Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Den Země aneb Go Green!

30.08.2008  |  zdroj: Marketing & Media  |  127× přečteno      vytisknout článek

Den Země aneb Go Green! Dne 22. dubna proběhl mezinárodní Den Země. Ten posloužil i nemnoha marketérům ke zviditelnění ekologického chování jejich firem. Být "zeleným" se totiž stalo v poslední době "in".

"Recyklované" už není hanlivým označením. Není spojováno s něčím méněcenným. Naopak. Eco-friendly, bio, eko-cokoliv se stalo doménou vyšších vrstev. Platíme navíc za dobrý pocit, že děláme něco pro své zdraví a životní prostředí. Platíme ale také za to, že jsme "in" - recyklované a pro životní prostředí přátelské produkty již neschováváme. Recyklační symbol se postavil na úroveň loga Luis Vuitton. Ukazujeme ho s pýchou a dáváme tím najevo, že jsme jedni z těch, kteří si to mohou dovolit.

A kde je vůle platit něco navíc, objeví se dříve nebo později někdo, kdo je ochoten nám za tuto cenu také něco nabídnout. Mnohé společnosti, které měly doposud s ochranou životního prostředí pramálo společného, natírají své štíty na zeleno.

Igelitové tašky

Celosvětová spotřeba igelitových tašek se pohybuje okolo 500 miliard kusů ročně. Neboli jeden milion každou minutu. Většina z nich končí v odpadkovém koši. V USA, kde je spotřeba jednou z největších, nabízejí některé obchodní řetězce od tohoto roku pouze tašky papírové, další, jako třeba Whole Foods či Stop & Shop, dokonce zákazníkům za vlastní donesenou tašku zaplatí. K letošnímu Dni Země se ve většině obchodů objevily pevné recyklované tašky, které je možné zakoupit a opětně používat. Většinou se pyšní atraktivním designem a lákají tak k ekologickému nákupu.

Pro podobné příklady však nemusíme chodit až do USA. Česká pobočka britského řetězce Tesco nabízí již od minulého roku "ekologickou jutovou tašku". I za cenu 40 Kč si ji už zakoupily desetitisíce zákazníků. Ani Albert (Ahold) nezůstává pozadu, když uvedl papírové tašky jako přijatelnou alternativu těm plastovým.

Eko žárovky

Ačkoliv cenově náročnější, uspoří CFL žárovky (compact flourescent light) až 75 % energie. Velké potravinářské řetězce nabízí tyto žárovky často v promočních akcích za zvýhodněnou cenu ve snaze ukázat zákazníkům svůj příspěvek k ochraně životního prostředí. Vzhledem k poměrně jednoduché a levné instalaci a následně ušetřeným nákladům instalují nyní mnohé firmy tyto žárovky do svých provozoven - a dávají o tom zákazníkům ve svých komunikačních materiálech patřičně vědět.

Hybridní auta

Nabídka hybridních aut se již neomezuje na oblíbenou Toyotu Prius. Vlastníci hybridního auta se cítí být něčím víc. Stejně tak jako pro majitele Applu, i pro majitele hybridu je jejich značka symbolem statusu a náležitosti ke skupině.

I když prodeje hybridů zdaleka nedosahují prodejů klasických automobilů (v r. 2007 se celosvětově prodalo 585 400 ks), jejich počet dramaticky roste. Jak tato image ostře kontrastuje se situací před několika lety, kdy jsme majitele monstrózních Hummerů považovali za ty "cool"! Komunikovat ochranu životního prostředí a zároveň nabízet Hummer nejde dohromady.

Bio (Organic) potraviny

Pro mnohé standard, pro některé novinka. Biopotravinám (v USA nazývaným organic) se již nedá vyhnout. Mnohé ze společností postavily svůj příběh právě na atributu udržitelných a zdravých biopotravin - a vyplatilo se. K těm v USA nejznámějším firmám s biopříběhem patří například Stonyfield Farm (www.stonyfield.com), vyrábějící jogurty, nyní patřící ke skupině Danone. Jeden z majitelů a zakladatelů firmy, Gary Hirshberg, dokonce vydal knihu o tom, jak chránit životní prostředí a ještě ušetřit (Stirring It Up: How to Make Money and Save the World). Na stránkách Stonyfieldu si můžete prohlédnou video se šťastnými krávami - děti si mohou jednu z nich vybrat a sledovat její život na farmě po celý rok.

Představitelem z řady retailu je již zmíněný Whole Foods. Kromě nabídky biopotravin a drogerie se tento supermarket snaží povzbuzovat své zákazníky v zodpovědném chování vůči životnímu prostředí - ať již zmíněnou nabídkou tašek, či poukazováním na neekologickou spotřebu balených vod.

Zelené agentury

Ani reklamní agentury nezůstávají v natírání na zeleno pozadu. Mnohé z nich míří výše než k recyklaci starého papíru, a některé z nich se dokonce rozhodly pomáhat v ekologických aktivitách i svým zákazníkům. Omnicom PHD měří pro své klienty dopad mediálních kanálů na životní prostředí - například množství energie, která je potřeba na odvysílání 30sekundového spotu. IMC2 (nezávislá digitální agentura) nabízí on-line nástroj, s pomocí kterého mohou marketéři spočítat množství uhlíků (carbon footprint) vyprodukovaný jejich on-line kampaní.

Inspiroval vás některý z nápadů? Stejně tak jako u všech trendů, i eco/bio/green nabízí výrobcům a prodejcům mnoho příležitostí ke zlepšení své image a zvýšení obratů. Zamyslete se tedy nad tím, jak můžete tuto zprávu do své nabídky zakódovat i vy. Pozor ale na tenkou linii mezi dobrým nápadem a otřepaným klišé. Nenapodobujte na trhu již existující věci. Buďte originální.

Přečtěte si

- Gary Hirshberg, Stirring It Up: How to Make Money and Save the World

(Příběh Stonyfieldu a mnoha ostatních, kteří zvolili eko jako své poslání.)

- Daniel C. Esty, Andrew S. Winston, Green to Gold: How Smart Companies Use Environmental Strategy to Innovate, Create Value, and Build Competitive Advantage

- John Grant, The Green Marketing Manifesto


Petra Peters sedm let pracovala ve společnosti SC Johnson, naposledy jako brand manager v Německu s regionální zodpovědností za Německo, Rakousko, CEE a Skandinávii. Nyní žije v USA.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist