Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Ekologické chování je u obchodních řetězců výjimkou. Zlepšení nechystá ani polovina z nich.

10.12.2007  |  128× přečteno      vytisknout článek

Ekologické chování je u obchodních řetězců výjimkou. Zlepšení nechystá ani polovina z nich.

PRAHA – Ekologicky šetrné chování je pro nejvýznamnější obchodní řetězce v Česku zatím spíše neznámým pojmem. Nahrazování PVC (1) za bezpečnější plastové obaly u potravin; sytém třídění odpadu pro zákazníky či nákupní tašky z ekologicky šetrných materiálů jsou ve většině obchodů naprostou výjimkou. Pouze zpětný odběr článkových baterií a prodej nápojů ve vratných lahvích jsou dvěma z mála ekologických opatření, na něž většina řetězců v Česku již přistoupila. Vyplynulo to z ankety sdružení Arnika, které oslovilo  11 společností (2) provozujících na území České republiky síť obchodních řetězců s potravinami. Změnu přitom nechystá ani polovina firem, které se do ankety zapojily. Společnosti Billa, Coop centrum a Interspar průzkum Arniky ignorovaly.

Nejhůře v anketě dopadla společnost provozující síť obchodů Plus-Discount, která odpověděla na většinu otázek záporně. Svým zákazníkům dosud nenabízí ani možnost zpětného odběru baterií.

Naopak nejlépe si vedly společnosti Tesco a Ahold (provozovatel prodejen Albert a Hypernova). Oba řetězce kladou důraz na ekologii – i když v rozdílných oblastech. Tesco jako jeden z prvních obchodních řetězců v ČR začalo nabízet svým zákazníkům tašky z přírodního materiálu – juty. Ve svých prodejnách také postupně zavádí tzv. recyklační body a pracuje na snižování spotřeby energie a také emisí spojených s dopravou zboží. Ahold pro změnu postupně upouští od používání PVC jako obalového materiálu u potravin prodávaných pod jejich privátní značkou. Doposud se jim povedlo nahradit obaly z PVC u červeného masa.

Trojici na pomyslném stupni vítězů doplňuje obchodní síť Globus, která alespoň někde umožňuje zákazníkům třídit odpad, nabízí tašky z přírodně šetrných materiálů a jako ve většině obchodů je zde možné vrátit vybité baterie či zakoupit některé nápoje ve vratných skleněných lahvích.

„I když výsledek ankety je spíše zklamáním, máme radost, že alespoň některé obchodní řetězce již pracují na konkrétních opatřeních, jak svůj přístup k životnímu prostředí zlepšit. Patří mezi ně Albert, Hypernova, Tesco a Lidl..“ uvedla autorka ankety Ing. Miroslava Jopková, která v Arnice vede kampaň „Nehrajme si s PVC“.

Tato anketa je  podpořena grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Finančního mechanismu EHP a Norského finančního mechanismu prostřednictvím Nadace rozvoje občanské společnosti.

1)      Polvinylchlorid neboli PVC je jedna z umělých hmot, která je spojována s úniky toxických látek během výroby, používání a likvidace.

2)      Ahold (supermarkety Albert, Hypernova), Billa, Coop, Globus, Hruška,  Interspar, Kaufland, Lidl, Penny Market, Plus-Discount, Tesco Stres. Společnosti Billa, Coop centrum a Interspar se odmítly do ankety zapojit.

 

Obchodní řetězec

Systém třídění odpadu pro zákazníky

Zbětný odběr článkových baterií

Prodej nápojů ve vratných skleněných láhvích

Tašky na odnos nákupu z ekologicky příznivějšího materiálu (papír, lepenky, textilie)

Prodej potravin balených v PVC

Další (plánovaná) eko opatření

Albert

Ne L

Ano J

Ano J

Ano J

Ano L

- propagace třídění odpadu plakátovou formou

- propagace používání úsporných žárovek

- snižování objemu potravin v PVC obalech

Hypernova

Ne L

Ano J

Ano J

Ne L

Ano L

- prodej papírových tašek

- snižování objemu potravin v PVC obalech

- propagace třídění odpadu plakátovou formou

- propagace používání úsporných žárovek

Hruška

Ne L

Ano J

Ano J

Ne L

Ano L

Ne L

Globus

V některých prodejnách :-l

Ano J

Ano J

Ano J

Ano L

Ne L

Kaufland

Ne L

Ano J

Ano J

Ne L

Ano L

Ne L

Lidl

Ne L

Ano J

Ano J

Ano J

Ano L

- zavedení separačních kontejnerů na tříděný odpad

Penny Market

Ne L

Ano J

Ano J

Ne L

Ano L

Ne L

Plus-Discount

Ne L

Ne L

Ano J

Ne L

Ano L

Ne L

Tesco

V některých prodejnách :-l

Ano J

Ano J

Ano J

Ano L

- zavádění recyklačních bodů na parkovištích

- používání alternativních zdrojů energie ve 2 prodejnách

- snížení spotřeby energie o 50% do roku 2020

- snížení emisí CO2 na paletu/km o 50% do roku 2011

 

 

 


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist