Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Městský zázrak

19.07.2008  |  zdroj: EKONOM  |  130× přečteno      vytisknout článek

I do Česka už zamířil nový trend - městské kolo alias city bike. Nasednout na něj můžete i v obleku.

Miroslav Sikyta, opálený padesátník s moderními brýlemi na nose a ve sportovním zeleném tričku, jezdívá poměrně často kolem půlnoci na projížďku na jednom ze svých horských kol. V jedné okrajové pražské čtvrti nedávno narazil na malou výkladní skříň. V ní stál oranžový zázrak za necelých dvacet tisíc.
V obchůdku byl tou dobou Jakub Široký, muž, který jako první otevřel letos v březnu kamenný obchod s koly do města (city bike). Jeho svérázný zákazník - kvůli městskému provozu dává přednost jízdě v noci - si tedy mohl hned vyhlédnuté kolo vyzkoušet.
"Je úžasné, láska na první pohled," říká Miroslav Sikyta o pár dní později v obchodě obklopen nejrůznějšími modely kol. Nakonec se rozhodl koupit městské kolo své přítelkyni. "Kolo znamená svobodu. Já byl nejšťastnější, když jsem si v roce 1983 koupil plachetnici a prodal svá tři auta. To změnilo celý můj život," vzpomíná muž, jenž v roce 1968 emigroval do Švédska, ale v současné době žije v Česku, "vždycky jsem někde se svou lodí zakotvil, nasedl na kolo a smál se těm, kdo stáli v dopravních zácpách."

Žádní sportovní fanatici
Právě v severských zemích jsou už od 60. let minulého století městská kola populární. A v Nizozemsku mají šedesátiprocentní podíl na trhu s koly, v Česku jsou to zatím tři procenta. Stále vedou pomyslný žebříček kola krosová a trekinková s padesátiprocentním podílem, horská kola mají podíl třetinový. "I když procentuálně to číslo není vysoké, lidí, kteří chtějí kolo do města, rapidně přibývá. A to i za tak krátkou dobu, co mám kamenný obchod," shrnuje své zkušenosti Jakub Široký, "hodně je kupují lidé, kteří třeba studovali nebo pracovali v zahraničí. A nejde o žádné sportovce."
K divokým sportovním výkonům a fanatickému šplapání do pedálů totiž městské kolo není ani určeno. Jak říká Zuzana Koláriková, jež se zabývá propagací city biků například v rámci městských cyklojízd, velkou skupinu zákazníků tvoří muži, kteří stejně jako Miroslav Sikyta pořizují městské kolo své partnerce.
"Muži chtějí dávat praktické dárky. Navíc jde i o designově krásnou věc," říká Zuzana Koláriková, "často totiž muž nemůže ženu přimět, aby na kole jezdila s ním. Ale jízda na city biku je úplně jiný zážitek. Už jen nasedání je mnohem příjemnější, ze sedla navíc pohodlně došlápnete na zem."
Například kola řady Deep Entry kupují - právě kvůli pohodlnějšímu nasedání, při němž nemusíte zvedat nohu do výšky - starší lidé, kteří mají třeba problémy s kyčelními klouby nebo koleny, ale bez kola nechtějí žít. Navíc jízda na kole je sport vhodný k rehabilitaci po úrazech kolene - klouby se nenamáhají tolik jako při běhu a díky šlapání se posilují stehenní svaly.
City biky ale nejsou jen doménou starších lidí či žen. "Typ cruiser (jde o pánské kolo s vyklenutým rámem) je zase oblíbený u mladších mužů. Je to kolo, na kterém dříve jezdili muži na pláži," popisuje Zuzana Koláriková jeden z modelů. Většina jich je v černé barvě, ale letí i oranžová nebo ocelově šedá.

Hlavně svobodu
Miroslav Sikyta při vyprávění o kolech několikrát zdůrazní pro něj nejpodstatnější věc: na kole máte svobodu. Nemusíte hledat místo k parkování, když vás ve městě zaujme třeba kavárna a chcete v ní posedět. Nemusíte se řídit jízdními řády autobusů, trolejbusů a tramvají nebo se orientovat v systému metra, když jste v cizím velkoměstě poprvé. O stresu z hodin strávených v dopravních zácpách ani nemluvě.
Právě slovo "svoboda" si dal do názvu pařížský projekt Vélib (zkratka z francouzských slov vélo - kolo - a liberté) z loňského roku. Po celém městě bylo zřízeno 750 stanic s 10 600 městskými koly se širokým šedým rámem. Půjčit si je může každý, kdo má kreditku. "Městská kola přinesou milovníkům Paříže o trochu víc čistého vzduchu, o trochu víc nových zážitků a hlavně o hodně víc svobody," citovaly londýnské The Times pařížského starostu Bertranda Delanoea.
Velká popularita na sebe nenechala dlouho čekat. Jarní čísla časopisů určujících lifestylové trendy, jako je americký Vogue, přinesla texty o tom, jak se v Paříži modelky přemísťují mezi jednotlivými módními přehlídkami právě na šedých kolech. Nadšenou propagátorkou městských kol je třeba populární britská topmodelka Agyness Deynová, mimo jiné tvář luxusní firmy Burberry.
"Trend městských kol míří už i do měst, jako jsou Londýn nebo Paříž, kde městská cyklistika na rozdíl od Stockholmu nebo Amsterodamu opravdu nemá tradici," vysvětluje Jakub Široký. "Jde o to, že v určité chvíli se do velkoměst více aut už nevejde. A je prozíravé hledat jiná řešení," myslí si.
Ostatně kola se stávají stále populárnější i v zemi, kde chodce staví policie a kde mnohdy ani nejsou chodníky - ve Spojených státech. Například Minneapolis nebo Boston už mají své vlastní projekty na podporu cyklistiky. Ve Spojených státech, zemi Ala Gorea, je zdůrazňován hlavně ekologický aspekt jízdy na kole. A v neposlední řadě se mluví v časech, kdy cena ropy stále stoupá, i o kladném vlivu cyklistiky na výši vašeho bankovního účtu.

Důstojná jízda
Rozhodne-li se už někdo městské kolo koupit, chce s ním pravděpodobně jezdit hlavně do práce, i když zrovna není modelkou v Paříži. Během denní cesty do zaměstnání a zpátky mnohdy člověk najede i kolem třiceti kilometrů, což se rozhodně podepíše na jeho postavě i kondici. Ne každý má totiž čas a hlavně chuť zaplatit si permanentku do fitness centra a běhat, posilovat na strojích či se potit na hodinách jógy nebo aerobiku. Ne každý chce hrát s kolegy z práce v pronajatých tělocvičnách fotbal. Ne nadarmo je ostatně podle průzkumu agentury Median cyklistika nejoblíbenější pohybovou aktivitou Čechů a Češek.
Městské kolo je perfektně přizpůsobeno k dopravě po městě, i když na výlet do přírody se dá také použít. Nasednout na něj můžete klidně v sukni nebo dlouhých kalhotách. Řetěz (speciální a dražší typy dokonce ani řetěz nemají, ale jsou poháněny podobně jako některé motorky pomocí kardanového převodu neboli kovové tyče) je zakrytý. Nezašpiníte si tedy oblečení a ani se vám do něj nemůže zamotat nohavice. Kryté je i zadní kolo. Na city biku sedíte vzpřímeně, nemusíte se tedy hrbit. A nemusíte se v práci převlékat z cyklistických elasťáků. A dokonce se nemusíte ani sprchovat - když máte alespoň minimální kondici, díky velice komfortní jízdě se rozhodně nezpotíte. Zkrátka na městském kole budete vypadat ne jako cyklistický šílenec, ale vcelku důstojně.
Kola mají i další vychytávky, například speciální pohodlné sedlo a nejrůznější typy odpružení. Převod můžete změnit kdykoliv, i během doby, kdy stojíte na červené na semaforech, a to pouhým otočením rukojeti od řídítek. Díky této takzvané nábové převodovce nehrozí, že budete ve tmavém obleku nebo světlém kostýmu nahazovat spadlý řetěz. Nikdy totiž nemůže spadnout. Některá kola mají dokonce světla, jež se automaticky rozsvítí, když ve dne vjedete do tunelu nebo pod podjezd. Existují modely s koženými sedly i řídítky, s rámy navrženými designérem. Za ně si ale připlatíte, stojí i přes třicet tisíc korun. Nejlevnější model městského kola koupíte za necelých sedm tisíc, nejprodávanější jsou kola za zhruba dvacet tisíc.
Do městského provozu patří i příslušenství. Na kolo můžete připevnit košíky (dopředu i dozadu), které lze jednoduše sundat a vzít s sebou do obchodu na nákup a pak i vynést do bytu. Existují speciální brašny, kam se dá uložit notebook i složka s pracovními dokumenty. Jiné tašky, třeba s dámským pestrobarevným kytkovaným vzorem nebo ve sportovní béžové variantě, se dají lehce sundat z nosiče, háčky zakrýt látkou a zipem a nosit pak celý den po městě jako "obyčejnou" pracovní kabelu.
Zkrátka městské kolo nemá chybu. A cyklistika má ještě jeden efekt - když stojíte na světlech nebo jen tak odpočíváte, můžete se pozdravit s podobným nadšencem. Na to se v autě asi nezmůžete.

AUTOR: Eva Hlinovská
Autorka je redaktorkou Lidových novin


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist