Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Velká Británie - Zákazníci šetří na ekologii

09.09.2008  |  zdroj: Marketing & Media  |  125× přečteno      vytisknout článek

Velká Británie - Zákazníci šetří na ekologii Kvůli ekonomickým problémům se mezi spotřebiteli vytrácí zájem o dražší, avšak ekologické produkty a organické potraviny.

Stav ekonomiky ve Velké Británii se odráží také v nákupním chování spotřebitelů a k prvním položkám, které zákazníci vyškrtávají ze svých nákupních seznamů, patří ekologické produkty i organické potraviny.

Potvrzuje to například výzkum společnosti Mintel. Po 70% nárůstu od roku 2002 se letos prodej organických potravin snížil. Další průzkum deníku Guardian uvádí, že 52 % občanů požaduje, aby otázky životního prostředí byly vládní prioritou, naproti tomu ale pouhých 19 % respondentů uvedlo, že by byli ochotni si připlatit za produkty šetrné k životnímu prostředí, a 58 % dotázaných by se rozhodlo pro levnější neekologickou variantu.

Ekologické, a přitom levné vyhraje

"Velmi zřetelně je vidět, že běžní spotřebitelé nejsou ochotni více platit za produkty šetrné k životnímu prostředí," říká David Bain z agentury Beattie McGuinness Bungay. Je proto daleko více nutné zajímat se o to, jak zadavatelé svůj ekologický kredit komunikují. I přes to, že jsou už určité ekologické aspekty běžnou součástí životního stylu, Bain věří, že "materiální" problémy, jako jsou ceny potravin a paliv, spolu s daleko větší nejistotou týkající se zaměstnání budou mít za následek menší zájem o ekologickou problematiku.

"Další vývoj v oblasti ekologických produktů bude nejen záležitostí prezentace jejich ekologických předností, ale také výhodné ceny," říká. "Značky, které podchytí oba tyto aspekty, vyhrají." Mezi vítězi ale nebudou ti, kdo se dělají ekologičtějšími, než jsou (jde o tzv. greenwashing), a špatnou budoucnost předpovídá také luxusním "zeleným" značkám.

Právě greenwashing je velmi nebezpečný a pro zadavatele natolik kontraproduktivní, že v prezentaci svých ekologických výhod využívají "antigreenwash" taktiky. Šetření energií tak bývá prezentováno jako finanční úspory a ekologicky šetrné výrobky se pomalu zbavují všudypřítomných zelených obalů. Zákazníci totiž vnímají ekologickou reklamu velmi citlivě a jsou o to více zklamaní, pokud jsou v této oblasti informováni neseriózně. Rovnice "ekologie = úspory" bude v období ekonomické recese klíčová, přičemž odborníci mluví o ekohospodárném přístupu k reklamě. Přístup "utrácejte více za ekologické výrobky" nahrazuje modernější "ušetřete, je to šetrnější k přírodě". Zdá se tedy, že ekologický marketing dospěl do určité antikonzumní fáze.

AUTOR: Michal Doležel

zpracováno podle časopisu Marketing


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist