Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Při prodeji ojetiny se bude platit ekologický poplatek

21.07.2008  |  128× přečteno      vytisknout článek

Při prodeji ojetiny se bude platit ekologický poplatek

Máte doma starou škodovku a počítáte s tím, že ji necháte synovi, aby se naučil řídit na letité ojetině? Pak spěchejte. Pokud to nestihnete, než začne platit novela zákona o odpadech, syna to bude stát 3 000 až 10 000 korun.

Až půjde starší auto zaregistrovat, bude muset zaplatit obecnímu úřadu nový ekologický poplatek, který stát později využije na likvidaci vraku. Čím je auto starší, tím bude poplatek vyšší – vychází totiž ze škodlivých emisí, které ojetina produkuje.

Z návrhu zákona, který včera projednával Senát, je zřejmé, že poplatek se nebude týkat novějších aut s třícestným řízeným katalyzátorem. Většinou jde o auta vyrobená po roce 2000.

Zákon by mohl začít platit už od ledna. Původně se měl vztahovat jenom na ojetiny dovážené z ciziny. Jeho cílem bylo omezit dovoz aut v bídném technickém stavu. Ale protože by to zvýhodňovalo český trh, což vadí evropským směrnicím, rozšířilo ministerstvo životního prostředí poplatek i na auta registrovaná v Česku.

Poplatek se má platit jen při první přeregistraci auta, uskutečněné poté, co zákon vstoupí v platnost. Další prodeje vozu už zpoplatněny nebudou.

Politici si od poplatku slibují, že starší auta, která více znečišťují vzduch, vyklidí cestu modernějším a ekologičtějším vozům.

"Je dobře, když lidé zaplatí deset tisíc korun za přepis Škody 100. Umožňuje to modernizovat vozový park," míní senátor Jaroslav Kubera. Podle senátora Jana Horníka se to citelně dotkne venkova, kde lidé nemají tolik peněz.

Lepší auto si nemohou dovolit hlavně starší lidé a postižení, kteří často jezdí k lékaři. "Ani kdyby chtěli, starší auto neprodají. Nikdo ho nekoupí!" řekl Horník.

Nejvyšší možný poplatek 10 000 korun se určitě bude týkat aut Škoda 100, 110, 105, 120, 130, wartburgů, moskvičů, oltcitů, trabantů a dalších aut vyrobených zhruba před rokem 1992.

Pět tisíc zaplatí nový majitel auta vyrobeného zhruba v letech 1992–1996 a nejnižší poplatek tři tisíce korun se má vztahovat na vozy z let 1996–2000. Nebude však rozhodovat rok výroby, výše poplatků se odvíjí od emisních limitů, které byly v daných letech zaváděny.

Senátoři včera vrátili návrh zákona o odpadech Poslanecké sněmovně k dopracování. Ekologické poplatky jim nevadí, mají výhrady hlavně k tomu, aby se nový zákaz výkupu kovů od fyzických osob týkal veškerého šrotu.

"Řešení, kdy házíme do jednoho pytle zloděje a převážnou většinu poctivých občanů, nepovažujeme za správné," tlumočil stanovisko hospodářského výboru senátor František Kopecký.

Senát doporučuje, aby fyzické osoby nesměly prodávat do sběrny jen určitý šrot, jeho seznam by byl v nové vyhlášce. Zákaz výkupu by se týkal například kolejnic, vík od kanálů, drátů ze signalizačních zařízení, částí staveb, hřbitovních uren, dopravních značek, částí pomníků apod. Tedy věcí, které nejčastěji kradou bezdomovci.

Ty má od krádeží odradit i to, že novela má zakázat platby ve sběrnách v hotovosti. Peníze by šly jen na bankovní účty prodejců, protože politici předpokládají, že bezdomovci takové účty nemají.

Už teď však existují pochybnosti, že by toto omezení bezdomovce od krádeží odradilo. "Pokud košohrab nebude mít účet, zřídí si ho někdo "lepší" z party nebo sám majitel sběrny. Pošle peníze sám sobě a zlodějům dá méně, než měli dostat," popsal senátor Jaroslav Kubera jednu z cest, jak návrh obejít. Problém se podle něj vyřeší, když obce získají pravomoc rozhodovat o existenci sběren odpadu.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist