Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Chcete vyvážet? Poznejte prostředí

14.09.2007  |  131× přečteno      vytisknout článek

Chcete vyvážet? Poznejte prostředí Přistupujte k obchodníkům z rozvojových zemí bez předsudků, radí zkušení podnikatelé.

Město Rezina leží na severovýchodě Moldávie, Stefan Voda na jihu v nejvýchodnějším cípu země a Chisinau s monumentálními vládními budovami a do výše se vypínajícím prezidentským palácem je v srdci země. Všechna tři místa mají jedno společné, potřebují čistou vodu.

Problémy ve vodohospodářské oblasti jsou v Moldavsku dlouhodobě natolik vážné, že jejich řešení bylo prioritou i před sedmi lety, kdy země procházela ekonomickou krizí. A právě v té době vstupoval na tamní trh Libor Novák se svou společností IRCON, specialista na čistírny odpadních vod. Firma nyní zaměstnává dvě desítky lidí, od managementu a projektantů až po dělníky.

"Využili jsme aktivit sítě Center čistší produkce UNIDO, které jsme tehdy byli členy. V rámci jednoho projektu jsme získali i podporu Soros Foundation. Začali jsme pak spolupracovat s naším Ministerstvem životního prostředí, kde využíváme projektů v rámci Zahraniční rozvojové pomoci, a také s Ministerstvem ekologie Republiky Moldávie. A přitom jsme měli štěstí na místní partnery - pro cizince je Moldavsko složité a zorientovat se stojí čas a peníze. Díky tamní firmě Boncom se nám však podařilo získat první zakázky, které jsou vždy klíčové," vzpomíná Libor Novák.

V současnosti v Moldavsku pracuje přes šedesát čistíren odpadních vod této firmy, jejich výroba je zajištována na místě a nyní se zahajuje výroba malých čistíren v Chisinau.

K úspěchu firmě napomohlo několik skutečností. Za prvé, nejen v Moldavsku, ale i v celém post-sovětském prostoru je výhodou prezentovat se jako česká firma. Alespoň takové zkušenosti má Libor Novák.

Za druhé, výhodou je prokázat se realizací zakázek v teritoriu.

Za třetí, vysoký potenciál pro odbyt ještě nezaručuje úspěch. "V Indii jsme neuspěli ani po čtyřech letech intenzivní práce, přitom Indie není naprosto chudou zemí, jak si mnozí myslí, a o nutnosti čištění odpadních vod tam nepochybují ani místní politici," říká Libor Novák.

Za čtvrté, bariérou pro malé a střední firmy jsou podle šéfa uvedené společnosti omezené finanční prostředky, které může věnovat do rozvoje trhu, a v nedostatečném počtu profesně zdatných odborníků schopných v dané zemi působit. "Zrovna v Indii se na místním trhu zkouší prosadit Japonci, Němci, Nizozemci a Kanaďané třeba deset let - Indie je velká pro všechny. Prostředky na takové působení má ale jen malý počet českých firem," poznamenává Libor Novák.

Za páté, kvalita, servis na místě a cenová dostupnost jsou nezbytné. Každý má možnost podívat se na internet a za deset minut mít představu jaké technologie jsou dostupné a v jakých cenových hladinách.

Za šesté, znalost místního prostředí je klíčovým faktorem pro úspěch. Nezbytným předpokladem je vzájemná důvěra mezi obchodními partnery. Všechny eventuality vzájemná smlouva prostě nemůže pokrýt a tak možnost vyjít vstříc potřebám partnera je klíčová, pokud to jde. "Pokud člověk přistupuje k lidem bez předsudků a oba dva partneři se snaží domluvit, společný jazyk najdou vždycky. Nejhorší přístup bývá spolehlivě ten, kdy člověk nerespektuje zvyklosti dané země," upozorňuje Libor Novák, jehož firma působí v řadě zemí, včetně Srí Lanky.

Za sedmé, stát by měl podporovat štiky na trhu, schopné a malé firmy, které se dokáží prosadit flexibilitou, ale nemají volné prostředky pro expanzi. "Podpora exportu by neměla být v podpoře velkých firem, které si tak mnohdy řeší existenční potíže. Podpora státu je nesystematická, padesátiprocentní příspěvek na účast na veletrhu je sympatický, ale zájemce o místní trh nezachrání," poznamenává na adresu státu Libor Novák.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist