Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Peníze dává i soukromý sektor

15.08.2008  |  zdroj: Moderní obec  |  124× přečteno      vytisknout článek

V čem municipality nejčastěji chybují, když se ucházejí o přízeň dárců?

Obcím, ale také neziskovým organizacím se vyplatí čas od času prohlédnout si weby zejména větších společností se zahraniční účastí, které působí v ČR, zda nenabízejí granty či jiné způsoby podpory municipálních nebo komunitních projektů. Informace tohoto druhu lze nalézt i na internetových stránkách některých nadací, které dárcovské aktivity soukromého sektoru zprostředkovávají.

Zkušenosti Nadace VIA (www.nadacevia.cz) ze spolupráce s firmami při podpoře jejich dárcovství vypovídají o tom, že soukromý sektor nejvíce přeje projektům na podporu zlepšení života v obcích, městech či regionech. Ať už se to týká sociálních služeb, životního prostředí, kultury, práce s mládeží apod. Firma jako dárce se také často profiluje i jako "dobrý soused", jenž má zájem o místo, ve kterém působí.

SPOLUPRÁCE S "NEZISKOVKAMI" SE RADNICÍM VYPLATÍ

V čem municipality nejčastěji chybují, když se ucházejí o přízeň dárců? zeptali jsme se Táni Hlavaté, která se v Nadaci VIA věnuje rozvoji firemní filantropie. "Asi to bude hlavně ve slabší spolupráci některých radnic s místními neziskovými organizacemi," odpověděla "Je-li radnice těmto iniciativám otevřená, lépe se dozví o problémech ve svém městě a může si pak u "neziskovek" objednat služby, které tam chybějí, nebo společně s nimi pracovat na zvelebení daného sídla."

Naopak dárcovské firmy by zase neměly spoléhat jen na jedno či dvě témata ve svém dárcovském portfoliu a podporovat partnerství pouze s jednou či dvěma neziskovými organizacemi. "Pokud se totiž taková spolupráce nevydaří, veškeré snahy se znehodnotí. Firma by rovněž měla vědět, že chce-li, aby partnerská neziskovka dobře fungovala, měla by grantem podpořit nejen její projekt, ale také samotnou organizaci - její rozvoj a růst. To je nový trend, kterému se ve světě říká "venture" nebo "high-engagement philantrophy", kdy se dárce finančně či i osobním nasazením podílí na rozvoji podporované organizace. Například zasedá v její správní radě, pomáhá jí s PR, účastní se jejího strategického plánování atd.," uvedla Táňa Hlavatá.

ŠANCI MAJÍ VĚCNÉ PROJEKTY

Česká spořitelna, a. s., podle slov ředitelky odboru firemní komunikace Kláry Gajdůškové s ohledem na svých 5,3 milionu klientů pociťuje morální závazek být zodpovědným partnerem společnosti v ČR jako celku. "Proto máme vlastní Nadaci České spořitelny (www. nadacecs.cz), proto podporujeme velký počet nejrůznějších společensky pros-pěšných projektů. A kultivace veřejných prostranství pomocí našeho programu Pomáháme lidem zlepšovat místo, kde žijí, je podle názoru české populace jednou z důležitých oblastí, a proto i plně zapadá do naší strategie," říká Klára Gajdůšková. Uchazečům o granty z České spořitelny doporučuje: "Vždy je lepší spolupráce nad konkrétním projektem s jasným zadáním, cílem a očekávaným přínosem."

Podobně hovoří Michaela Vlasáková Baruníková z Kanceláře generálního ředitele ČSOB, a. s. "Uchazeči o podporu si někdy pořádně nezjistí, co a jakým způsobem firma vlastně podporuje. Žádosti píší obecně a necíleně, nezdůrazní unikátnost a význam svého projektu. Stává se i to, že nadsadí potřebné finanční prostředky, takže dárcovská firma pak z obavy před "velkorysostí" projektu nakonec od podpory couvne."

ČSOB mj. rozvíjí Fond pro rozvoj neziskových organizací a spolu s Poštovní spořitelnou také grantový Program podpory regionů. "Cílem obou programů je především podpora v regionech. Je těžké rozhodovat o regionální podpoře z centrály v Praze, kde nemáte dost relevantních informací o lokální neziskové sféře a problémech, které regiony tíží. Proto v rámci programů figurují specialisté (zástupci kraje a nadace), kteří potřebám regionů i lokální neziskové sféry rozumějí. Hlavním cílem, kterého chce ČSOB společně s Poštovní spořitelnou takto dosáhnout, je především cílená, efektivní a účelná pomoc v jednotlivých regionech. Záměrem je samozřejmě také podpora pozitivního vnímání obou značek, nicméně to aby byly prostředky vynakládány cíleně a efektivně je prioritou," poznamenává Michaela Vlasáková Baruníková.

OUTSOURCING, NEBO PŘÍMÁ POMOC?

Podle Táni Hlavaté existuje několik způsobů dárcovství. Firma může peníze rozdělovat sama a přímo. Nebo si může založit vlastní firemní nadaci, k čemu přistoupily třeba Česká spořitelna či Vodafone. Či "outsourcovat" svoje dárcovské aktivity u již existující nadace - Nadaci VIA nevyjímaje. "Právě tento typ outsourcingu dárci ušetří mnoho administrativy, neboť nadace společně s dárcem doladí zaměření programu, zorganizuje grantové řízení, stanoví kritéria pro výběr projektů, sestaví hodnotící komisi, informuje všechny žadatele o výsledcích a s úspěšnými uzavře grantové smlouvy. A nejen to: Podpořené projekty navíc monitoruje, upozorňuje dárce na akce v podpořených projektech, které by mohly být zajímavé pro média. Na závěr předloží dárci zprávu a vyúčtování jeho daru. Dárce se může podílet prací v hodnotící komisi a zejména by se měl starat o profesionální PR (public relations) programu," konstatuje Táňa Hlavatá.

"Outsourcing" pro dárcovství je využíván i v ČSOB. "Má jednu klíčovou výhodu - prostředky svěřujeme zkušeným profesionálům, kteří se v oblasti neziskové sféry dlouhodobě pohybují. Zajišťujeme tak efektivitu projektů, neboť nemáme dostatečné zkušenosti a znalosti (natož lidské kapacity), abychom mohli sami pokrýt "poptávku na trhu" v oblasti filantropie, sociálního podnikání apod. Ve spolupráci s kredibilním partnerem alokujeme naše finanční prostředky tam, kam patří. Speciálně v případě Fondu pro rozvoj neziskových organizací navíc prostředník poskytuje jako dar své know-how (funguje i jako realizátor)," uzavřela Michaela Vlasáková Baruníková.

AUTOR: IVAN RYŠAVÝ


Některé weby, které se vyplatí sledovat

www.nadacevia.cz

www.nadacepartnerství.cz

www.nadacecs.cz

www.lepsisvet.cz

www.nadacevodafone.cz

www.nadaceo2.cz

www.dobrocinnyfond.cz

www.nadacecez.cz

www.hest.cz

www.prazdroj.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist