Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Evropská banka financuje kamionovou lavinu

31.05.2007  |  123× přečteno      vytisknout článek

Evropská banka financuje kamionovou lavinu

Evropská unie i členské státy sice hovoří o přesouvání nákladů z kamionů a letadel na železnice – ale ve skutečnosti jejich vlastní banka investuje většinu peněz do rozvoje špinavých dopravních odvětví. Ukázala to nová studie, kterou vydávají evropské ekologické organizace [1].

Hnutí DUHA dopisem požádalo ministra financí Miroslava Kalouska, aby jako jeden z guvernérů Evropské investiční banky (EIB) požadoval nová pravidla financování.

Evropská investiční banka – největší veřejná finanční instituce na světě, ve které je jedním z viceprezidentů český politik Ivan Pilip – v letech 1996–2005 utratila na dopravní projekty 112 miliard euro. Více než polovina z toho šla na projekty podporující silniční a leteckou dopravu; v zemích střední a východní Evropy jejich podíl činí dokonce 68 %. Financuje tak právě ty trendy, kterým se Česká republika a další státy snaží bránit.

Několik projektů nových letišť, které EIB financovala, při plném využití zvýší exhalace oxidu uhličitého o množství, které převyšuje kompletní produkci Švýcarska nebo Slovenska. Největší část půjček do průmyslu šla za posledních deset let do výroby automobilů (31 %, respektive 63 % ve střední a východní Evropě). Mezi klienty banky, která utrácí veřejné peníze, patří Jaguar, Volkswagen a Land Rover.

Hnutí DUHA dopisem požádalo ministra financí, který patří mezi guvernéry EIB, aby v bance prosazoval investiční pravidla, jež peníze nasměrují do podpory železnic a čisté dopravy.

EIB je co do objemu půjčovaných prostředků významnější než Světová banka, ale podstatně méně známá. Zelené organizace také upozorňují, že oproti Světové bance je podstatně neprůhlednější a na rozdíl od ní nemá prakticky žádná ekologická a sociální kritéria pro své půjčky.

Pavel Přibyl z Hnutí DUHA řekl:

„Sebelepší papírové proklamace o přesouvání nákladů ze kamionů či letadel na železnice nemají žádný smysl, pokud peníze ve skutečnosti proudí do automobilové a letecké dopravy. Česká republika, která leží uprostřed kontinentu a přes níž vedou dopravní tahy, bude nutně obětí takové evropské politiky. Miroslav Kalousek by měl v bance obhajovat české zájmy, a těmi nesporně jsou pravidla, která preferují cílené investice do přesunu nákladů na železnice.“

Kontakt:

Pavel Přibyl, Hnutí DUHA, telefon 603 207 249, email pavel.pribyl@hnutiduha.cz

 

Poznámky:

[1] Lost in transportation: the European Investment Bank’s bias towards road and air transport. Studii vydala CEE Bankwatch Network, sdružení ekologických organizací, kterou v České republice zastupuje Hnutí DUHA. Kompletní studie ke stažení: www.bankwatch.org

 


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist