Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

K čemu potřebujeme eko značení?

11.06.2007  |  zdroj: HN  |  126× přečteno      vytisknout článek

K čemu potřebujeme eko značení? Označování ekologicky šetrných výrobků, resp. služeb, je jednoduchá cesta, která spotřebitele informuje o produktu a usnadňuje mu tak nákupní rozhodování.

Environmentální značení výrobků a služeb, udělování ekoznaček má svoje přesná mezinárodně platná pravidla, zásady a postupy. Naleznete je např. na internetových stránkách www.ekoznacka.cz.

V České republice jakož i pro země EU uděluje právo užívat toto ocenění ministr životního prostředí. Ekoznačku získává výrobek na časově omezenou dobu. Její délka je v souladu s časovou platností stanovených kritérií a v současné době jsou to tři roky. Po třech letech se vždy kritéria revidují, je-li třeba, tak i zpřísňují, doplňují a prodlužují na další období.

NEJVÍCE EKOZNAČEK JE V BARVÁCH

Nejvíce označených výrobků je mezi vodou ředitelnými barvami a laky, plynovými kotli pro vytápění, čisticími prostředky a papírenskými výrobky, kancelářským, školním a zdravotnickým nábytkem. Na druhé straně nemáme označené výrobky mezi bílou domácí technikou, osvětlovacími zdroji, elektrotechnickými zařízeními pro domácnosti i kanceláře. Ale je nutné vzít v úvahu řadu dalších požadavků, které na výrobce tohoto sortimentu zboží klade legislativa. Stačí zmínit povinnost energetického štítkování, které výrobci již samo o sobě považují za dostačující informaci o ekologických parametrech jejich výrobků pro spotřebitele, o jejich nízké spotřebě energie, vody atd. A z těchto důvodů ekoznačku "ignorují".

Záruka státu je v tom, že označený výrobek, který se dostává do rukou zákazníka, splňuje požadavky na užitné a funkční vlastnosti, je bezpečný a že je ve svých parametrech také šetrný k životnímu prostředí. Programy jsou vlastně certifikačními systémy řízenými třetí nezávislou stranou. A pokud výrobce, dovozce, poskytovatel služby přihlásí svůj produkt k hodnocení a prokáže splnění kritérií a požadavků, udělují mu v konečné fázi právo užívat příslušnou národní nebo nadnárodní ekoznačku, která se pro jejího držitele stává marketingovým nástrojem. Spotřebitelé dnes vědí, že mohou sami aktivně pomáhat chránit životní prostředí tím, že budou kupovat produkty, které životní prostředí zatěžují méně než produkty konkurenční. Hledají tedy srozumitelnou a dobře viditelnou informaci. Ekoznačka jí je.

AUTOR: Adéla Petrová

AUTOR: Petr Saifríd

pracují v agentuře Cenia


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist