Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Bio jsou už i kalhotky

27.12.2007  |  zdroj: Podniky a trhy  |  137× přečteno      vytisknout článek

 

Biomléko, biomaso, biovíno - tyto pojmy dnes už zná většina lidí. Jde o potraviny, vyrobené nebo vypěstované bez použití preparátů chemického průmyslu, tedy tradičním a přirozeným způsobem.

Přídomek "bio" však nemusí mít jen potraviny. Tradičním způsobem bez použití umělých chemikálií mohou být připraveny také ingredience parfémů či tělové kosmetiky. Mohou se tak pěstovat i textilní plodiny - a z biotextilních materiálů se pak dají vyrábět třeba biokalhotky. Pro laika se od běžného bavlněného prádla ničím neliší. Ani cena kolem tří set korun neční nad průměr.

"Žádné biokalhotky neexistují, tento termín se u prádla nepoužívá. Přívlastkem bio se ale označuje surovina, tedy bavlna, která není chemicky ošetřována. Konvenčně se bavlna pěstuje na třech procentech zemědělské půdy světa, při jejím pěstování se však používá deset procent světové spotřeby pesticidů a čtvrtina spotřeby insekticidů. Konvenčně pěstovaná bavlna je nejvíce chemizované zemědělské odvětví. Na jedno tričko se spotřebuje až čtvrt kilogramu chemikálií. Při nošení prádla z biobavlny můžete mít čisté svědomí a zároveň se nemusíte bát o své zdraví," vysvětlil Eduard Toman, ředitel společnosti Biosféra eshop. Ta vedle biopotravin a biokosmetiky prodává i biologicky čisté prádlo.

A nejen to. Biosféra eshop je firmou, která má v Česku nejširší sortiment bioproduktů - více než 3800 položek, a jako jediná nabízí i nádobí a přístroje, na nichž lze biopotraviny připravovat.

Není přívlastek bio pro misku nebo domácí odšťavňovač pouhým zdůvodněním vyšší ceny a degradací značky bio, představující zdravý životní styl?

"V žádném případě. Ostatně, přívlastek bio se pro přístroje nepoužívá. Přesto jsou tyto přístroje pro zdraví lidí výrazně prospěšnější než běžné domácí spotřebiče," uvedl Toman.

Kvalitní odšťavňovače pro přípravu bionápojů a biopast jsou na českém trhu asi o polovinu dražší než konvenční značkové přístroje.

"Pro zdraví je ale rozdíl nevyčíslitelný. Klasický odstředivý spotřebič odšťavňované ovoce nebo zeleninu zahřívá na více než čtyřicet stupňů Celsia, a tím ničí veškeré nutriční hodnoty. Získáte tekutinu stejně výživnou jako čistá voda, tedy bez minerálů a vitamínů, přestože voní po ovoci či zelenině. Odšťavňovače, které nabízíme my, jsou lisovací. Šťáva v nich není znehodnocena vysokou teplotou ani rychlými otáčkami. A samozřejmě jsou vyráběné z certifikovaných a zdravotně nezávadných materiálů," řekl ředitel společnosti Biosféra eshop Eduard Toman.

Špičkovými přístroji pro zdravou výživu jsou odšťavňovače americké značky Norwalk, které v USA stojí dva tisíce dolarů, tedy asi 36 tisíc korun. V Česku se zatím neprodávají. Podobné kvality dosahují přístroje značky Green Star, dva modely v Česku dosažitelné stojí devatenáct a dvacet tisíc korun. V lisovacích hřídelích mají magnety, které zvyšují obsah extrahovaných minerálů ve šťávě. Green Star dokáže vyždímat šťávu z měkkého i tvrdého ovoce, z osení, přesliček, kopřiv a dokonce i z borového jehličí. Stejně tak vyrobí pastu z ořechů či jemnou kaši z naklíčených zrn.

Biomléko z ořechů

Extrémem je přístroj na výrobu rostlinného mléka. Stojí necelých 3300 korun a dokáže vytlačit mléko z mandlí, sezamu, lískových ořechů i konopných semen.

Zelený byznys se firmě Biosféra eshop vyplácí. Firma vznikla v roce 2004 jako ryze internetový obchod s výlučným zaměřením na biopotraviny. V prvém roce se její obrat pohyboval v milionech, dnes to jsou desítky milionů korun a firma své zboží nabízí i ve dvou "kamenných" obchodech.

"Náš obrat se meziročně zvyšuje o sto procent," řekl Toman. Během tří let přitom firma podstatně rozšířila sortiment o biokosmetiku, zdravotně a ekologicky nezávadné prádlo a přístroje. Tento sortiment dnes vytváří 40 procent tržeb.

"Přístroje pro přípravu bionápojů a biopotravin v Česku podle mých informací nabízí jen společnost Biosféra. Prádlo a oděvy z biobavlny a přírodních vláken však prodává řada dalších firem," uvedl Tom Václavík z agentury Green marketing, která sleduje český trh biopotravin.

Prádlo kvality bio i fair

Jedním z obchodníků s ekologickým oblečením je rodinná firma Ecovoice manželů Festových z Humpolce. Letos v létě začala do Česka dovážet biooblečení z přírodních materiálů, a to hlavně z konopí. Nabízí dámské i pánské kalhoty, mikiny, halenky, šaty i košile firmy Ecolution z rumunské Transylvánie, americké značky Indigenous Designs, jejíž zboží vyrábějí převážně ženy v Peru a Guatemale na principu Fair Trade (podniky, kde dělníci dostávají za práci spravedlivou odměnu, zaměstnavatelé jim zlepšují podmínky), a dětské oblečení z egyptské biobavlny značky Under the Nile.

Přívlastek bio inspiruje i velké firmy. Švédská společnost H&M začala prodávat biooblečení letos na jaře a předpokládá, že jen během tohoto roku zpracuje 1100 tun biobavlny. Firma C&A letos nakoupila 1200 tun biobavlny a na příští rok jí má objednáno šestkrát tolik. Již několik let nabízí damašek z organické bavlny i česká textilka Veba.

Zájem zákazníků o zdravotně a ekologicky nezávadné oblečení ve světě stoupá. Podle statistik americké organizace Organic Exchange se tržby za biooblečení zvýšily z 245 milionů eur v roce 2001 na 583 milionů v roce 2006. V Česku je prodej biooblečení zatím v plenkách a podle odhadů odborníků tvoří zhruba dvě procenta prodeje biopotravin. Těch se letos prodá za 1,3 miliardy korun.

Prodej ekologicky nezávadných přístrojů statistiky v Česku nesledují, podle odhadů zatím nepřevyšuje pět milionů korun za rok. V USA utratí lidé za tyto přístroje podle zprávy Organic Exchange téměř 400 milionů dolarů za rok. "Zájem lidí o zdraví a ekologii roste. Věřím, že do pěti let se náš obrat bude pohybovat ne v desítkách, ale ve stovkách milionů korun," dodal Toman.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist