Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Firemní autoparky se zelenají

26.10.2007  |  zdroj: HN  |  146× přečteno      vytisknout článek

Firemní autoparky se zelenají Výrobci automobilů musí nabízet ekologičtější vozidla, pokud chtějí být v budoucnu schopni vyhovět požadavkům velmi výnosného trhu podnikových aut. Změny ve zdanění firemních automobilů v evropských zemích budou pro podniky s vysokoemisními vozidly ve vlastním autoparku znamenat zvýšené výdaje.

To by mělo povzbudit poptávku po dopravních prostředcích šetrných k životnímu prostředí.

V čele boje proti firemním autoparkům, které nadměrně znečišťují životní prostředí, stojí Velká Británie. Počínaje dubnem 2008 začnou být úlevy na dani za firemní auta stanovovány podle objemu uhlíkových emisí, kde klíčovými hodnotami budou limity oxidu uhličitého 120 g/km a 165 g/km. V současné době produkuje firemní auto ve Velké Británii v průměru 170-180 g CO2 na jeden km. Vzhledem k tomu, že smlouvy mezi podniky a jejich zaměstnanci na soukromé užívání firemních aut se obvykle uzavírají na dobu tří let, mohli by zaměstnanci při výběru auta v příštím roce zatížit jak sebe, tak svého zaměstnavatele zvýšenou daní, rozhodnou-li se pro neekologický vůz.

Mike Woodward, partner firmy Deloitte pro poradenství pro automobilový průmysl, říká: "V roce 2002 přešel systém zdanění zaměstnanecké výhody v podobě služebních vozidel na systém zvýhodněných sazeb podle emisí a procento prodaných aut na naftový pohon se z 20 % zvýšilo na více než 60 procent. Očekáváme, že navržené změny daňových úlev týkajících se firemních aut budou mít podobný účinek a že se značně zvýší poptávka po vozidlech s emisemi pod 165 g oxidu uhličitého na kilometr. Výrobci musí reagovat na nastávající daňové změny, aby jejich automobily odpovídaly novým požadavkům správců firemních autoparků."

"V širším časovém horizontu zareagují výrobci na situaci produkcí čistotnějších motorů na alternativní paliva," věří Mike Woodward. "V nejbližší době však očekáváme změny ve složení větších vozových parků, ve kterých se objeví více nízkoemisních aut. To může mít značný dopad na nabídku prodávaných vozidel."

V České republice je v současné době motivace k obnově parku osobních vozidel za vozy s nízkými emisemi slabá. Uplatňuje se ve větší míře prakticky jen u firemních užitkových vozidel, a to sníženou sazbou silniční daně o 40 až 48 procent v závislosti na tom, zda vozidlo splňuje emisní normy Euro 2, respektive Euro 3. Tato zvýhodnění však s letošním rokem končí a zůstane v platnosti pouze daňové znevýhodnění v podobě 15% přirážky pro vozidla registrovaná před rokem 1990.

Britská vláda ovšem již některá daňová opatření zavedla, když zvýšila spotřební daň u aut s vysokými emisemi oxidu uhličitého. Podniky, které budou mít ve svých autoparcích vysokoemisní vozy, proto mohou přijít o nezanedbatelnou část příjmů z dalšího prodeje těchto aut, protože jim daňové znevýhodnění sníží cenu na trhu ojetých vozidel. Zároveň je pravděpodobné, že vláda zavede opatření, která znevýhodní program vlastnictví aut zaměstnanci, což povede k návratu k systému firemních aut.

Pokud dojde k těmto změnám, Deloitte předpokládá, že se trh se služebními vozy ve Spojeném království začne měnit následovně:

* firmy budou při výpočtu celoživotních nákladů na auta zohledňovat daně, a dokládat tak rostoucí nákladovost vysokoemisních vozidel,

* možnost uživatelů vybírat si auta bude omezená, neboť auta s velmi vysokými emisemi budou z autoparků vyřazena,

* firmy upustí od programu vlastnictví aut zaměstnanci.

Christopher Macgowan, ředitel Společnosti výrobců a prodejců automobilů, uvedl:

"Výrobci aut už několik let vyrábějí stále ekologičtější vozidla a celé odvětví reaguje na nové potřeby pozitivně - stačí se jen podívat na nové technologie, které přicházejí na trh, a pokrok je jasně vidět.

Výrobci budou muset v krátké době vyhovět poptávce po ekologičtějších autech a také přispět k omezování emisí oxidu uhličitého. Správci autoparků budou v rámci automobilového průmyslu pravděpodobně mezi prvními, kteří budou muset čelit tlaku poptávky po autech s nízkou produkcí oxidu uhličitého, aby tak dostáli vlastním firemním záměrům v ochraně ovzduší."

Pramen: Deloitte Česká republika


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist