Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Uvítal bych více projektů v kategorii sídel do 3000 obyvatel

23.03.2008  |  zdroj: Moderní obec  |  130× přečteno      vytisknout článek

Motivovat musí především zájem přispět k utváření příjemného, bezpečného, pestrého a krásného prostředí ve svém městě nebo vesnici.

"Soutěž Cesty městy, přesněji řečeno soutěžní přehlídku uskutečněných příkladů úprav veřejných prostor, považuji za velice potřebnou a prospěšnou akci Nadace Partnerství," říká doc. Ing. arch. Jan Mužík z Ústavu urbanismu Fakulty architektury ČVUT, který je také předsedou hodnotitelské komise, jež přihlášené projekty posuzuje.

Proč se člověk s mnohaletými zkušenostmi vysokoškolského pedagoga podílí na hodnocení projektů soutěže Cesty městy?

Moje účast v hodnotitelské komisi je patrně přirozené vyústění mého dlouhodobého zájmu o naše města a vesnice. V životě každého člověka pak přijde období, kdy ho osobní vlastnosti, znalosti a zkušenosti vybavují odvahou zobecňovat, věcně a snad i přesně argumentovat. Nadaci Partnerství se již před osmi lety podařilo svolat skupinu lidí různého zaměření k debatě o stavu prostředí v našich městech a vesnicích a jak se podílet na jeho zlepšování. Tehdy vznikl nápad uspořádat soutěžní přehlídku uskutečněných projektů. Při přípravě pravidel této soutěže přišly vhod mé zkušenosti z účasti v porotách architektonických či urbanistických soutěží. Během šesti ročníků soutěže jsem se vždy setkal se zájmem jak ze strany organizátorů, tak přihlášených účastníků. Mohl jsem se seznámit s pozoruhodnými realizacemi, příjemnými a nadšenými investory, projektanty a realizátory. Soutěžní přehlídka rozhodně plní svůj cíl. Poukazuje na zdařilé příklady úprav veřejných prostor, na kvalitní a často zanícenou práci samospráv a na následnou spokojenost občanů. Taková činnost mě vždy bavila, přináší mi nové znalosti i zkušenosti, inspirativní zážitky ze setkání s lidmi zaujatými pro věc, a tím i radost z práce.

Co by podle vás mělo starostu města, obce či projektanta motivovat k tomu, aby přihlásil do soutěže již realizovaný projekt?

Motivovat musí především zájem přispět k utváření příjemného, bezpečného, pestrého a krásného prostředí ve svém městě nebo vesnici. Tam, kde toto byl rozhodující motiv, se to na realizaci hned pozná. K přihlášení do soutěžní přehlídky pak už není zapotřebí tolik sil. Motivem by měla být i chuť podělit se o radost z výsledku s ostatními a snad jim být tak trochu i příkladem. Nakonec někoho může motivovat možnost získat finanční podporu - některé ceny. Zkušenosti ale ukazují, že morální ocenění, pozitivní hodnocení projektu na celostátní úrovni a jeho publikování přináší realizátorům více radosti a sil do další činnosti.

Soutěž má za sebou šestiletou historii, změnila se během těchto let kritéria hodnocení?

Soutěžní pravidla se - až na váhu jednotlivých kritérií - prakticky nezměnila. Pochopitelně sílí důraz na hledisko bezpečnosti. Do popředí se také dostává požadavek participace obyvatel při přípravě projektů, lépe řečeno při přípravě záměru a zpracování projektu. Také proces hodnocení přihlášených projektů se nezměnil, i při každoročně větším počtu přihlášených se hodnotící komisi daří navštívit všechna místa, setkat se s investory a někdy i projektanty a pro závěrečné jednání celé komise připravit návrh hodnocení. Tato metoda je časově náročná hlavně v první fázi. Určitě ale usnadní rozhodování v závěru a bezesporu přispívá k rychlé shodě členů komise.

V soutěži se posuzují samostatně malé obce a města. Proč existují dvě samostatné kategorie? V čem se liší způsob jejich hodnocení?

Soutěžní přehlídka je takto připravena a vyhlášena. S ohledem na rozdílné podmínky v odborném zázemí malých obcí a charakteristické rysy jejich prostředí bylo od samého počátku rozhodnuto o existenci dvou samostatných kategorií. Pochybnosti vyvolává pouze malá účast přihlášených projektů, zatím v každém ročníku soutěže. Obavy organizátora i hodnotící komise ještě posiluje nový název přehlídky - Cesty městy. Do letošního již sedmého ročníku je nejen možné, ale velmi potřebné přihlásit projekty do kategorie obce (do 3000 obyvatel).

Samotný způsob hodnocení je v obou kategoriích shodný. Součástí soutěžního posuzování je také porovnávání kontextu, kvality, přínosu a charakteru jednotlivých řešení. Podle mého názoru není správné porovnávat úpravy prostor a prostředí ve městech a na vesnicích. Citlivé a jinak velice kvalitní řešení v malé obci se mnohým může zdát v porovnání s řešením městským nevýrazné. Neznamená to ale, že je méně obtížné a hodnotné. Také je správné na kvalitní realizace tohoto venkovského prostoru samostatně upozorňovat, neboť nejsou tak viditelné jako úpravy ve frekventovaných částech našich měst.

Stále častěji se hovoří o komplexním přístupu ke zklidňování dopravy, nakonec je to také nejdůležitější kritérium soutěže Cesty městy. Co si pod tím můžeme konkrétně představit?

Zklidňování dopravy se týká dopravy automobilové - osobní a nákladové. Tento druh dopravy dnes často až přeplňuje veřejné prostory měst a vesnic a svými plošnými nároky a provozem vytlačuje z těchto prostor jejich další důležité funkce. Nedostává se ploch pro pěší a cyklisty, snižuje se pobytová hodnota prostor a mizí místa komunikace mezi lidmi. Cesta jak zlepšit prostředí našich měst a vesnic, spočívá mj. v optimalizaci všech funkcí ve veřejném prostoru. Dosáhnout toho lze pouze systémovým, trvale udržitelným řešením dopravy v organismu celého sídla - města, vesnice. Při hodnocení projektů přihlášených do soutěžní přehlídky sledujeme i polohu realizované úpravy v sídle a její soulad se systémem dopravy města. Dále je součástí komplexního hodnocení harmonizování potřeb dopravy automobilové, pěší, cyklistické, funkčnost prostoru, bezpečnost provozu a pochopitelně i celková urbanistická, architektonická a estetická úroveň řešení. Jednoduše řečeno celková kvalita veřejného prostoru.

Splňují tyto podmínky přihlášené projekty? Jaké jsou vaše zkušenosti z předchozích ročníků soutěže?

Naprostá většina přihlášených projektů splňuje podmínky soutěže. Usuzuji z toho, že jsou srozumitelně formulované, jednoznačné a snad i jednoduché. V každém ročníku se objeví řada komplexně řešených projektů, které vycházejí z nejnovějších poznatků, zahraničních příkladů a přinášejí nová řešení. Zařízení pro automobilovou dopravu se svými parametry vrací do měřítka veřejných prostor a do proporcí s potřebami pěší a cyklistické dopravy. Tyto technické prvky obyčejně nepostrádají osobitý výtvarně prostorový nápad.

Většina uskutečněných úprav, které jsme mohli sledovat v uplynulých ročnících soutěže, pozitivně ovlivnila celkový stav prostředí v obytných souborech, náměstích a ulicích, tj. ve vnitřních částech našich měst a vesnic.

Někdy jsou to velké investiční akce, které je nezbytné uskutečnit postupně na základě dlouhodobé koncepce a výsledné vize. Těchto projektů si sám cením nejvíce. Ty nejzajímavější příklady využívám ve své pedagogické činnosti na ČVUT v Praze.

Podle mého názoru si soutěž postupně získává přirozenou autoritu a přibývá i těch, kteří ji odborně a finančně podporují. Pro tento a příští ročníky soutěže bych uvítal větší počet přihlášených projektů v kategorii obce, tj. sídel s počtem obyvatel do 3000.

AUTOR: Lýdia STOUPOVÁ


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist