Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Reklamou k čistšímu životnímu prostředí?

21.04.2008  |  zdroj: HN  |  143× přečteno      vytisknout článek

Reklamou k čistšímu životnímu prostředí?

Investice automobilek do komunikace na západě klesají. EU chce zpřísnit pravidla hry. Jak budou reagovat automobilky na českém trhu?

I přesto, že česká ekonomika v současnosti zažívá světlé chvilky v podobě ekonomického růstu, který výrazně ovlivňuje zvyšující se počet prodaných automobilů, ve starých členských státech EU je tomu právě naopak. Za první čtvrtletí zde klesl meziročně prodej osobních aut o 3 %. Jak tato nepříznivá situace ovlivní automobilky a jejich komunikaci? Podle Nielsen Media Research výrobci oproti minulému roku své investice výrazně sníží. Více než třetina uvedla, že své výdaje do komunikačních nástrojů v roce 2008 omezí, 43 % je chce udržet na srovnatelné výši s rokem předcházejícím. Kris Vilhelmsson, ředitel marketingu automobilky Toyota, výstižně popsal budoucí úmysly: "V letošním roce chceme šlápnout na brzdu." Toyota chce ve skutečnosti redukovat své mediální výdaje až o 15 %.

EU straší automobilky

Vedle ekonomické recese představuje dalšího strašáka evropský komisař Stavros Dimas, který vyvíjí stále silnější tlak na automobilky a způsob jejich komunikace. Dimas požaduje, aby automobilky vedle důrazu na výkon svých produktů ještě výrazněji komunikovaly i faktory, jako jsou spotřeba paliva nebo emise výfukových plynů. Celá snaha má vést k boji proti emisím CO2 a k nalákání zákazníků ke koupi ekologicky šetrnějších typů vozů. Evropský parlament již přijal na Evropské komisi nezávazné rozhodnutí, podle něhož by na reklamní ploše automobilky mělo být uvedeno varování. I když je celá problematika v EU již právně ošetřena směrnicí, striktním změnám, jež Dimas požaduje, se Evropský svaz výrobců automobilů (ACEA) intenzivně brání. ACEA zpracovává svůj návrh na samoregulaci, který staví na existenci úprav podmínek reklamy v jednotlivých členských státech. Podle pozorovatelů však jen stěží vyhoví požadavkům Evropské komise. Sigrid de Vries, tisková mluvčí ACEA, v této souvislosti uvedla: "Vůbec není jasné, zda tato otázka podléhá kompetenci EU." Podle německé výzkumné agentury Puls je však k nelibosti EK rozhodujícím faktorem zákazníků při nákupu nového automobilu právě spotřeba. Tu předčí pouze dva faktory: nízká pořizovací cena a vysoká spolehlivost.

Údaje o emisích prostředí nezlepší

Na českém trhu jsou výrobci automobilů povinni uvádět na propagačních materiálech údaje o emisích a spotřebě inzerovaných produktů. Podle Josefa Duška, marketéra automobilky Fiat, zákon kromě formulace "zřetelně" přesně neuvádí, jak má označení vypadat. Situaci proto řeší malým, ale zřetelným údajem na všech vizuálech. V Česku zatím zákazníci nejsou dostatečně motivováni k nákupu ekologicky šetrnějších vozidel. Za šetrnější variantu vozidla musí zaplatit kvůli vyšším nákladům na výzkum a vývoj i odpovídající cenu. Daný prostor s varováním o negativním dopadu CO2 asociující nápis na krabičce cigaret považuje Josef Dušek za bezpředmětný, pokud zákazníci nebudou sami zainteresováni na koupi ekologických vozů. Vanda Kyralová, communication manager automobilky Opel, v této souvislosti uvedla: "I když plně vnímáme důležitost ochrany životního prostředí, nemyslím si, že by pouhé zviditelnění údajů o emisích mohlo celosvětové zatížení prostředí výrazně snížit." Jan Klíma, tiskový mluvčí Import Volkswagen Group, považuje dosavadní pravidla za dostatečná. "Spotřeby paliva i emise viditelně uvádíme v inzerci, cenících, katalozích, na internetu i na prodejních místech. Zákazník je dostatečně informován. Zpřísnění pravidel pro reklamu není nutné," uvedl. Martin Krob, general manager Mitsubishi Motors, v této souvislosti řekl: "Případný zásah EU považuji za výsměch všemu, co dělají výrobci a prodejci nových vozů v porovnání s prodejci a dovozci ojetin." Naráží tak na fakt, že ojeté vozy zdaleka nesplňují požadované emisní limity. I přesto prodej ojetin výrazně převyšuje prodeje nových vozů.

Regulace může i pomoct

Jak by případná změna zákonů ovlivnila dosavadní způsob komunikace na českém trhu? Podle Vítězslava Pelce z korporátních komunikací automobilky Škoda Auto i Jana Klímy by komunikační strategie nedoznala výraznějších změn. Vanda Kyralová ve striktnější regulaci problém nevidí: "Za údaje o emisích se Opel rozhodně nemusí stydět." V podobném duchu hovoří i Josef Dušek: "Naše vozy patří k absolutní špičce, pokud jde o šetrnost k životnímu prostředí. Proto by tato regulace mohla naší značce paradoxně pomoci."

Efektivnost na programu dne

Zatímco německé automobilky utahují své opasky a snižují výdaje na komunikaci, vzrůstající efektivnost je maximálně žádána. "Roste tlak na to dosáhnout s menšími prostředky velkého dopadu," řekl Harald Jossé, obchodní ředitel agentury Brandcontrol, jež zprostředkovává index reklamní efektivnosti. Je zjevné, že výše investic nerozhoduje o tržním úspěchu. Potvrzuje to Toyota, která investovala 141 milionů eur na komunikaci, čímž podporovanou znalost značky posunula pouze k 36 %. České automobilky však klesající trend investic do komunikace vzhledem k expanzi českého automobilového průmyslu následovat nebudou.

Vanda Kyralová. Nemyslím si, že by pouhé zviditelnění údajů o emisích mohlo celosvětové zatížení prostředí výrazně snížit.

Jan Klíma. Spotřeby paliva i emise viditelně uvádíme. Zákazník je dostatečně informován. Zpřísnění pravidel pro reklamu není nutné.

Martin Krob. Případný zásah EU považuji za výsměch všemu, co dělají výrobci a prodejci nových vozů v porovnání s prodejci a dovozci ojetin.

AUTOR: Jana Mňahončáková


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist