Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Spotřeba paliva a emise CO2: kdo je v Evropě k přírodě nejšetrnější?

02.12.2007  |  141× přečteno      vytisknout článek

Zatímco japonským, italským a francouzským producentům se v průměru daří emise CO2 (a tedy průměrnou spotřebu paliva jejich flotily) snižovat, u německých výrobců naopak v roce 2006 došlo k mírnému nárůstu.

Nejnovější statistika produkce CO2, která se stává alfou a omegou budoucnosti většiny automobilek na evropském trhu ukazuje, že rozdíly mezi výrobci rostou. Zatímco japonským, italským a francouzským producentům se v průměru daří emise CO2 (a tedy průměrnou spotřebu paliva jejich flotily) snižovat, u německých výrobců naopak došlo k mírnému nárůstu. A to i přesto, že doba, kdy mají být definitivně stanoveny přísné evropské normy, se nezadržitelně blíží.

Tvrdě proti automobilkám
Data pro výzkum zpracovala Evropská federace pro dopravu a životní prostředí fungující v rámci Evropské unie. Netřeba dodávat, že následná zjištění budou sloužit jako munice proti automobilové lobby, která se v Bruselu snaží dohodnout určitou pružnost chystaného omezení emisí CO2, a to například v závislosti na hmotnosti vozu. Evropská unie naopak není spokojena s pomalým růstem hospodárnosti vozů.


Účel výzkumu potvrzují i slova šéfa federace Jose Dingse: „Evropa potřebuje standardy pro emise CO2, které budou znamenat efektivní využívání paliva a ne standardy, které budou brát takové chování výrobců jako něco navíc.“ S kritikou přístupu automobilek zašel ještě dál: „Představení jednoho nebo dvou „eko“ modelů nestačí, abychom dostatečně bojovali proti klimatickým změnám, zvyšujícím se cenám ropy a narůstající závislosti Evropy na dovozu této suroviny.“ Jeden „eko“ model průměr nezmění zejména v situaci, kdy jeho objem prodeje představuje zanedbatelný zlomek v odbytu značky nebo výrobce.


Pohoršili si Němci
Za loňský rok se dařilo snižovat spotřebu, a tedy i emise CO2, především japonským výrobcům aut. Toyotě klesly v její flotile emise CO2 v průměru o 5 %, což je nejvíce ze všech konkurentů.


Na opačném konci stojí DaimlerChrysler (v roce 2006 fungoval jako německo-americký koncern – dnes již jen jako Daimler), u jehož vozů naopak objem vypuštěného oxidu uhličitého vzrostl o 2,8 %. Také u Volkswagenu nebudou z výsledků nikterak nadšení, neboť koncernové vozy v průměru vypustily o 0,9 % více CO2 v roce 2006 než rok předtím. Vinu nese zvyšující se hmotnost flotily německých producentů (viz tabulka), respektive například vyšší zájem zákazníků o velké vozy třídy SUV.


Nutno podotknout, že studie sleduje čísla z roku 2006 a od té doby se filosofie evropských, a zejména německých, automobilek do značné míry posunula směrem k „zeleným“ modelům. Ovšem na další průzkum, která toto směřování potvrdí či vyvrátí, si budeme muset ještě počkat.


Z každého trendu však existuje výjimka. A tak jako Suzuki vybočuje z výborných japonských výsledků tím, že flotila tohoto producenta produkuje meziročně o 1 % více C02, tak například německé BMW vybočuje z trendu tím, že se mu podařilo snížit emise CO2 za stejné období o 2,5 %.
 

Průměrné množství emisí CO2 u jednotlivých výrobců
. Průměrné emise CO2 [g/km] Průměrná hmotnost vozů [kg]
Výrobce 2005 2006 změna [%] 2005 2006 změna [%]
Toyota 161 153 -5,00% n/a n/a -
Honda 160 154 -3,80% n/a n/a -
PSA Peugeot Citroen 146 142 -2,70% 1291 1282 -0,70%
BMW 188 184 -2,50% 1540 1537 -0,20%
Mazda 177 173 -2,00% n/a n/a -
Nissan 171 168 -1,60% n/a n/a -
Hyundai 168 167 -0,80% n/a n/a -
Renault 148 147 -0,80% 1294 1294 0,10%
Fiat 145 144 -0,50% 1150 1190 3,50%
Ford 163 162 -0,50% 1378 1393 1,10%
General Motors 157 157 -0,30% 1309 1336 2,10%
Volkswagen Group 165 166 0,90% 1444 1460 1%
Suzuki 164 166 1,80% n/a n/a -
DaimlerChrysler 182 188 2,80% 1499 1561 4,10%
Průměrné množství emisí CO2 u skupin výrobců dle původu
němečtí výrobci aut souhrnně 172 173 0,60% 1471 1492 1,40%
francouzští výrobci aut souhrnně 147 144 -1,90% 1292 1287 -0,40%
francouzští a italští výrobci aut souhrnně 147 144 -1,60% 1261 1262 0,10%
japonští výrobci aut souhrnně 166 161 -2,80% n/a n/a -

Mezi výrobci vedou Peugeot a Citroen
Dle údajů EU má průměrně nejnižší emise CO2 v celé své flotile Peugeot a Citroen – 142 g/km. Dvojkou je pak italský Fiat se 144 g/km. Na třetím místě je opět francouzská automobilka – tentokrát Renault s průměrem 147 g/km. Na dalších příčkách jsou pak výrobci japonské provenience, počínaje Toyotou.

Pořadí výrobců a automobilových koncernů za rok 2006
Pořadí Výrobce Průměrné emise CO2 [g/km]
1. PSA Peugeot Citroen 142
2. Fiat 144
3. Renault 147
4. Toyota 153
5. Honda 154
6. General Motors 157
7. Ford 162
8. Suzuki 166
9. Volkswagen 166
10. Hyundai 167
11. Nissan 168
12. Mazda 173
13. BMW 184
14. DaimlerChrysler 188


Související články


Poslední diskuse k článku - 2 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek
Náš CO2 versus kolísání golfské termohalinní soustavy - kdo víc???
Jednoduchý GCM, popisující interakce mezi přitékající teplou hustší vodou a místní studenou vodou s ledem, na poklesovém konci Severoatlantického proudu, vám (po doplnění numerickými výpočty) dá
zhruba totéž, co mikroskopické paleobotanické nálezy, Hannibalův přechod Alp, saská invaze do Británie, Eiricson sága a zamrzlé holandské kanály na starých obrazech - že totiž náš CO2 není hlavní drive klimatických změn a ty současné že asi nejspíš jsou zas jen na příších cca 300 let. Odtok toho poklesu ve středních hloubkách Jižního Atlantiku, do cirkumantarktického proudu Západních větrů, je znám již od r.1938.
Když termohalinní pokles (a tedy i golfský přítok) přechodně zesílí, zesílí
takto i ty jižní studené výtoky z proudu Z.v. a Humboldt (Peruánský) pak
způsobí větší horizontální rozvod tepla z "hlavních kamen Země" - pacifických rovníkových a obratníkových oblastí (Pacifik má pozitivní tepelnou bilanci). To je to současné klimatické kouzlo, cf. ENSO.
vloženo: 16.12.2007 12:42     vložil:  Jan Jelínek RNDr CsC Reagovat 
Problém je jinde
Ve skutečnosti nejde o ekologický problém, ale o sociální a politický fenomén:

Přesto, že ceny paliv stále rostou, roste zájem o žravé několikatunové SUV kolosy. Malé hospodárné vozy prakticky z trhu vymizely.

Politický problém je to proto, že výrobě vysoce ekologických vozů (elektromobily, malá vozidla z lehkých kompozitů) brání neskutečné administrativní bariéry.

Ať už za to může snaha o posílení sebevědomí majitelů, věc sociální přestiže, výsledek je špatný:

- Počátek závodů ve zbrojení na silnicích: Majitel SUV může jezdit bezohledněji, a přesto má větší šanci, že přežije.

- SUV mají vyšší spotřebu při výrobě, provozu i větší emise.
vloženo: 02.12.2007 16:26     vložil:  Standa Reagovat 
zobrazit všechny příspěvky

EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist