Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Je ekologie móda?

27.01.2008  |  139× přečteno      vytisknout článek

Je ekologie móda?

Tak nějak podobně mi to připadá i s elektromobily. Na frankfurtském autosalonu jsem pak zažil na vlastní kůži téměř ekologické šílenství. Většina automobilek se prsila svými ekologicky dokonale pojatými autombily a v tiskových zprávách demonstrovala jejich čistotu i nízkou spotřebu.


Ovšem hned vedle se za větší pozornosti návštěvníků hrdě skvěl koncernový kolega s pořádnou stájí koníků pod kapotou. No a ten to naopak čistotě ovzduší "pořádně nandá".


Je to pro mě nepochopitelný paradox, jak se na jedné straně investuje do ekologického programu a na straně druhé se zvyšují kubatury benzinových i dieselových modelů a vznikají nové a nové sporťáky, u nichž deset litrů paliva sem a deset tam vůbec nic neznamená.

Nemluvě o amerických vozech, jejichž image je založená právě na těch nejsilnějších motorech.


Tak buďme důslední...


...a zakažme motory větší než 2 000ccm!  Chtějí automobilky čistější planetu (předesílám, že nejsem žádný ekologický aktivista, ale odpad třídím), nebo jen reklamu pro své výrobní portfolio?


Proč mají zákonodárci pštrosí hlavu zabořenou do písku a dělají, že nic nevidí (no, oni vlastně sami jezdí v těch nejsilnější limuzínách, a když si pořídí Superba, tak samozřejmě 2,8 V6 - ať to žere).


Proč tedy nedotáhneme do konce návrh zákazu výroby agregátů nad dva litry obsahu, samozřejmě kromě užitkových a jim podobných vozidel? Vždyť nás přeci i slabší motor doveze z bodu A do B. Proč výrazně danově nezvýhodníme nejslabší agregáty? Ovšem nemyslím to tak, naši zákonodárci, že vymyslíte taxy pro modely se silným agregátem, jak by vám bylo podobné. 


Spíš byste mohli vyjít vstříc těm, kteří mají zájem o koupi úsporného vozidla, místo toho, abyste investovali miliardy korun do sice zajímavé, ale šíleně drahé knihovny. Mohli bychom se tak zbavit těch dvacet let starých pekáčů, které bohatě doplňují exhalace, to co - snad jediná rozumná věc v tomhle odvětví - stále přísnější Euro norma ubírá novým vozům. 

On je ale lobbing automobilek tak silný, že tady vlastně jen plácám rukou do vody a hladina bude stejně za chvíli zase rovná, ale zkrátka si to nemohu nechat pro sebe. Já vlastně jen nechápu to, co jsem nastínil už na začátku.


Proč vyvíjíte elektromobily, když v zápětí čile na trh vyrazíte s Passatem V8 či třílitrovou Lagunou. Vyváží těch pár sériově vyráběných elektromobilů tu zkázu, kterou vytvářejí osmi až dvanáctiválce? Jasně, že ne! Ale zní to tak nějak chvályhodně, automobilka blablabla vyvinula nový sofistikovaný hybridní pohon s téměř nulovými emisemi...  


Ale jak sami víte, ona to za nás časem příroda vyřeší sama. Ropa dojde, jak slibují vědci, a nic jiného než vodík a elektrika nám nezbude. Bohužel v té době už bude naše příroda mávat větví, jak zní klasikova básnička...    
 

Autor: Miroslav Hlaváč
http://automix.centrum.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 3 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek
Re: fakta, fakta
Nejsem pro hysterické reakce kolem benzínových motorů, ale mám dojem, že bych měl upozornit, že není znečištění jako znečištění.

Znečištění ve starším pojetí - exhalace, které vycházejí z výfuku - mimo C02 a vody, cokolic co je přímo zdraví škodlivé. I malý trabant je nepochybně horší znečišťovatel než nový Mercede S třídy.

Updateované pojetí: Ještě záleží na produkci skleníkových plynů. (v tuto chvíli bezohledu na to, jestli věříme na boj proti KZ). Čím více CO2 tím větší exhalace. Čím větší spotřeba paliva tím přímoúměrně větší exhalace CO2. Mezi velikostí objemu motoru a spotřebou není přímá spotřeba, ale jistý vztah tu je.

Čím větší objem - tím (často ne vždy) větší spotřeba, tím více CO2, tím ....

Tož tak. Howgh.
vloženo: 02.02.2008 14:42     vložil:  Petr Skůpa Reagovat 
\Správně
Nezůstal bych jenom u toho. Proč např. mění naše ženy tak často šaty. Při jejich výrobě se promrhá také obrovské množství energie. Zakázal bych módu.
Proč vozit nějaké pomeranče či Kiwi přes celou zeměkouli. Nařídil bych povinnou konzumaci tuzemský jablek.
Atd. příkladů, co ještě zakázat je bezpočet.

Ostatně i s tou naftou to je kritické. Dojde cobydup. A nastane doba postropná, stejně jako po dojití pazourků a kamenů vůbec skončila doba kamenná.
vloženo: 27.01.2008 23:18     vložil:  Vaněk Reagovat 
fakta, fakta
Pane autore, znečištění vzduchu nemá s kubaturou přímý vztah. Trabant s obsahem motoru 600 ccm znečišťuje vzduch nesrovnatelně více, než motor s obsahem 2.2 litru, který plný emisní limity Euro 4. Trabant je příklad staršího vozu, který plní emisní limity. Pak jsou tu vozy, které emisní limity neplní. Typický je zvýšený prostup oleje do paliva díky netěsnosti pístních kroužků, což je důsledek opotřebení motoru (auto "žere olej"). Nakonec tu máme motoristy, kteří používají "alternativní" palivo typu toluen, aceton, ředidlo, typicky u vozidla ve stavu vrak.

Znečištění ovzduší lze omezit fungujícím systémem technických kontrol, kde člověk opravdu musí projít, a ne jen uplatit vhodnou osobu. Pomůže měření emisí policií rovnou na ulicích, s pokutováním a zabavování TP těm, kdo limity neplní. Zákaz provozu starých vozů je velmi diskutabilní, protože plnily emisní limity v době koupě. Ale například Budapešť nabízí výměnou za Trabanta či Wartburg permanentku na MHD na 4-6 let, případně výkup vozu za vyšší než tržní cenu, pokud jej majitel nahradí novým vozem.

Než příště budete mluvit o "zkáze" vytvářené 6- či 8-válcovými motory, zkuste si nejprve zjistit pár fakt, a chvíli přemýšlet.

Když se budeme bavit o ropě, ta sice možná jednou dojde, ale podle všeho jí zbývají ještě minimálně desítky let.

Elektromobily, hybridy a podobné technologie jsou dnes populární jednak z důvodu znečištění vzduchu v centrech velkých měst, ale hlavně díky vysoké ceně ropy a nestabilní politické situaci v místech, kde se ropa těží.
vloženo: 27.01.2008 23:11     vložil:  BGE Reagovat 
zobrazit všechny příspěvky

EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist