Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Průzkum: Ekologická šetrnost má velký vliv na nákup technologií

22.07.2008  |  124× přečteno      vytisknout článek

Průzkum: Ekologická šetrnost má velký vliv na nákup technologií

Více než tři čtvrtiny zaměstnanců (76 %) v Evropě vidí šetrnost produktu k životnímu prostředí jako důležitý faktor při koupi technického vybavení.

Více než třetina pracovníků vidí za „zelenými iniciativami“ snahu o snižování výdajů, čtvrtina věří tomu, že firmy se primárně zaměřují na ochranu životního prostředí a pětina za tím vidí snahu o posílení firemního image. Vyplývá to z průzkumu německého IFAK Institutu.

Velmi nízká je informovanost o ekologických aspektech produků. Přibližně 88 % pracovníků se cítí pouze částečně nebo vůbec informovanými, co se týče ovlivnění životního prostředí kupovanými produkty, a to jak při jejich koupi pro pracovní, tak i soukromé účely.

Dva ze tří zaměstnanců také považují vybavení s environmentálním certifikátem, jako třeba tiskárny, kopírky a počítače, za nákup, kde by společnosti měly brát více ohledů na životní prostředí.

Vyplývá to z výsledků průzkumu, který si objednala společnost Kyocera Mita u německého IFAK Institutu. Šetření se zabývalo tím, jak zaměstnanci ve Francii, Německu, Itálii, Nizozemí, Španělsku a Velké Británii vnímají otázky vlivu svých pracovních postupů a jednání jejich firem na životní prostředí.

„V České republice je situace srovnatelná se zeměmi západní Evropy. Řada společností si již uvědomuje, že šetrnost k životnímu prostředí je důležitá, avšak čeká nás ještě dlouhá cesta, než tomu tak opravdu bude,“ konstatuje Martin Januš, ředitel společnosti JANUS, která v Česku zastupuje společnost Kyocera Mita. „Již nyní je však znatelné, že se uživatelé odklánějí od nákupu levných a ekologicky nešetrných zařízení s drahým provozem a přednost dávají ekologicky šetrným přístrojům s nízkými provozními náklady.“

Přibližně 90 % respondentů uvedlo, že si v práci osvojili některé populární návyky, které jsou šetrné k životnímu prostředí. Více než polovina (55 %) vypíná technické vybavení na noc, 52 % používá digitální dokumenty, 43 % se kloní k oboustrannému kopírování a tisku; a kolem 34 % tiskne méně. Jen 9,7 % přiznalo, že nedělá nic z toho.

Průzkum také odhalil, že – podle svých zaměstnanců – se mnoho evropských společností snaží snížit použití materiálu potřebného k tisku. Téměř polovina (44,8 %) recykluje použité cartridge a tonery, 40,8 % podněcuje používání digitálních dokumentů, 36,5 % zkouší šetřit papír tím, že tiskne méně, 32,5 % podporuje oboustranný tisk a kopírování. Toto je v kontrastu se snahami podporovat ekologičtější dopravu, pouze 3 % dotázaných totiž prohlásilo, že se jejich společnost pokoušela podpořit používání hybridních vozidel.

Navzdory pozitivním krokům v oblastech jako je tisk, 77 % dotázaných věří, že jejich společnost by mohla dělat více pro to, aby optimalizovala svou spotřebu energie obecně a 69 % věří, že jejich zaměstnavatel by mohl více recyklovat. Mimoto, 64 % cítí, že firmy zamýšlející se chovat šetrnějším způsobem k životnímu prostředí, by mohly jednat tak, aby své zaměstnance uvědomily o otázkách životního prostředí.

Průzkum také zjistil, že mnoho zaměstnanců věří, že zelené iniciativy jsou poháněny potřebou snižovat výdaje. To se domnívá 38,1 % dotazovaných, méně (24,9%) pak věří, že společnosti se primárně zaměřují na ochranu životního prostředí. Pětina viděla „zelené IT“ jako prostředek pro posílení firemního image.

Trendy v jednotlivých zemích

Německo

Pro velký počet německých zaměstnanců představuje zelené IT ekologické tiskárny, kopírky nebo počítače. Více než čtyři pětiny (83 %) vidí investici do certifikovaného vybavení jako správnou cestu své firmy k posílení odpovědnosti vůči životnímu prostředí. To je mnohem víc než ve Velké Británii (58 %) nebo Nizozemí (50 %). Téměř dvě třetiny (62 %) německých respondentů bylo také nejvíce ochotných zkusit a snížit vlastní ovlivňování životního prostředí v práci upřednostněním digitálních dokumentů před tiskem.

Němci také cítí, že spotřeba elektřiny v práci je příliš vysoká, a 83 % si myslí, že jejich společnost by mohla dělat víc pro to, aby elektřinou šetřila.

Francie

Francouzi se domnívají, že nejsou dostatečně dobře informovaní ohledně ekologických otázek. Téměř dvě třetiny (61 %) respondentů říká, že když kupují technické vybavení, nevědí dost o jeho dopadu na životní prostředí. V Itálii jde přitom o 14 %, v Německu o 30 % a ve Velké Británii o 38 % odpovídajících.

Při dotazu na důvody pro zavádění zelených IT iniciativ věřilo 48 % Francouzů tomu, že je příčinou úspora nákladů, a pouze 14,3 % si myslelo, že aktivity se zaměřovaly na ochranu životního prostředí. Průměrná hodnota byla přitom 38 %, resp. 24 %.

Itálie

Když došlo na rozhodování při koupi IT technologií, Italové prokázali, že se nejvíc zajímají o ekologický dopad produktů na životní prostředí, s 32 % hodnotících tyto aspekty jako velmi důležité (ve srovnání s 24 % v Německu a 16 % v Nizozemí). Také jsou ochotnější přijmout environmentálně přívětivý charakter tiskáren a kopírek než zaměstnanci v jiných zemí. Více než polovina (55 %) Italských respondentů říká, že používá oboustranný tisk nebo kopírování. V Německu je to 48 %, ve Velké Británii 41 % a v Nizozemí pouhých 25 % zaměstnanců.

Nizozemí

Průzkum ukázal, že nizozemské firmy by měli více pracovat na svém ekologickém závazku. Téměř dvě pětiny (38 %) respondentů říká, že jejich firma ještě nezahájila žádné iniciativy k ochraně životního prostředí a ani nevydala žádné ekologické směrnice. Tato cifra je hodně nad mezinárodním průměrem 24 %, ve Francii to je 25 %, ve Velké Británii 16 % a v Německu 19 %. Navzdory tomu, více nizozemských respondentů (32 %) vidělo zelené iniciativy v oblasti IT jako primárně poháněné ochranou životního prostředí spíše než úsporou nákladů. Pro srovnání, pouze 14 % Francouzů věří, že změny jsou poháněny ekologickou agendou.

Španělsko

Pro Španěly je ekologický závazek otázkou image: 35 % si spočítalo, že ochrana životního prostředí nebo zelené iniciativy v oblasti IT slouží k podpoře pozitivního obrazu společnosti. V Německu sdílí tento názor pouze 13 % lidí, ve Velké Británii 16 % a v Itálii 21 %.

Srovnatelně vysoký počet Španělů cítí, že společnosti můžou zlepšit svá ekologická jednání lepším označování IT produktů (70 %), a skrze iniciativy, které by jejich zaměstnance více uvědomily o ekologických otázkách (68 %).

Velká Británie

Britové si myslí, že lepší informování zaměstnanců ohledně environmentálních otázek je rozhodující. Necelé tři čtvrtiny (73 %) vidí tento úkol jako důležitý ve srovnání s 62 % v Německu a 59 % ve Francii.

Britové se také kloní k myšlence, že jejich společnost by mohla více recyklovat. Devět z deseti věřilo, že to je zásadní, což je více než celkový průměr 69,4 %.

Kampaně „tisknout méně“ se zdají být speciálně oblíbené ve Velké Británii, kde je 55 % společností (což je v průměru o více než 20 procent více než v jiných zemích) podporuje.

 

autor: Alexandr Radecký

http://www.businessworld.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist