Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

První hybridní limuzína světa Lexus LS 600h čeří konzervativní vody nejluxusnějších sedanů.

04.05.2008  |  zdroj: EKONOM  |  126× přečteno      vytisknout článek

První hybridní limuzína světa Lexus LS 600h čeří konzervativní vody nejluxusnějších sedanů. První hybridní limuzína světa Lexus LS 600h čeří konzervativní vody nejluxusnějších sedanů.

Jste-li kapitánem průmyslu, donedávna jste neměl moc na výběr, čím pendlovat mezi firemní vilou a firemním tryskáčem. Pokud vynecháme příliš drahý a příliš extravagantní Rolls-Royce, je statisticky nevyhnutelné, že váš šofér řídí Mercedes třídy S nebo BMW řady 7. Od poloviny 90. let usedají předsedové správních rad ještě na zadní sedadlo Audi A8, a tím je výčet zavedených limuzín vyčerpán. Respektive byl, dokud ze zámoří nedorazil Lexus LS 600h s tichým ševelením elektromotoru a hlasitými ambicemi.

Nenápadné malé "h" v modelovém označení předjímá velké věci: tento vůz má tzv. hybridní pohon.

Znamená to, že sametovému osmiválci o výkonu 290 kW pomáhá ještě elektromotor. Obrovitá limuzína díky tomu akceleruje jako Mercedes S 50 či BMW 750i, ale spotřebou (9,3 l/100 km) a dnes ostře sledovanými emisemi CO2 (219 g/km) se vyrovná slabším naftovým šestiválcům.

Ticho, prosím!

Akcelerace na plný plyn je jedinou příležitostí, kdy doopravdy slyšíte motor. Ozývá se vzdáleným šeptáním, hlasitým právě do té míry, abyste nadobro neztratili pojem o rychlosti. Povolte plynový pedál a nejhalasnějším zvukem v kabině bude decentní šumění odvětrávaných sedadel. V nízkých rychlostech, třeba při pomalém popojíždění v koloně, pak benzinový motor odpočívá a vůz se posouvá kupředu jen díky tiché síle elektromotorů. Je fascinující pozorovat, jak se Lexus LS 600h dá do pohybu bez jediného hlesnutí.

Odtažité bezpečí

Opěradlo zadního sedadla se skloní do úhlu pětačtyřiceti stupňů a ze spodní části se vysune opěrka pro nohy, podobně jako v první třídě zaoceánských letů. Další knoflík spustí příjemnou tlakovou masáž zad a ještě další aktivuje odvětrávání sedadla, abyste si při rozjímání nepropotili košili.

Stejně úzkostlivě, jako pečuje o blaho své posádky, dbá Lexus LS 600h rovněž o její bezpečí. Speciální radar například sleduje odstup od auta jedoucího vpředu a samočinně upravuje rychlost jízdy. Jistě, to už tady bylo. Lexus však zároveň monitoruje oči řidiče a dospěje-li k závěru, že šofér nevidí nebezpečnou překážku, ozve se hlasitým pípnutím.

To ale není všechno - největší Lexus se také umí sám řídit! Pravda, jen na víceméně rovné dálnici a jen tam, kde jsou dobře viditelné bílé čáry (systém využívá dvojice stereokamer).

Jako způsob cestování, jako dopravní prostředek nemá Lexus LS 600h sobě rovného. Bezpochyby představuje vrchol možností současného automobilového průmyslu. Otázkou je, zda vyčerpávající přehlídka techniky na palubě není někdy ke škodě věci. Nepřestal být tento pojízdný otoman automobilem - něčím, co byste chtěli sami řídit?

Dřívější modely značky Lexus nebyly příliš zábavnými auty a LS 600h rozhodně neskrývá pod majestátní karoserií duši sporťáku. Na to je příliš distingovaný. Na silnici se však ukazuje jako nanejvýš schopný a své úkoly zvládá s nonšalancí, jež byla dosud vyhrazena Mercedesu. Jeho nenucená rychlost má oporu ve stabilním podvozku a přesném řízení.

Pneumatické odpružení mění i české asfaltové mučírny na létající koberec a osmistupňová převodovka mění rychlosti hravě a plynule.

Planetu nezachrání

I přes své schopnosti však LS zůstává jaksi nezúčastněný. Stěží dáte svému řidiči volno jen proto, že dostanete chuť odvézt se sami. Mercedes třídy S není o nic méně talentovaným polykačem kilometrů, přitom však dokáže projevit i zalíbení v točitých silnicích.

A pak je zde ta věc s ekologií. Hybridní automobily, jichž je Lexus LS 600h nejvýkonnějším, nejdražším a nejokázalejším představitelem, bývají někdy mylně považovány za univerzální lék na klimatické změny. Nechávají se v nich vidět nejen hvězdy showbusinessu, ale stále častěji také politici, včetně těch českých. Spotřeba a emise LS 600h jsou však pozoruhodné vzhledem k jeho výkonům - ale nikoliv absolutně.

Už bylo řečeno, že evropské automobilky dosáhnou podobných hodnot s konvenční dieselovou technologií, byť za cenu méně impozantních dynamických vlastností. Výroba a recyklace hybridního vozu také nejsou právě vzorem energetické skromnosti.

Lexus LS 600h tedy nemůže být považován za spasitele planety. A příliš zdatně si nepočíná ani v roli stěhovacího vozu: kvůli rozměrným bateriím pojme jeho kufr nanejvýš obligátní sadu golfových holí.

Představuje však rovnocennou, technicky zajímavou alternativu k etablovaným německým limuzínám. V některých ohledech, zejména pokud jde o komfort na palubě, je dokonce předčí.

AUTOR: Jiří Červenka
spolupracovník redakce

Lexus LS 600h L
Cena: 2 849 000 Kč
Max. rychlost: 250 km/h
Motor: V8 5,0 l elektromotor
Spotřeba: 9,3 l/100 km
Výkon: 290 kW
Emise CO2: 219 g/km
0-100 km/h: 6,3 s
Hmotnost: 2270 kg

8 rychlostí
má automatická převodovka vozu Lexus LS 600h.

3 další limuzíny pro vrcholové manažery

Mercedes S 500 L BMW 750Li Audi A8 L 4.2 FSI

Cena: 2 699 000 Kč 2 517 930 Kč 2 350 400 Kč

Plusy: Celkově nejvyváženější vůz Sportovní chování na silnici, Příznivá cena,

v této kategorii standardní výbava řemeslné zpracování interiéru

Minusy: Ne každému se líbí Je na trhu už sedm let, Nešikovně prodloužená

letos se čeká nový model karoserie


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist