Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

TGV po letech provozu konkuruje letadlům

23.07.2008  |  131× přečteno      vytisknout článek

TGV po letech provozu konkuruje letadlům

 

V letech ropné krize vsadila Francie prozíravě na železniční dopravu. Z Paříže do Lyonu (dnešní TGV Sud- Est) vyjely první oranžové soupravy roku 1981, později změnily barvu na modro-stříbrnou a s nejmodernějšími asynchronními elektromotory na linkách TGV - Atlantique dosahují běžně traťové rychlosti 300 až 320 km/h. Severním směrem od roku 1993 směřují linky TGVNord s napojením na Belgii, Británii, Nizozemsko a Německo. Délka z Paříže paprskovitě se rozbíhajících vysokorychlostních tratí TGV na přelomu století vzrostla na 5000 km, protože jednotky paprskovitě zajíždějí i do Švýcar, nedávno byly testovány i na nové vysokorychlostní trati pro ICE mezi Norimberkem a Ingolstadtem. Bezpečnost je dána společnými podvozky článků soupravy, skvělá dynamika se projevila řadou rekordů obvykle při testování nových úseků tratí. Dne 26.února 1981 zkrácené „oranžové“ TGV-018 dosáhlo osmnáct minut po razantním rozjezdu rychlost 380 km/ h. Modro-stříbrné TGV je od roku 1990 rychlostí 515,3 km/h držitelem absolutního světového rychlostního rekordu na kolejích. Rychlost a skvělý komfort i nezvýšené jízdné přitahují na koleje rok od roku více cestujících. Ekologové jsou spokojeni protože spotřeba energie na přepravu jednoho pasažéra ve srovnání s airbusem je čtvrtinová. Knowhow TGV nesou mezinárodní expresy Eurostar a Thalys, v licenci a národní úpravě je zavádí Tchaj-wan, Británie, Španělsko, Austrálie, zájem projevily i USA. Na tratích TGV se dnes ve dne v noci pohybuje na půl tisíce osobních souprav. Jejich kapacita už leckde nestačí, a tak jsou nasazovány 200 m dlouhé patrové soupravy TGV-Duplex, s trakčními motory o výkonu 9040 kW, přepravující v 1. a 2. třídě 516 cestujících. Kuriozitou jsou i noční žluté poštovní jednotky „La Poste“ s kapacitou až 250 pojízdných poštovních kontejnerů. Tisícikilometrovou vzdálenost mezi Calais a Marseille nedávno překonala jednotka TGV-Méditerranéan za neuvěřitelných třiapůl hodiny Od zahájení provozu před 25 lety se soupravami TGV svezlo 1,2 mld. cestujících. Linky jsou výnosné, protože průměrná obsaditelnost vlaků je kolem 70 %. Cestující si pochvalují pohodlí a komfort, při delších cestách si mohou vypůjčit i filmová DVD nebo do notebooku si nainstalovat ze sběrnice počítačové hry. Při zpoždění spoje o víc jak 30 min vrací pokladna na nádraží 30 % jízdného. Evropské železnice tak nasazují nová měřítka!

TGV

ZDROJ: Technický týdeník 


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist