Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Implementace souprav Eurokombi

05.08.2008  |  zdroj: Logistika  |  138× přečteno      vytisknout článek

Článek Silniční nákladní soupravy Eurokombi, publikovaný v minulém čísle, postihl jen některé oblasti této problematiky.

Šlo zejména o charakteristiku, historii a současnost provozu silničních logistických souprav Eurokombi, neboli EuroCombi, Gigalinerů. Rovněž byla analyzována problematika týkající se odlišných postojů k povolení jejich provozu.

Tento článek se zabývá dalšími oblastmi, zejména vlivem souprav Eurokombi na životní prostředí a poškozování pozemních komunikací a shrnuje přínosy plynoucí z povolení provozu těchto souprav ve státech Evropské unie, případně i mimo ně.

Vliv na životní prostředí - Ten, kdo hovoří o neekologičnosti silničních užitkových vozidel, jistě velmi dobře zná zkratky SCR, či EGR (nebo německy AGR). Pro úplnost uvedu, že dnes platí emisní norma Euro 4 a mnoho vozidel již přes 2 roky plní emisní normu Euro 5, s jejímž počátkem platnosti se počítá v říjnu roku 2009. Rovněž není bez významu, že ve vývoji jsou již motory specifikace Euro 6, jejíž počátek platnosti je poměrně daleko - hovoří se např. o letech 2012 a 2013. S radikálním snížením emisí souvisí též snižovaná spotřeba paliva, která koresponduje s rostoucí technickou úrovní vznětových motorů užitkových vozidel.

Objektivně je třeba poznamenat, že průměrný věk silničních nákladních vozidel je okolo 9 let. Nicméně v segmentu osobních vozidel jde o hodnotu cca 14 let. Obměnu vozového parku (moderními, ekologickými vozidly) nelze provést skokově, ale bohužel postupně.

Poškozování pozemních komunikací - Velmi častým argumentem proti povolení souprav Eurokombi je, že budou ještě více poškozovat síť pozemních komunikací. Zřejmě jejich závěr plyne z výpočtu, že 60 t je více než 40 t. To je přirozeně pravda, ale soupravy Eurokombi mají podstatně více náprav (až 9), než standardní nákladní soupravy, které jich mají většinou pět. Tudíž dochází k rozložení vyšší hmotnosti na více náprav a nápravové tlaky se nezvyšují. Respektive se určitě nezvyšují nad limit, který určuje evropská legislativa (nařízení Evropské komise č. 96/53/EC) - tedy 10 t na nápravu, která není hnací (pro Eurokombi vychází velmi pozitivně - cca 8 t na nehnanou nápravu). Z této úvahy zjevně nevyplývá zdroj vyššího poškozování pozemních komunikací.

Vezměme si například soupravu tahač návěs tandemový přívěs, o jejímž rozšířením se, jak bylo již řečeno, velmi uvažuje. Zakryjeme-li slovní spojení tandemový přívěs, zbude nám standardní návěsová souprava, tak jak ji každodenně vídáme na silnicích. Ta vyhovuje všem limitům týkajícím se rozměrů a hmotností. Nyní k bonusu v podobě tandemového přívěsu. Ten je rovněž standardní výroby, se svou délkou nástavby (při dvounápravovém provedení) okolo 7 až 8 m. I ten splňuje limity hmotností a rozměrů. Co se stane markantního, pokud ho připojíme k návěsu? Za prvé se zvětší délka takové soupravy o 8 až 9 m. Za druhé dojde k malému přitížení náprav návěsu vlivem zatížení tandemového přívěsu nákladem. Rozhodně zdaleka nedojde k překročení povolených nápravových tlaků na tomto návěsu.

Navíc trend v přepravě nákladu jde směrem přeprav objemného, ale nikoli příliš hmotného nákladu - proto je již řadu let cílem dopravců provozovat kapacitní soupravy typu low-deck nebo goose-neck. Limit hmotnosti hovořící v případě Eurokombi o 60 tunách by v řadě případů nebyl vůbec využit. O to více, by byla hlavní výhodou kapacita okolo 150 m3, respektive 3 TEU.

Kam s nimi - Soupravy Eurokombi nejsou určeny pro pozemní komunikace nižších tříd, ani pro jízdy do center měst, kam by v případě propracované city-logistiky nezajížděla ani vozidla s maximální přípustnou hmotností nad 12 t. Primárně jsou určeny pro rychlou a kapacitní přepravu zboží na velké vzdálenosti po dálnicích a rychlostních komunikacích. Na těchto relacích mohou navzájem propojovat: - jednotlivá logistická centra, - terminály kombinované přepravy, - výrobní a průmyslové podniky apod.

V zemích jako je SRN a Nizozemsko mají soupravy Eurokombi určené trasy (silnice a dálnice), po kterých se smějí pohybovat, a rovněž dopravci, jež je používají, musí pro ně mít speciální licenci. Bez povšimnutí zde nezůstává ani výběr řidičů, kteří tyto soupravy řídí.

Proč ano - nejdůležitější argumenty, proč povolit provoz souprav Eurokombi: - kapacita 3 TEU znamená úsporu každého třetího kamionu na silnici; - efektivnost z hlediska spotřeby paliva (úspora okolo 30 %); - pozitivní vliv na životní prostředí (s nižší spotřebou paliva souvisí další pokles emisí, už tak vysoce ekologických motorů); - využití v logistice 21. století; - limity nápravových tlaků stanovené legislativou jsou s přehledem splněny, jsou dokonce nižší (cca 8 t); - rozložení hmotnosti na více náprav (8 až 9); - výkony a točivé momenty motorů vozidel jsou adekvátní zátěži; - používají se ekologické motory splňující emisní normy Euro 5 (systémy SCR, EGR); - dosahovaná rychlost je stejná jako u 40t souprav - běžně 85 km/h; - vysoký potenciál využití v kombinované přepravě (kontejnery, výměnné nástavby) a v logistických řetězcích - centrální sklady, automobilky (příkladem je SRN), gateways (city-logistika s možností aplikace systémů výměnných nástaveb); - ložný prostor souprav Eurokombi je složen ze standardních přípojných vozidel, jež je možné v případě potřeby bez problémů variantně rozpojovat.

Odborníci v dopravě se všemožně snaží nalézat cesty, jak řešit ekologii a kongesce v silničním provozu - Eurokombi jsou jasným řešením, byť je třeba učinit celou řadu opatření pro jejich implementaci do logistických procesů.

Co je třeba učinit - S povolením běžného provozu souprav Eurokombi vyvstává několik problémů, kterými jsou: - adekvátní dálniční síť; - zajištění příslušenství pozemních komunikací - truckstopy či truckparky (př. EuroWAG), odpočívadla (počet a velikost stání); - vybudování sítě - terminálů kombinované přepravy, logistických center u dálnic (bimodálních); - vybudování návazného rozvozového a svozového systému standardními soupravami, nákladními vozidly a dodávkovými vozidly - vnitrostátní doprava, regionální doprava, místní doprava (city-logistika).

ZÁVĚR

Při tvorbě postoje k soupravám Eurokombi je třeba brát v úvahu vysokou teritoriální diferenciaci nejen mezi jednotlivými státy EU. Problematickými oblastmi jsou zejména: - kvalita a hustota silniční sítě; - chování řidičů (všech, tedy i řidičů osobních aut); - nezbytná doplňková infrastruktura - odpočívadla (již dnes chybí v ČR u dálnic D1, D2 a D5 1500 parkovacích míst pro nákladní vozidla), terminály kombinované přepravy, logistická centra (veřejná), a další vybavení.

AUTOR: Bedřich Erik Rathouský

Univerzita Pardubice


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist