospěšných aktivit, snaha stát se součástí komunity.

Plán zodpovědného sousedství by měl Tesku pomoct přiblížit se ke splnění dvou základních cílů: "být zodpovědnou, férovou a upřímnou firmou a být dobrým sousedem," uvádí se v letáčku Tesca. Přitom Tesco stále opakuje mantru, že vše vychází z potřeb jeho zákazníků. Stačí ale nahlédnout pod pokličku maloobchodního byznysu, aby bylo jasné, že existuje určitá disproporce mezi tím, co Tesco hlásá, a mezi tím, jaké obchodní praktiky používá.

Proč je těžké uvěřit?

Nutno přiznat, že některé cíle jsou velmi konkrétní: Tesco se například zavázalo, že chce do roku 2008 snížit spotřebu energie o 4 % a do roku 2020 o 50 %. Zazněla také zcela konkrétní řešení, jak toho chce dosáhnout, jako je výroba teplé užitkové vody prostřednictvím solárních kolektorů nebo zvýšená izolace stěn a střech obchodů.

Co však Tesku lze uvěřit jen stěží, je jeho snaha "být dobrým sousedem", a to zejména pokud jde o podporu lokálních dodavatelů. Tesco spolu s ostatními řetězci totiž už řadu let uplatňuje politiku síly vůči dodavatelům, kteří musí platit velmi tučné poplatky, pokud chtějí své zboží na prodejní plochy prodejen řetězce dostat. "Z našich zdrojů je potvrzeno, že poplatky od dodavatelů určitě vyžaduje Makro, Carrefour, Tesco a Globus," zveřejnil časopis Regal, který se problematice zalistovacích poplatků věnuje. Z dodavatelů se však nechce o těchto platbách z pochopitelných důvodů médiím nikdo příliš svěřovat. Výrobci a distributoři různých kategorií zboží však potvrzují, že se platí nejdříve určitý poplatek na centrále a potom za každý jednotlivý produkt se zaplatí další zalistovací částka. "O zalistovacích poplatcích se však nemluví, smlouvy se uzavírají na "marketingovou spolupráci", svěřuje se jeden z dodavatelů, který nechtěl být jmenován.

Dále se účtují sazby za výhodnou pozici zboží na prodejně, takže dodavatelé platí za umístění zboží na čele regálu nebo u pokladen. Za propagaci na letáku, které zvýší prodej produktu, ale i obrat daného řetězce, zaplatí dodavatel další částky. Tyto poplatky jdou do statisíců. "Například Tesco nás také nutí zavázat se se k promo akcím na ploše za určitý objem finančních prostředků, a pokud je nevyčerpáme, požaduje, abychom mu prodávali zboží levněji, aby si "ušlý zisk" vykompenzoval na zvýšených maržích, doplňuje jeden z dodavatelů.

Kdo na zaplacení poplatků nemá nebo je není ochoten investovat, nemůže na prodejní plochu, což je zejména pro malé lokální dodavatele často důvod, proč se jejich zboží do retailu nedostane. A to bez ohledu na přání zákazníka, kterým se zrovna Tesco stále tolik zaštiťuje.

Nedůvěra na místě

Řetězce zkrátka neuplatňují vůči svým obchodním partnerům a vlastně ani ke svým zákazníkům zcela férovou obchodní politiku. Jeden z nich ale začal nyní komunikovat komplexní přístup společensky zodpovědné firmy a nelze mu určité pokroky v některých oblastech (například charita) upřít. K tomu, aby byl opravdu "dobrým sousedem", mu však stále ještě jeden podstatný díl skládačky chybí. Pokud tedy hodlá dlouhodobě budovat reputaci společensky zodpovědné a férové firmy, měla by se podle toho chovat na všech úrovních, jinak budou mít média stále důvod podobným deklaracím nedůvěřovat.

Součástí komunity. V rámci této snahy plánuje Tesco otevřít stovku obchodů Expres, které by měly sortimentem odpovídat potřebám místních zákazníků. Jaké zboží se na prodejní ploše ocitne ale záleží spíš na ochotě dodavatelů platit za "marketingovou spolupráci".

Zelená iniciativa. Ekologická opatření ohlásilo Tesco už loni ve Velké Británii.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist