Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Aut v Česku přibývá. Rychleji než dálnic

11.02.2008  |  zdroj: Podniky a trhy  |  130× přečteno      vytisknout článek

Aut v Česku přibývá. Rychleji než dálnic Na sto Čechů připadá nyní 42 osobních automobilů. To je téměř tolik jako v Německu, kde sto obyvatel vlastní 49 osobních vozů.

Hustota automobilů na kilometr silnic je sice v Německu vyšší než v Česku, celkem 178 osobních aut v Německu oproti 77 autům v Česku. Přesto se v České republice tvoří častěji zácpy než v Německu.

"Je to tím, že Česko má méně dálnic. Dálnice totiž na sebe stahují většinu dopravy," uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

V Německu žije osmkrát víc lidí než v Česku. Němci mají ale desetkrát víc osobních aut než Češi - a přitom dvacetkrát delší dálniční síť. Konkrétně: na každý z 12 200 kilometrů německých dálnic připadá 3370 osobních aut, zatímco na každý ze sedmi set kilometrů českých dálnic připadá 6110 aut.

"Intenzita dopravy nezávisí jen na osobních automobilech. V Česku ji podstatně zahušťují nákladní vozidla, ať už registrovaná v zemi nebo cizí, projíždějící skrze republiku na východ i na západ," dodal Šípek.

Kam zmizelo 90 tisíc aut

K poslednímu prosinci loňského roku bylo v Česku registrováno celkem 6,8 milionu vozidel, o 316 tisíc víc než ke konci roku 2006. Za posledních dvanáct měsíců přibylo téměř 525 tisíc nových a ojetých vozidel. Zároveň bylo zhruba 98 tisíc aut zrušeno a ekologicky zlikvidováno a dvacet tisíc vozidel jejich majitelé převedli do zahraničí. Dalších 90 tisíc vozidel z evidence zmizelo. Týká se to hlavně osobních vozů. Z evidence jich bylo oficiálně vyřazeno 92 tisíc, ovšem dalších 82 tisíc kusů v evidenci chybí, aniž by kdo věděl, co se s nimi stalo.

"Vysvětluji si to tak, že buď jde o vozy dočasně vyřazené z provozu, nebo o auta v převodu. To znamená, že někdo je dal do bazaru a vůz nyní čeká na nového majitele a novou registraci," řekl Šípek. Připustil, že část těchto vozidel může být i odstavena někde mimo vrakoviště. Jejich majitelé se jich chtějí zbavit, ale neodhlásí je a výzvy k zaplacení povinného ručení ignorují.

Kolik je v zemi vozidel

Vedle 4,28 milionu osobních aut s průměrným stářím téměř 14 let bylo k loňskému poslednímu prosinci v zemi registrováno 422 520 lehkých užitkových automobilů. To je o 63 tisíc víc než před rokem. Více než polovinu z nich tvoří osobní vozy, které jsou přestavěné na "nákladní": výrobce nebo dealer oddělí zavazadlový prostor mřížkou a majitel si ve svém účetnictví může při pořízení takového vozu odečíst zaplacenou DPH.

Počet nákladních vozů do nosnosti 12 tun, tedy střední kategorie, se zvýšil jen nepatrně, o 188 vozidel na 103 482 aut. Firmy mnohem častěji nakupovaly těžší nákladní vozy a kamiony nad 12 tun. Za rok jich přibylo více než pět tisíc a nyní jich v Česku je 104 830.

Věk nákladních aut se výrazně liší podle kategorií. Malé užitkové vozy jsou staré v průměru 7,5 roku, kdežto těžké kamiony mají v průměru 13,3 roku a některé středně velké nákladní vozy dokonce pamatují budování socialismu, v průměru jsou staré 18,2 roku.

Počet autobusů se v zemi prakticky nezměnil. Přibylo jich 85 a nyní je v Česku registrováno 20 416 autobusů. Zatímco v roce 1997 bylo průměrné stáří autobusů 11,3 roku, loni se jejich věk zvýšil na průměrných 14,6 roku.

Vůbec nejstarší kategorií vozidel jsou motocykly, hlavně kvůli pionýrům a jawám, které nikdo neodhlásil, ač na nich nejezdí. Průměrné stáří více než 860 tisíc motocyklů v zemi je 32,5 roku. Během loňska přibylo více než 37 tisíc jednostopých strojů a oproti roku 2006 se věk motorek snížil o půl roku.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist