Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Když je marketing vysoce trendy

27.01.2008  |  zdroj: HN  |  132× přečteno      vytisknout článek

Když je marketing vysoce trendy Jaké trendy čekají maloobchod v nadcházejícím roce? Proč výrobci zasáhnou jen zřídka víc než 3 % zákazníků? Proč se čím dál tím víc dostává ke slovu zábava a potěšení? Výzkum Institutu Gottlieb Duttweiler se snažil najít odpovědi.

Trend č. 1: Mikro místo mega

Technologie zasahují všechny oblasti lidského života a kromě toho stále víc propojují oblast hospodářství, kultury a IT po celém světě. Technologizace se šíří rychlostí blesku a způsoby formátování ze včerejška dneska už neplatí. Nové technologie navíc narušují strukturu masy a "puzzlíkují" ji na stále specifičtější jednotky, díky kterým tak vznikají nové, daleko segmentovanější trhy.

Průměrný zákazník se postupně vypařil - megahity dneska osloví sotva víc jak 3 % spotřebitelů. S homogenní masou příjemců zmizely také homogenní megatrendy - jednoduše se rozvětvily do mnoha trendů, daleko úžeji specializovaných. Megatrendy se tedy stávají spíše mikrotrendy a pochopení tohoto vývoje patří k nejvýraznějším "výzvám" současnosti.

Trend č. 2: Status má sílu

Skutečným motorem spotřeby je zákazníkova radost z určitého statusu. Je jedno, zda jde o rychlá auta, hodinky osázené brilianty nebo značkové oblečení podle poslední módy - za povzbuzením k nákupu vždycky stojí snaha vyvolat v zákaznících touhu po sociálním rozlišení. Tedy vyvolat v nich pocit, že někam patří, že mají nějaký status. Člověk bez sociálního statusu jako by ani nebyl.

Tento impuls dokonce hraje svou roli i v nemateriálních hodnotách, jako jsou ohled na životní prostředí, čas strávený s dětmi nebo uvědomělý život. Význam sociálního statusu v dnešní době razantně roste; k tomu se připojuje stále se zvyšující podíl střední třídy v hospodářsky rozvinutých zemích. Meritokracie (systém vlády vládnoucí spíš na základě inteligenčních schopností než bohatství) postupně nařízla podpěrné sloupy tradičního třídního dělení, a tak lidé v současnosti žijí v permanentním stresu ze ztráty statusu. Pro výrobce ale tento stav znamená nové potřeby, nové šance a vznik nových trhů. Pokud tedy tomuto vývoji porozumí a chytře jej využijí.

Trend č. 3: Jednoduchost především

Neustále se zvyšující komplexnost života naopak vede k touze po jednoduchosti; CEO výrobce počítačů Dell Michael Dell pak označil jednoduchost jako nejdůležitější pojem ve světě IT a heslem budoucnosti "one click/one button". Neustálý nedostatek času povede k většímu přetížení lidí a zvyšující se poptávce po službách; zákazníci čím dál tím častěji hledají pomůcky pro svůj všední život, které by jim ho zpříjemnily a ulehčily.

Servis a maximální podpora a pomoc zákazníků tak budou patřit k nejdůležitějším přídatným funkcím výrobců. Skutečně osobní přístup se dostane pouze těm vybraným, podobně jako jenom někteří jsou držiteli zlaté kreditní karty. Virtuální asistentky a elektroničtí "vrátní" dostávají zelenou.

Tak např. Philipps s pomocí databanky nakladatelství Condé Nast nabízí možnost zdarma si přes telefon objednat službu doporučování vybraných destinací na prohlídku konkrétních měst. Portál iwantsandy.com zase nabízí služby virtuální asistentky, která vám zorganizuje den, naplánuje schůzky a udělá pořádek v mailech, jen tu kávu, jako klasická sekretářka, vám neuvaří. Virtuální poradci v oblasti zdraví, diety nebo elektroničtí fitness trenéři jsou sice teprve na počátku, brzy si ale polepší - také proto, že se mezi podniky brzy rozpoutá souboj o nejlepšího virtuálního pomocníka.

Trend č. 4: Byt jako lék

Boom zdraví a ekoproduktů zasáhl i oblasti bydlení. Čtyři stěny pokoje se stávají wellness zónou sestavenou podle zásad feng shui. Hezky bydlet už nestačí, lidé se nechtějí pomocí výrobků pouze dobře cítit, chtějí se jimi nechat změnit. V jejich očích tak soukromé spa slouží k regeneraci lépe než pěkně vybavená koupelna. Nepůjde přitom pouze o změnu a ozdravění těla, ale i ducha. Takto budované příbytky z nás pomohou udělat zcela "nové" lidi - bydlení se stane lékem. Největší oblibě se budou těšit koncepty "zdravé" koupelny, kuchyně a ložnice, které budou projektovat architekti ve spolupráci s lékaři.

Trend č. 5: Zpátky k přírodě

Z přírody jsme vzešli, k přírodě se svým způsobem také vracíme: vyhlásili jsme válku betonu a přinášíme zeleň zpátky do měst. Výsledkem touhy po (městském) životě v zeleni je široké spektrum projektů "městského farmářství", které dává zelenou např. chovu králíků na balkóně newyorského bytu.

Zelená zaplaví naše města: osázené zelení budou střechy domů, obrostlé budou i nejrůznější zdi, aby se tak skryla betonová šeď. Jak bude stoupat tato "přírodní horečka", poroste s ní také zájem o přírodní materiály a barvy, přírodní motivy najdou své místo také na tapetách, podsvícených květinových stěnách nebo tzv. chytrých stavebních prvcích.

Trend č. 6: Nula od nuly nepochází

Když se na konci 90. let hledalo jméno a symbol první dekády, která měla přijít po roce 1999, velmi rychle se objevil symbol "nuly". Jak přesné toto označení bylo, vidíme dnes: Nulová energie, Nulový obsah umělých přísad, Nula kalorií, Nula gramů tuku, Nula alkoholu, Žádné (tedy nulové) čekací doby, Nulové vedlejší účinky, Nulové riziko, Nulová reklama. Nula se velmi rychle stala ideálním slovem pro všechny kategorie zboží a je stále nejoblíbenějším prodejním argumentem: Méně je více.

Stále rostoucí oblíbenost "nuly" je důkazem, že naše tolerance "k nule" neustále roste. Důkazem budiž stále se zvyšující poptávka po maximálně přírodních a čerstvých potravinách, ekologicky a sociálně korektním zboží (tzv. bio a fair trade produkty) a produktech bez vedlejších účinků.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist