Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Koncern Daimler představil další příspěvek k úsporné a ekologické dopravě

28.12.2007  |  125× přečteno      vytisknout článek

Koncern Daimler představil další příspěvek k úsporné a ekologické dopravě Koncern Daimler v listopadu ve Stuttgartu novinářům představil svou iniciativu Formování budoucí dopravy, která je zaměřena na výrazné snižování spotřeby pohonných hmot a emisí užitkových vozidel. Součástí prezentace byla i ukázka šestnácti nákladních vozidel a autobusů značek Mercedes-Benz, Freightliner, Mitsubishi Fuso, Orion a Thomas Built Buses. Vedle vozidel,
která jsou již v provozu, výrobce na akci představil i modely, které ukazují nové možnosti pohonných systémů a alternativních zdrojů.
Významné místo v iniciativě zaujímá hybridní technologie, která v závislosti na konkrétním provozu může přinést snížení spotřeby paliva až o jednu třetinu. Tuto optimistickou prognózu podporují zkušenosti z USA a Japonska, kde je v provozu již řada nákladních vozidel a autobusů s hybridním pohonem – se zhruba 1500 hybridními autobusy Orion, s více než stovkou vozidel Freightliner a dvěma sty lehkými vozidly a autobusy Mitsubishi Fuso je dnes Daimler předním světovým výrobcem na trhu užitkových vozidel s hybridním pohonem. Spolu s užitkovými vozidly a autobusy Mercedes-Benz na zemní plyn v Evropě představují flotilu zahrnující více než tři tisíce vozidel s alternativním pohonem. Tento počet se však brzy ještě zvýší a rozšíří se i počet zemí, v nichž budou vozidla dopravcům k dispozici. Freightliner v Severní Americe vyrobí zakrátko 1500 hybridních nákladních vozidel M2 a hybridní verzi legendárního školního autobusu od společnosti Thomas Built Buses. V Japonsku se připravuje uvedení vozidla Fuso Aero Star Eco Hybrid a druhé generace hybridního autobusu. V příštím roce budou zákazníkům v Německu, Francii a České republice dodána první distribuční vozidla Mercedes-Benz Atego BlueTec-Hybrid a dopravci ve Velké Británii převezmou do provozu v rámci pilotního projektu deset vozidel Mitsubishi Fuso Canter Eco Hybrid. A pro sektor veřejné městské dopravy nyní Daimler představuje autobus Mercedes-Benz BlueTec Hybrid, třínápravový autobus z rodiny Citaro.
Pro nákladní vozidla využívá Daimler tzv. paralelní hybridní systém, kde k dobíjení akumulátorů slouží proces rekuperace – využívání brzdné energie. Autobusy mají tzv. sériový hybridní systém, kde vznětový motor pohání generátor vyrábějící proud pro elektromotory v nábojích kol. I u nich se však pro dobíjení baterií využívá rekuperace.
Nižší spotřeba paliva v nákladních vozidlech a autobusech s hybridním pohonným systémem také přispívá ke snížení nežádoucích emisí, včetně dnes tak často diskutovaných emisí CO2.
Vývoj vozidel s pohonem na alternativní paliva
Souběžně s vývojem hybridních vozidel se pozornost konstruktérů a vývojových pracovníků soustřeďuje také na možnosti využívání alternativních paliv. Slibný potenciál vidí specialisté z koncernu Daimler v palivech hydrogenovaných z rostlinných olejů a v dalším stupni pak ve zplyňování biomasy. Takto získaná paliva mají chemické a fyzikální charakteristiky podobné vysoce kvalitním palivům pro současné vznětové motory; mohou tudíž být využita s velkou účinností pro pohon běžných užitkových vozidel. Jejich výhodou je i skutečnost, že výrazně snižují množství oxidů dusíku a emise pevných částic ve výfukových plynech.
Bionaftu využívá Mercedes-Benz pro pohon užitkových vozidel již deset let a v provozu je také 1500 autobusů Mercedes-Benz s pohonem na zemní plyn.
Dalším řešením na cestě k nulovým emisím je využití tzv. palivových článků. Třicet autobusů Mercedes-Benz Citaro s vodíkovým pohonem najelo v běžném provozu u dopravců celkem již více než dva miliony kilometrů. Pro další rozšíření této technologie v těžké nákladní dopravě je však zapotřebí zlepšit provozní životnost palivových článků a také výrazně celkově snížit náklady spojené s jejich provozem a výrobou.
Ekonomické aspekty jsou však důležité i pro větší využívání hybridních vozidel, neboť jejich pořizovací cena je zhruba o třetinu vyšší než v případě vozidel s klasickými vznětovými motory. Přestože následná úspora pohonných hmot tuto nevýhodu výrazně eliminuje, vyšší počáteční investice představuje velkou brzdu pro větší rozšíření ekologičtější techniky. Alespoň v nejbližších letech by proto bylo žádoucí, aby státní i městské orgány přijaly opatření, která by dopravce k jejímu pořizování motivovala, podobně jako je tomu v USA či Japonsku.

Milan Frydryšek
Silniční doprava 49/2007


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist