Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Irisbus Hynovis - avantgardní prototyp autobusu

01.08.2008  |  135× přečteno      vytisknout článek

Záměrem Hynovis Concept je potvrdit několik technologických inovací

Hynovis Concept, avantgardní prototyp

Záměrem Hynovis Concept je potvrdit několik technologických inovací, jeho jedinečná architektura mu umožňuje ve srovnání s konvenčním dvanáctimetrovým autobusem pojmout o 8 % více cestujících při současné snížení hmotnosti o jednu tunu a bezkonkurenčním výkonu. Jeho hydraulická hybridní pohonná jednotka je také unikátní v Evropě, dokonce ve světě: snižuje spotřebu nafty a emise CO2 o 30% a emise NOX o 50%.

Hynovis Concept je výsledkem francouzského výzkumného projektu, který vyhlásil Francouzský národní program pro výzkum a inovaci v pozemní dopravě (PREDIT), který byl financován ze strany Francouzské agentury pro řízení životního prostředí a energií (ADEME) a Francouzské národní výzkumné agentury (ANR) a který byl zpečetěn souhlasem Pôle de Compétitivité Lyon Urban Trucks & Bus (Městské centrum pro konkurenci nákladních vozidel a autobusů v Lyonu). Nositelem tohoto projektu byla a je Irisbus Iveco.

Hynovis Concept je výsledkem spolupráce s RATP (Pařížský úřad pro veřejnou dopravu), který stanovil provozní specifikace, jimiž se vývoj projektu řídil, a který provedl experimenty, s Francouzským národním ústavem pro výzkum dopravy a bezpečnosti (INRETS), který se zasloužil o prototypy hybridizace a pomocných systémů, s firmou Michelin, která připravovala a dodala pneumatiky, firmou Poclain Hydraulics, která vyvíjela a dodala komponenty hydraulické hybridizace, a firmou Altair Engineering France, zodpovědnou za optimalizaci a výpočty snížení konstrukční hmotnosti.

Koncepce se rozvíjela na dvanáctimetrovém voze s naftovým pohonem, což je prvek velké většiny současných flotil autobusů. Originálnost Hynovis Concept zahrnuje i nový pohled na koncepci doposud převládající s ohledem na autobusy. Ke zlepšení zejména svého vlivu na životní prostředí se Hynovis Concept zaměřil na současnou nápravu dvou nedostatků:

- snížení svých znečišťujících emisí;
- zvýšení své přepravní kapacity (tak, aby se emise dělily na větší počet cestujících).

Tento přístup je jedinečný, protože charakteristickým rysem většiny projektů hybridních autobusů v dnešní době předkládaných je významný růst hmotnosti vozidel, čímž se snižuje jejich kapacita přepravy osob.

Podstatný hmotnostní zisk díky speciální architektuře

Hynovis Concept má dvojitou řízenou nápravu vybavenou nízkoprofilovými pneumatikami, což umožňuje rozšíření centrální uličky na 1200 mm zároveň s podběhy kol (ve srovnání s 900 mm pro standardní autobus). Tato konfigurace značně usnadňuje pohyb cestujících ve vstupu do vozu a významně zvyšuje volný proud provozu při snižování doby čekání na zastávkách. To vede ke zvýšení jízdní rychlosti jako zvlášť atraktivního faktoru v sektoru veřejné dopravy, protože je známo, že frekvence používání autobusů ve srovnání s frekvencí používání osobních motorových vozidel významně stoupá, když se zvyšuje jejich jízdní rychlost.

Ekologický provoz, který je základem architektury Hynovis Concept, se tedy v důsledku zvýšené provozní účinnosti tohoto modelu zdvojnásobuje. Jeho čtyři malá řízená kola eliminují přístupové cesty k předním sedadlům. Osoby se sníženou pohyblivostí mají dvojí přínos, protože přístup k těmto sedadlům je snazší a sníženo je i riziko pádu během doby, kdy vůz zrychluje nebo brzdí.

Hnací náprava je umístěna pod zadní lavicí a vylučuje tak podběh a uvolňuje dlouhou plošinu bez jakýchkoli schůdků, čímž dovoluje optimální vybavení a zvýšení kapacity cestujících o 8 % ve srovnání se standardním autobusem.

Společnost Michelin vyvinula pneumatiky se zlepšeným valivým koeficientem zejména pro Hynovis Concept s trojnásobným cílem:

- reagovat na originální architektonickou koncepci vozu;
- zlepšit ekologický provoz pneumatik;
- umožnit jednotunové zvýšení užitečného zatížení ve srovnání s konvenčním autobusem, zvýšit kapacitu cestujících.

Užitečné zatížení je zlepšeno díky technologii „Michelin Durable Technology Infini Coil“ (Nekonečná spirála trvanlivé technologie Michelin), která umožňuje osmiprocentní snížení průměrného valivého odporu pneumatik.

Hynovis Concept vykazuje snížení hmotnosti o 1 tunu (navzdory skutečnosti, že tento model je vybaven hybridizačním systémem) díky snížení hmotnosti skeletu a komponentů (např. sedadla mají hmotnost pouhých 5 kg) a instalaci motoru s menším objemem válců (Iveco Tector 6 EEV s výkonem 164 kW). Toto snížení hmotnosti o jednu tunu ve srovnání s konvenčním autobusem je jedním z hlavních prvků Hynovis Concept, protože hmotnost je jedním z hlavních příčin nadměrné spotřeby autobusů. Hmotnostní zisk také dovoluje zvýšit přepravní kapacitu o 9 cestujících podle standardních podmínek homologace, což se rovná 8 % kapacity dvanáctimetrového autobusu.

Hydraulická hybridizace

Hynovis Concept je vybaven dvěma hydraulickými systémy: stop-start spouštěč a systém rekuperace brzdné energie.
Stop-start kombinuje dvě funkce:

- zastavení motoru, když je autobus v klidu a jeho rychlé nastartování (během 0,3 sekundy) než se opět rozjede;
- přívod energie pro pomocné systémy v době, kdy motor stojí, s využitím inovačního zařízení pro ukládání energie přes smíšený systém kombinující akumulátory a super-kondenzátory.

Systém rekuperace brzdné energie spoléhá na hydraulický motor-čerpadla. Tento systém připojení k hydro-pneumatickému akumulátoru umožňuje rekuperaci brzdné energie a její zpětný vstup během zrychlování.

Důvodem pro volbu hydraulické technologie je skutečnost, že v současné době má, ve srovnání s konkurenčními hybridními technologiemi, velmi konkurenceschopnou režijní cenu, přičemž stále vykazuje velmi podobnou účinnost.

30% snížení emisí CO2

30% snížení emisí CO2 u modelu Hynovis Concept zahrnuje:

- hydraulickou hybridizaci: - 23% (z čehož 8 % připadá na stop-start a 15 % na motor-čerpadla); - 1-tunové snížení hmotnosti: - 5 %;
- pneumatiky ze zlepšeným koeficientem odporu: - 2 %.

Pokud jde o emise kysličníků dusíku NOx, došlo k jejich snížení o 50 % díky systému stop-start.

Vizuální, akustické a klimatické pohodlí

K prolomení psychologické bariéry, díky které se upřednostňuje používání aut, společnost Irisbus Iveco vynaložila velké úsilí k realizaci inovačního konstrukčního řešení, které zahrnuje výjimečně velké skleněné plochy. Snížení dolní linie okenních otvorů a zvětšení prosklení střechy (na pravé straně vozu) umožňuje 20% nárůst prosklené plochy zajišťující ještě větší celkový výhled na městskou krajinu.

K významným zlepšením došlo v komfortu, pokud jde o vibrace a akustiku. Hynovis Concept je prvním autobusem, který je vybaven plně nezávislými plně řízenými koly, a to vpředu i vzadu. Toto řešení dovoluje zachovat standardní vnější poloměry otáčení přes zvětšený rozvor. Pohodlí je značně zvýšeno díky snížení neodpružených hmot a nezávislému tlumení pravých a levých kol, což snižuje vibrace a otřesy uvnitř vozu.

Zvláštní péče byla věnována akustické izolaci, což ještě usnadnilo konstrukční řešení zadní motorové sekce. Výsledkem použití motoru s menším objemem válců (6 litrů) je snížení vnějšího hluku o 6 dB.

Pro Hynovis Concept byl vyvinut inerciální klimatizační systém využívající chladící kapalinu. To umožňuje 50% snížení hmotnosti chladícího média v klimatizaci a 25% snížení spotřeby energie, kterou toto přídavné zařízení spotřebovává. Toto zvýšení účinnosti více než kompenzuje zvětšení okenní plochy vozu.

Foto Irisbus.

 

ZDROJ: IRISBUS, BUSPORTÁL, IVECO CR


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist