Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Jak postupovat při výběru úsporného automobilu

30.05.2008  |  135× přečteno      vytisknout článek

Jak postupovat při výběru úsporného automobilu

Náklady na palivo představují až polovinu celkových nákladů na provoz vozu (zbylou část tvoří náklady na amortizaci a ostatní provozní náklady, jako jsou servisní prohlídky, pojištění, opravy apod.).

Upřednostnění vozu, jenž má např. o 1 litr nižší spotřebu paliva na 100 km, znamená při průměrně ujeté vzdálenosti 15 tis. km ročně úsporu 150 litrů paliva, cca 4–4,5 tis. Kč a 375 kg emisí škodlivých látek (tuhých látek, oxidů dusíku, organických sloučenin a oxidu uhličitého), jež (ne)vzniknou při jeho spálení. Po 10 letech provozu tak můžete ušetřit stovky litrů paliva fosilního původu, desítky tisíc korun, tuny CO2 a desítky kilogramů dalších škodlivin.

Jako vodítko při rozhodování, jaký (ne)efektivní vůz si pořídit, můžete dnes využít několika pomůcek. Výrobci automobilů jsou dnes povinni u nových osobních vozidel při jejich prodeji uvádět vedle spotřeby paliva i množství produkovaných emisí CO2 na ujetý kilometr.

Tento ukazatel bezpečně a názorně vyjadřuje, do jaké míry je vůz (ne)hospodárný. Nejméně hospodárné automobily (sportovní, off-roady, velkoprostorová SUV či MPV) vykazují emise 200 i 300 g na ujetý kilometr, zatímco nejúspornější modely (dieselové, hybridní) pouze 100–120 g/km. Průměr trhu se dnes pohybuje okolo hranice 160 g/km, ale výrobci budou pravděpodobně muset tuto hodnotu snížit v následujících 5ti letech (do roku 2012) na úroveň 130 gramů CO2 na kilometr a později dokonce ještě méně. Hranici 130 g/km pro představu odpovídá spotřeba max. 5,6 litrů benzinu či 4,8 litrů nafty na 100 km.

Výrobci musejí informace o emisích CO2 uveřejňovat ve formě štítku na viditelném místě. Přestože předepsaný štítek nemá zavedeny energetické třídy (jako u domácích spotřebičů), některé země kategorizaci vozů do energetických tříd dle jejich emisní náročnosti již do národní legislativy zavedly (např. Belgie, Nizozemí či Velká Británie).

Buď je energetická třída stanovena uplatňováním jednotného rozdělení absolutní výše emisí CO2 na ujetý kilometr, jež je aplikováno pro všechny vozy bez rozdílu (případ Velké Británie), nebo je vypočtena na základě zohlednění emisní náročnosti daného vozu ve vztahu k průměru své kategorie (míněno např. ve střední třídě) či také velikosti respektive plochy, jež svou šířkou a délkou zabírá (případ Nizozemí).

Vedle unifikovaného štítku jsou pak dnes současně státní orgány v členských zemích EU povinny zabezpečit, aby při rozhodování o koupi vozidla měli zákazníci možnost si přečíst tzv. „Průvodce ekonomikou provozu vozidla co do spotřeby pohonných hmot a emisí CO2“, který mj. má obsahovat seznam 10 nejúspornějších osobních vozidel dostupných v dané zemi na trhu. V ČR je možné tento seznam nalézt na internetových stránkách ministerstva dopravy.

Obdobný seznam „top 10“ úsporných modelů prodávaných na trzích v Evropě byl pak rovněž vytvořen v rámci projektu www.topten.info. Zde však výše emisí CO2 na ujetý kilometr byla jedním z dílčích sledovaných charakteristik a pozornost byla věnována také ostatním parametrům, jako jsou hlučnost vozu, emise tuhých částic, oxidů dusíku, uhlovodíků a karcinogenních látek.

Nejlepší modely v jednotlivých kategoriích dle hodnocení www.topten.info
Nejlepší modely v jednotlivých kategoriích dle hodnocení www.topten.info


Přehled aktuálních modelů Škody Auto s emisemi CO2 do 130 g/km
Přehled aktuálních modelů Škody Auto s emisemi CO2 do 130 g/km

 

ZDROJ: www.uspornajizda.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist