Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Rozhovor s Bursíkem: Nejsme ekologická organizace

09.12.2007  |  124× přečteno      vytisknout článek

Rozhovor s Bursíkem: Nejsme ekologická organizace

Rozhovor - Zelení si musí uvědomit, že jsou vládní stranou a nesou odpovědnost za celou zemi, říká jejich šéf Martin Bursík. S koaličními partnery se dalo vždy jednat na rovinu a není třeba se obávat, že občanský demokrat Řebíček nedodrží sliby, které dal v případě sporných dálnic.

V rozhovoru s Aktuálně.cz odmítl Bursík obavy poslankyně Jakubkové a dalších stranických kolegů, že dohodám s ministrem dopravy se nedá věřit.

"Bohužel nevidím do duše paní poslankyně. Pokud ona nevěří, že se nám něco podaří prosadit, tak ať to nechá na nás a věnuje se jinému tématu. Její postoj jsem nazval radikálně opoziční polohou, která vůbec neodpovídá roli, kterou ve vládě hrajeme. Odpovídáme za celou zemi, nejen za své resorty. U ministerstva dopravy je to obtížné, ale zaplaťpánbůh, že jsme v nějakém dialogu. Pan ministr může říct, že ho to už nebaví a že nemá důvod se s námi bavit.

V programovém prohlášení vlády ani v koaliční smlouvě se nepíše, že budeme jednat o konkrétních stavbách. Tam se píše, že se přehodnotí harmonogram dopravních staveb."

  • Martin Bursík poskytl Aktuálně.cz obsáhlý rozhovor.
    První část, ve které hovoří o důvodech, proč by zelení ministři opustili vládu, pokud by se do ní měl ihned vrátit Jiří Čunek, naleznete ZDE
    Druhou část, kde mluví o tom, proč z třetiny "zelený" kabinet chystá masivní výstavbu dálnic, naleznete ZDE

A: Sám jste se nikdy nezažil, že vám partneři ve vládě něco slíbili a pak to nesplnili?

Nefunguje, že většina přehlasuje menšino. Mně se to stalo jednou u národního alokačního plánu pro obchodování s emisemi. Věděl jsem, že k tomu dojde. Když se podívám zjednodušenou optikou na vztahy s ministrem průmyslu Římanem, tak jsem shodou okolností předtím v několika případech vyhrál. Šlo například o pozici české vlády k limitům na emise CO2, v ekologické reformě jsem zvrátil rozhodnutí, že domácnosti budou osvobozeny od daně z plynu. Říman to vrátil u alokačního plánu.
Ale že by třeba ministr Řebíček něco slíbil a potom to neplatilo, to nemohu říct.

Tady je paní poslankyně v jiné poloze. Ona dopravní záležitosti velmi hrotí a výsledek je resistence partnerů.

A: Mluvíte téměř jako byste nebyl předseda Strany zelených. Ekologické iniciativy se přece vyznačují tím, že problémy hrotí. Nemohlo třeba gesto poslankyně Jakubkové pomoci, že se bude víc jednat o sporných dálnicích?

Pokud chtěla zveřejněním přes média a tím, že nepodpořím státní rozpočet, dokopat předsedu, aby dělal v dopravě ještě víc, tak mi to přijde velmi neslušné. Tím by u mě klesla ještě víc.

Jsem samozřejmě rád, když poslanci pracují, ale myslím si, že paní poslankyně vůbec nepochopila roli, kterou by v tom mohla hrát.

My nejsme žádná ekolgická organizace, a už vůbec ne radikální. Jsme politická strana a koaliční partner.

A: Potom se vám nemohou líbit ani aktivisté Greenpeace, kteří protestují proti exhalacím tím, že vylezli na komín elektrárny v Prunéřově?

Na takovou otázku odpovídám, že mi to je sympatické. Jako ministerstvo životního prostředí zastáváme stejný názor, také jsme nespokojeni, jak vypadá modernizační program ČEZu. Kritizovali jsme elektrárny Počerady a Tušimice II, do kterých jdou technologie z osmdesátých let minulého století. Vedli jsme o tom jednání s představenstvem a dozorčí radou ČEZu.
Pokud jde o obsah sdělení Greenpeace, tak absolutní souhlas. Také forma je odpovídající, zalezl bych si tam také. Ale jsem místopředseda vlády a mám jiné instrumenty.

Tady je vidět rozdíl, který se týká i přístupu k dopravě. Když se tomu někdo dlouhodobě věnuje a vidí ten vývoj, tak se může dívat kriticky. Kdyby měli Zelení ministerstvo dopravy, tak by to šlo rychle, byli bychom kritičtější k výběru dodavatelů a financování staveb, úzce bychom spolupracovali s Nejvyšším kontrolním úřadem.

Přesto můžeme něco ovlivnit a paní poslankyni vzkazuji: Lepší něco nežli nic. Úspěchy přitom máme.

Jsou v oblasti podpory biopaliv, při vyjednávání o omezení kamionů i při mýtném. Jednáme o silniční dani. Zase to bude kompromis, kdy ji budou platit jen podnikatelé, ale je to stále mnohem lepší, než současný stav.

www.zeleni.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist