Po nabytí platnosti novely zákona o odpadech bude muset první nový nabyvatel ojetiny uhradit obecnímu úřadu ekologický poplatek, který později stát využije na likvidaci vraku. Až doposud jsem si myslel, že lidé v naprosté většině případů odvážejí své doslouživší vozy na vrakoviště, kde jsou zachovalé kusy ještě použity jako náhradní díly a to, co je nepoužitelné je ekologicky zlikvidováno. Za to také majitel vozu na jeho poslední cestě platí.

A aby toholo málo, Bursíkovo ministerstvo přišlo s takovou výší ekologické daně, že mnohdy může i dvojnásobně překročit cenu vozu. Ministerstvo tvrdí, že jsou u nás auta zastaralá a tento přístup umožní rychlejší obnovu vozového parku v České republice.

A tak se má za vozy vyrobené před rokem 1992, tedy 16 let staré vozy platit poplatek 10000, za vozy z let 1992-96 pět tisíc a za vozy z let 1996-2000 tři tisíce korun. Hlavním hlediskem výše poplatků ale prý nemá být stáří vozu, ale emisní limity, které se tehdy zaváděly.

Ministerstvo lesů, vod a strání ale zcela zapomnělo (nebo naopak přihlédlo, což je ještě horší varianta) na průměrný věk vozů jezdících po českých silnicích. K letošnímu pololetí jezdilo po silnicích téměř sedm milionů vozů, z toho 4.38 milionu vozů osobních. Průměrný věk osobních vozů se přitom pohybuje na hranici čtrnácti let. Auta starší 16 let tak mohou tvořit cca 35-40% všech osobních vozů.

Zasáhne to především venkov, kde jezdí starší vozy ve větší míře. Bursíkovo ministerstvo svým nesmyslným poplatkem učiní z těchto vozů neprodejné kusy a jen stěží se tak naplní představy o obnově vozového parku. Nejde ale jen o klasické Škody 100, 120, 130 a Favority. Při pohledu do inzerce lze zjistit, že se prodávají s rokem výroby 1992 i jiné vozy, například Ford Escort, Ferari 438 GTS, Mercedes Benz 300, Peugeot 405, BMW 318i, VW Passat, Opel Astra a další.

Politici si od novely tedy slibují, že zmizí pojízdné vraky a lidé přesedlají na novější a ekologičtější vozy. Chtěli by, aby i u nás bylo průměrné stáří vozů 8-10 let jako ve vyspělých evropských státech. Pro politiky to určitě není při jejich měsíčních odměnách za "žvanění" či absence ve Sněmovně žádný problém. Bylo by ale dobré a žádoucí, pokud by si páni politici také ráčili všimnout českého výdělku a cen nových vozů.

Průměrný český plat činí cca 22000 Kč, průměrný plat v Německu cca 3000 €. Vezmeme-li současný kurz koruny vůči euru, je výsledek opravdu tristní i přes silnou korunu. Přepočet z eura na koruny jistě zvědavý čtenář zvládne sám (1€ = 23 Kč). Snad nejlépe znázorní situaci následující tabulka:

Typ vozu CZ (Kč) platů D (€) platů
Škoda Fabia 1.2 249900 11.36 10140 3.38
Škoda Octavia 1.4 424900 19.31 14950 4.98
Volkswagen Golf 1.4 450500 20.48 16300 5.43
Volkswagen Passat 1.6 667700 30.35 23075 7.69
Opel Astra 1.4 419900 19.09 16360 5.45
Ford Fiesta 1.3 249990 11.36 8190 2.73
Fiat Bravo 339900 15.45 15700 5.23
Mercedes Benz S320 1915000 87.05 70864 23.62

Zdroj cen: http://image.tn.nova.cz/media/document//307209.pdf

Nové vozy jsou pro naše západní sousedy třikrát až čtyřikrát cenově dostupnější a to je rozdíl, který zkrátka nelze překonat zaváděním ekologického poplatku na ojeté vozy. Na venkově, kde se pohybuje většina starších vozidel, jsou platy vesměs nižší, takže nový vůz je mnohdy věcí zcela nedostupnou.

Naši zákonodárci a ekologisté často neberou v potaz realitu a vytvářejí nesmyslné zákony, nad kterými zůstává zdravý rozum stát. Speciálně Bursíkovo ministerstvo plodí jeden nesmysl za druhým a výsledkem je jen zhoršení situace za doprovodného zdražení. Ať už šlo o nápad zálohovat PETky a nápojové plechovky, zavádění biopaliv, stavby prodělečných větrníků, blokaci jaderné energie a tak dále, a tak dále.

Martin Bursík by měl občas sestoupit ze zelených výšin utopie a podívat se na vše trochu realisticky. Jenže to nemůžeme chtít po někom, pro něhož je ekologismus pouhým výtahem k moci.

Autor: Rudolf Polanecký

Napsáno pro www.blog.idnes.cz

Zdroj: http://www.eportal.cz