Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Pomůže Marco Polo ulevit přetíženým evropským dálnicím?

24.04.2008  |  zdroj: HN  |  130× přečteno      vytisknout článek

Jedním z nepřímých důsledků jednotného vnitřního trhu je rostoucí zahraniční obchod mezi členskými státy EU a s ním související nárůst silniční nákladní přepravy.

Evropská komise chce programem Marco Polo II 2007-2013 přispět k tomu, aby se podíl silniční nákladní dopravy snížil do roku 2010 na úroveň před deseti lety.

Podle analýz Evropské komise (EK) by mohla silniční nákladní doprava do roku 2013 při současném trendu narůst až o děsivých 60 %. Proto se hledají cesty, jak omezit dopravní neprůjezdnost, zmenšit dopad na životní prostředí a rozšířit intermodální dopravu.

PROGRAM MARCO POLO II

Program Marco Polo II byl zřízen nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1692/2006 ze dne 24. října 2006. Poskytuje finanční pomoc Společenství s cílem zlepšit vliv systému nákladní dopravy na životní prostředí a navázat na úspěšný finanční nástroj Marco Polo z období 2003-2006. Oproti jeho předchůdci se však zaměřuje i na mořské dálnice nebo nástroje zabraňující dopravnímu přetížení. Celkový rozpočet programu činí 400 mil. eur.

Žadateli o podporu se mohou stát sdružení, v nichž jsou zastoupeny nejméně dva podniky z různých členských států EU nebo z jednoho státu a blízké třetí země, zapojit se dále mohou subjekty z členských států EHS a ESVO, z kandidátských zemí, partnerských zemí Středomoří a zemí přímo sousedících s některým z členských států EU.

Program je řízen přímo EK prostřednictvím Vrchního ředitelství pro energetiku a dopravu, help-desku Marco Polo. To znamená, že EK přímo vypisuje výzvy, vyhodnocuje podané projekty a kontroluje jejich realizaci. V ČR je kontaktním místem Ministerstvo dopravy ČR.

PODPOROVANÉ AKTIVITY

Program podporuje 5 základních aktivit:

zprostředkující akce - zejména akce zaměřené na zlepšení synergie v oblastech železniční a vnitrozemské vodní dopravy a pobřežní plavby (včetně mořských dálnic) lepším využíváním stávajících infrastruktur;

akce mořské dálnice - v rámci EU takové akce využívají transevropské sítě vymezené v rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 1692/96/ES ze dne 23. července 1996;

akce podporující přechod na jiný druh dopravy;

akce omezující dopravu;

všeobecné vzdělávací akce.

Záměrem EK je napomoci soukromým subjektům v zavádění modernizovaných dopravních služeb. Udělený grant může být až na 6 let, potenciální projekty by tedy měly prokázat delší životnost.

JAK JE MOŽNÉ ZAPOJIT SE DO PROGRAMU?

EK vyhlašuje každoročně jednu až dvě výzvy k podávání projektů. Letošní první výzva měla hodnotu 59 mil. eur. Projekty podporované 35-50 % bylo možné podávat od února do začátku dubna.

Uspět s projektem v celoevropské konkurenci není vůbec jednoduché, podpořených projektů bývá jen kolem 15 ročně. Výsledky prvního výběru v rámci programu Marco Polo II z podzimu 2007 ještě nejsou publikované. Do dvou z 15 úspěšných projektů programu Marco Polo I (2003-2006) se v roce 2006 zapojily jako partneři i české firmy. V projektu ETS - Elbe v hodnotě 1,63 mil. eur to byly Česko-saské přístavy, s.r.o., a CSPL, a.s., a v projektu ITS-IT v hodnotě 0,35 mil. eur firma CDV.

Evropská komise počátkem června pořádá v italských Benátkách mezinárodní konferenci zaměřenou na ekologické způsoby dopravy, kde mj. budou představeny úspěšné projekty podpořené z programu Marco Polo a bude i možné načerpat inspiraci a dobré tipy ohledně přípravy projektových žádostí pro další výzvy.

AUTOR: Michal Kadera

CEBRE - Česká podnikatelská reprezentace při EU


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist