Bakterie, jež "jede" na arsen

17.09.2008  |  131× přečteno      vytisknout článek

Bakterie, jež

Geologové objevili bakterii, která se živí arsenikem

Sacramento - Americkým vědcům se podařilo objevit bakterii, která ke svému životu potřebuje jen sluneční světlo, oxid uhličitý a arsenik, tedy látku, která je pro většinu ostatních organismů prudce jedovatoá.

Bakterie se nachází v horkých okrajových vodách kalifornského jezera Mono, kde vytváří barevné povlaky.

„Tato jezera jsou napájena termálními prameny, jež obsahují minerály z okolních skalních masivů včetně arseniku,“ uvedl člen týmu geologů Ronald Oremland, který také vysvětlil, že právě jezero Mono na úpatí pohoří Sierra Nevada je typické svými silně mineralizovanými vodami.

Vědci odebrali vzorky povlaku a podrobili je výzkumu v laboratoři.

Vědci následně zjistili, že baktérie žije roste díky třem faktorům – oxidu uhličitému, světlu a  arseniku. Přesto jde podle nich o proces fotosyntézy jako u rostlin, jen s tím rozdílem, že místo vody bakterie využívá arsenik. To by počátek její existence posouvalo daleko do prehistorie.

„Myslíme si, že bakterie využívala fotosyntézy ještě dříve, než byl v atmosféře přítomen kyslík,“ říkají vědci.

Na světě je ohroženo arsenikem zhruba 144 milionů lidí, a to hlavně v Indii, Pákistánu a Číně, kde se vyskytuje ve velkém množství v podzemních vodách.

ZDROJ: Karlovarský deník, kráceno,upraveno