Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Také silný může být zelený

18.01.2008  |  zdroj: EKONOM  |  124× přečteno      vytisknout článek

Také silný může být zelený V době paniky z tenčících se zásob ropy a  globálního   oteplování  planety je autosalon v Detroitu plný velkých silných vozů. Novinkou je, že řada z nich má i "zelenou" verzi. Zatím ovšem jen jako koncepty.

Jestli  ekologičtí  aktivisté něco opravdu nemají rádi, jsou to (hlavně na americkém trhu) vozy značky Hummer a (na evropském) Range Rover. Důvod je jasný: jde o - z jejich pohledu - obludná auta, která spotřebovávají barely paliva a chrlí do ovzduší obrovské objemy emisí. Po letošním autosalonu v Detroitu (NAIAS), který začal tento týden v pondělí, budou jistě cítit malinké zadostiučinění. I automobilky, které vždycky dávaly na odiv hlavně sílu svých vozů, přicházejí s  ekologicky  přívětivějšími modely. Dokonce i General Motors, výrobce Hummerů, a Land Rover, který má v portfoliu mj. Range Rover.

ZATÍM JEN KONCEPTY. Jak oznámili zástupci automobilky General Motors (GM) již před začátkem autosalonu, v následujících třech letech by všechny modely Hummer měly umět jezdit na biopaliva. Na nejvýznamnější celosvětové přehlídce v Detroitu, kde je GM doma, předvedli koncept Hummer HX s motorem 3.6 l V-6, který využívá jako palivo bioetanol (E85). Od svých předchůdců se nový Hummer liší i vnějším vzhledem: vypadá trochu jako mladší bratr H3, a to nejen tím, že je menší; působí prostě celkově mladistvěji.
Range Rover, který patří v Evropě k oblíbeným značkám, je sice terénní auto, ale podstatně víc jich jezdí po dálnicích. Částečnou reakcí na vcelku logické výtky odpůrců je nový koncept Land Rover LRX, který nejenže je menší než jiné modely stejné automobilky (délka 4,35 m, šířka 1,55 m, postaven na podvozku Ford Focus), ale navíc má mít pod kapotou hybridní pohon.
Dalším  ekologickým  konceptem z Detroitu je například Saab 9-4X BioPower. Přestože jezdí na etanol, nepřestává být opravdu silným vozem - dosahuje výkonu 300 k. Podle toho, co říkají odborníci, má tenhle koncept docela blízko k sériové výrobě.
Cadillac Provoq se představil už před samotným autosalonem návštěvníkům Consumer Electronics Show v Las Vegas. Proč zrovna na veletrhu spotřební elektroniky? GM, výrobce Cadillacu, chtěl zdůraznit technologické prvenství značky a představit nejmodernější palivový článek páté generace, kterým se Provoq chlubí. Vodíkem poháněný elektromotor doplňují akumulátory; na jednu "vodíkovou nádrž" ujede vůz více než 480 kilometrů. Solární panely, které by měly pohánět systémy uvnitř vozidla (rádio, osvětlení apod.), jsou už jen drobným doplňkem.

MILION HYBRIDŮ. Jedním z nejzajímavějších exponátů na detroitském autosalonu je Fisker Karma, společný výtvor dvou kalifornských firem - Fisker Automotive a Quantum Fuel Systems Technologies. Elegantní a zároveň sportovní hybridní limuzínu, připomínající spíše kupé, pohání malý zážehový motor, jenž zároveň slouží jako generátor pro akumulátor. Výhodou je, že se dá dobíjet i z běžné zásuvky. Zároveň má vůz na střeše solární panely. Pouze s elektrickým pohonem zdolá 80 kilometrů.
Počítá se s tím, že Fisker Karma by měl být na trhu už v prvním pololetí příštího roku.
Kalifornie byla dosud z hlediska automobilismu mezi americkými státy spíše výjimkou. Přijímá přísné normy, pilně plní kvóty elektromobilů a snižuje emise. Většina Ameriky ale zatím stále dává přednost jiným kritériím než  ekologickým  . Už to sice není jen velikost - po růstu cen benzinu je pro kupující důležitá i cena vozu a spotřeba - ale připlatit si za zelenější vůz prozatím nebylo až tak populární.
Přesto se odhaduje, že právě letos přesáhne počet uživatelů hybridních automobilů v USA jeden milion. Přispějí k tomu podle všeho i nejrůznější pobídky, které se začínají uplatňovat jak na lokální, tak federální úrovni - od daňových úlev až po zvláštní výhody při parkování.

EVROPA PRO AMERIKU. S novinkami přišla do Detroitu i největší evropská automobilka Volkswagen. Pro nové Audi R8, které má učinit přítrž všem pochybnostem o tom, zda může být silný sportovní vůz vybaven naftovým motorem, se dokonce vžilo označení "superauto". Přesněji řečeno, nejde o zcela nový model, ale pouze o nový pohon. Vůz je poháněn vznětovým dvanáctiválcem o výkonu 500 k a má (pochopitelně) pohon všech kol. A co hlavně, splňuje s předstihem i emisní požadavky, které budou platit až v roce 2014 (tzv. Euro 6).
Podle zpráv, které se objevily v zahraničním motoristickém tisku, si Audi od nového superauta slibuje velký úspěch právě v Severní Americe. Automobiloví odborníci předpovídají dieselovým motorům v USA velkou budoucnost. Jak uvedl nejmenovaný člen vedení Audi, společnost chce údajně v Americe prodávat do roku 2015 více než 15 procent svých vozů právě v provedení se vznětovými motory. Odpověď na to, zda se nakonec bude tento model vyrábět, má dát Detroit. Budou-li reakce dobré, pak má šanci na sériovou výrobu.
Pro Evropany je zajímavější druhá novinka z koncernu VW, a to čtyřdveřové kupé Passat CC, které je sice stále ještě podobné ostatním vozům stejné značky, ale zároveň se na něm objevují zcela netradiční prvky, zejména pokud jde o tvar karoserie. Novinkou je například panoramatická prosklená střecha. Vozy budou také vybaveny systémem pro sledování jízdního pruhu Lane Assist. To znamená, že pokud vůz začne nekontrolovaně opouštět jízdní pruh, ve kterém jede, systém jej korekcí volantu vrátí zpět.
Nové Passaty jsou určeny jak pro evropský, tak pro americký trh. Zatímco v Evropě by měly být k dostání letos ve druhém čtvrtletí, v USA až o několik měsíců později.

ČÍNO, VÍTEJ! Zvláštní pozornost je na letošní přehlídce věnována čínským vystavovatelům. Reportér amerického Autoblogu popsal v článku publikovaném v pondělí na webových stránkách vřelé přivítání šéfa automobilky ChengFeng Motors Li Jianxina vedením autosalonu. Čínský výrobce byl totiž v Detroitu i před rokem, je to tedy už starý známý. Li chtěl svým americkým přátelům udělat radost a připravil si třístránkový proslov v angličtině. Bohužel nesrozumitelně. Jak píše reportér, naštěstí se přepis jeho řeči rozdával v tištěné podobě, "jinak bych vám ani nemohl napsat, které dva vozy se vystavovaly". Prvním modelem je Leopard CS6, designovaný italskou firmou a zřejmě trochu inspirovaný vozem Hyundai Santa Fe. Druhým vystavovaným automobilem společnosti ChengFeng Motors je Kylin, auto, které se už dnes prodává v Japonsku. Pětidvéřové vozidlo není nijak atraktivní, ale jeho podvozek byl vyladěn firmou Lotus. Pohání ho motor Mitsubishi 1.6 l. K rozhodnutí koupit toto auto povedou zájemce zřejmě především ekonomické důvody.
Na NAIAS 2008 se kromě ChengFeng představují ještě další čtyři čínští výrobci. Li Jianxin i letos - stejně jako loni při premiéře v Detroitu - sliboval, že se čínské vozy brzy objeví na americkém trhu. Zatím se tak nestalo a nikdo neví, co ono "brzy" znamená. Nijak zvlášť velký úspěch v USA nesklízejí.
Faktem tedy zůstává pouze to, že Čína je dnes po USA druhým největším automobilovým trhem. Zatímco před dvaceti lety se v zemi prodalo 5 tisíc aut, loni to bylo 4,2 milionu. V roce 2006 poprvé dosáhl objem exportu čínských vozů objemu dovozu.
Součástí oficiálního programu autosalonu v Detroitu je letos dokonce i speciální seminář o automobilovém průmyslu v Číně. Jak říkají čínští organizátoři, chtějí přispět k lepšímu porozumění tomuto sektoru v rozvíjející se ekonomice, budoucím trendům a možnému dopadu na severoamerický a globální automobilový trh.

AUTOR: Libuše Bautzová


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist