Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Náklaďák je prý ekologičtější než hybridy

07.07.2007  |  zdroj: Euro  |  207× přečteno      vytisknout článek

Náklaďák je prý ekologičtější než hybridy

Třítunové terénní monstrum, odvozené z amerického vojenského speciálu Hummvee, je prý k životnímu prostředí šetrnější než hybridní Toyota Prius nebo Honda Civic Hybrid. K tomuto překvapivému závěru došla čtyřistapadesáti stránková studie oregonské firmy CNW Marketing Research.

Hummery H1, H2 a H3, tedy všechny hmotnostní kategorie klonů vojenských offroadů se spotřebou od čtrnácti do třiceti litrů na sto kilometrů, jsou podle studie energeticky úspornější než hybridy. A to, že třeba Prius jezdí za čtyři litry na sto kilometrů, prý v konečném součtu nic neznamená. „Do celkového vlivu na životní prostředí je nutné započítat absolutní množství energie, spotřebované na výrobu vozu a po ukončení životního cyklu také na jeho ekologickou likvidaci,“ komentuje závěry výzkumu list San Francisco Chronicle.

Taková kalkulace pak s celkovým vlivem vozidla na životní prostředí výrazně pohne. „Pokud míle, najeté za celý cyklus od počátku výroby až do konce likvidace, přepočítáme na cenu za míli, dosahují tyto náklady v případě Priusu v průměru hodnoty 3,25 dolaru. Hummer H3 dosahuje ve stejném ukazateli hodnot 1,95 USD. Klíčem je prý fakt, že do celkové náročnosti je nutné započítat i baterie hybridů, které před montáží do vozidla procestují celý svět, většinou prý na velmi neekologických kontejnerových lodích. Náročná je prý jak jejich následná likvidace, tak i případná recyklace.

Dalším podstatným faktorem je životní styl majitelů. Hybridy z principu jezdí hlavně v městském provozu, kde jednak nenajedou takové porce kilometrů, a také se náročnějším jízdním režimem rychleji opotřebují. Studii okamžitě po vydání napadl významný environmentalistický oaklandský Pacifický institut. Prý jde o „nepodložené závěry, nesprávné analytické postupy a selektivní výběr a interpretaci dat.“

San Francisco Chronicle se však pozastavil nad nejspornějším bodem výzkumu: „Studie stojí na předpokladu, že Hummer vydrží v provozu 35 let a ujede kolem šesti set tisíc kilometrů, zatímco Prius po městech za dvanáct let životnosti vozidla s hybridním subsystémem najede pouze necelých sto osmdesát tisíc kilometrů.“

Nakolik realistické tyto údaje jsou, ale ani jedna ze stran nijak podrobně nerozvádí a hlavně nedokazuje.

Karel Zaoral


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist