Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Bursík zvoní Kozí dráze

12.07.2008  |  zdroj: Česká televize  |  129× přečteno      vytisknout článek

Bursík zvoní Kozí dráze

Pomalu, ale jistě mizí železnice z povrchu zemí českých. Při pohledu na mapu se tenoučké nitky železničních tratí ztrácejí pod tlustým nánosem silnic a dálnic.  Kde jsou doby rakousko-uherského mocnářství, kdy na území Čech, Moravy a Slezska bylo 44 % všech rakouských tratí. Ty tvořily páteř českého průmyslu a ten představoval polovinu strojírenské výroby tehdejšího Předlitavska (průmyslovější část monarchie). Rozšiřování železniční sítě bylo i důležitým předpokladem rozvoje české meziválečné ekonomiky. Dokonce i za komunistického režimu byla udržení železniční sítě věnována jakási povinná pozornost.

Opuštěná trať
Opuštěná trať
Vše se změnilo s otevřením dálkové autodopravy soukromému sektoru. Zatímco soukromníci do kamionové přepravy napumpovali stamiliony, chudá příbuzná železnice zůstala odkázána na tenčící se příspěvek státu. Rozumná proporce mezi rozvojem železniční a silniční dopravy vzala za své. A to přesto, že priorita ekonomičtější a ekologičtější železniční dopravy se stala mantrou, na níž přísahají všechny polistopadové vlády. Jenomže v praxi vítězí zájem dravých a mocných autodopravců, kteří si na patřičných místech umí prosadit priority vlastní, včetně rozšiřování silniční a dálniční sítě na úkor železnic.

Regionální železniční trati se naopak houfně ruší. Vládám rozpor mezi vlastními slovy a činy nevadí. Už se to ani nesnaží zakrýt. Někdejší lidovecký ministr dopravy Šimonovský se pochlubil kilometry nově vybudovaných dálnic jako svým největším úspěchem. A nynější pán dopravy za ODS Řebíček, který na přetížené dálnice  nadirigoval kamionové vlaky, teď spekuluje s přestavbou regionální severočeské železnice na dálniční přivaděč pro D8. Jde o podhorskou trať zvanou Kozí dráha, která spojuje Děčín s Oldřichovem u Duchcova, na níž si provoz udržují samy obce. Ústecké hejtmanství v rozporu s oficiální dopravní politikou ČR odmítlo tuto železniční trať podpořit a v lednu 2008 na ní zastavilo vlaky. Rok předtím se totiž poprvé objevila tzv. 5. varianta přivaděče, která počítá se stavbou autostrády v koridoru drážního tělesa. To by mj. znamenalo i přivedení tisíců kamionů přímo do centra Děčína. Takto kontroverzní záměr samozřejmě musí posoudit ministerstvo životního prostředí a vydat závazné stanovisko v procesu EIA o vlivu stavby na životní prostředí. Termín pro vydání stanoviska vypršel už před měsícem, ministerstvo zatím ale cudně mlčí.

Opuštěná trať
Opuštěná trať
Poslední vývoj na této trati - přes úsilí devíti obcí, občanských sdružení i samotného ombudsmana o její zachování - dává za pravdu nejčernějším prognózám. Bursíkův úřad vydání stanoviska EIA pozdržel, prý na základě žádosti ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic. Ty to však popírají, údajně jen má být dříve vyřešena budoucnost trati (včetně případného zrušení).  Takže těsně před podpisem smlouvy mezi Českými drahami a obcemi o dopravě v následujícím pololetí přichází Správa železniční dopravní cesty (propojená s ministerstvem dopravy) s podivuhodnou zvěstí, že trať má špatnou geometrii kolejí. A to celé roky tu nebyl spatřen měřicí vůz a ještě minulý víkend se zde proháněl výletní vlak, přičemž údajný havarijní stav nikomu nevadil. Dva dny před obnovením provozu ovšem pečlivý správce trati začíná s odstrojováním některých úseků. Úmysl je nabíledni: než se MŽP rozhoupe k nějakému stanovisku, bude trať v tichosti rozebrána.

Zdá se, že Kozí dráha má odzvoněno. I přesto, že ombudsman Otakar Motejl ve svém prohlášení připomněl povinnost ctít státní politiku přednosti železniční dopravy před automobilovou - a tudíž i nezbytnost záchrany této „perspektivní regionální tratě". Ale kdo by dbal na stanovisko ombudsmana, petice obyvatel, obcí a občanských aktivit, když ani vláda nedbá na to, co sama hlásá. Zelený ministr Bursík je pod tlakem modrých kapitánů průmyslu a dopravy Římana a Řebíčka, takže raději strká hlavu do písku, aby nevylétl z kola ven. A lidovcům může být sever Čech ukradený, odtamtud volební preference nekynou. Když nechrání životní prostředí ani jeho ministr, kdo by to dělal. Reálná síla, jež by čelila dosud neprůstřelnému komplotu autodopravců a státní správy stále není v dohledu.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist