Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Finanční krize učí Brity doma si vařit

17.10.2008  |  zdroj: HN  |  128× přečteno      vytisknout článek

Finanční krize učí Brity doma si vařit

- V rámci šetření nekupují Britové už tolik biopotravin, v kurzu jsou hamburgery

- Na druhou stranu se ale vyhazuje méně jídla

Finanční krize už začala doléhat i na "obyčejné" Brity. Tedy přesněji řečeno na jejich žaludky. Začali šetřit na nákupech potravin, kupují jídlo v laciných fastfoodech a diskontních prodejnách. A místo chození do restaurací se učí vařit.

"Dřív jsem chodila do restaurace na večeři alespoň dvakrát týdně. Teď jdu maximálně jednou, nebo vůbec. S přáteli se raději zveme navzájem na domácí kuchyni, to ušetří hodně peněz," říká Londýňanka Tara Wilsonová.

Poslední dva měsíce se snaží své účty za potraviny bedlivě sledovat. Finanční krize dohromady se zvyšujícími se cenami potravin ji donutila šetřit. "Nic jiného mi nezbývá, ceny se za poslední rok zvýšily o tolik, že se vyplatí sledovat slevy a výhodné akce," říká.

Podle statistik se teď na jídle snaží šetřit více než polovina britských domácností, čím dál tím víc lidí třeba tím, že si místo jídla v restauraci raději nosí do práce oběd z domova.

A asi třetina Britů jí méně zdravě než loni - místo čerstvých potravin kupují zmražené polotovary a místo, aby jedli drahé ovoce, zeleninu a biopotraviny, zajdou si raději do nějakého fastfoodu.

"Rozhodně jím méně než dřív, chodím méně do restaurací a když už tam jdu, snažím se moc neutrácet. Ale myslím, že jím pořád docela zdravě, na to si dávám pozor," říká Humphrey Serjeantson, zatímco si kupuje sendvič k obědu.

Nejvíc na krizi doplatily ty supermarkety, které jsou v Británii považovány za lepší a kam chodí nakupovat hlavně lidé s většími příjmy. Nejznámějšímu takovému řetězci Marks & Spencer spadly tržby o šest procent.

"Lidé se učí víc šetřit a to má na naše tržby dopad. Snažíme se ale na jejich potřeby reagovat, zavádíme různé slevy a výhodné akce," říká jeden ze šéfů M&S Stuart Rose. Ani to ale řetězci příliš nepomůže. Lidé teď víc sledují ceny a nakupují tam, kde je nejlevněji.

"Před pár týdny jsem začala chodit do levných supermarketů, jako je Lidl nebo Aldi, protože se tam dá spousta věcí koupit mnohem levněji - třeba těstoviny, nebo jídlo v plechovkách. Ale zase se tam nedá koupit všechno, takže je potřeba nákupy víc plánovat," říká Wilsonová.

Diskontní prodejny z krize těží. Řetězec Aldi nedávno začal spolupracovat s hvězdou televizního pořadu o vaření Philem Vickerym. Vickery teď učí Brity vařit speciality za málo peněz ze surovin nakoupených právě v Aldi. "Naše peněženky jsou kvůli finanční krizi prázdnější, proto chci lidem ukázat, že je možné vařit skvělá jídla i s nízkým rozpočtem," říká Vickery.

Britové teď také jedí častěji u levných řetězců rychlého občerstvení. Do McDonald's teď přichází o dva miliony strávníků víc než před rokem, takže tento americký řetězec musel ve svých britských pobočkách zaměstnat čtyři tisíce nových pracovníků, aby nápor zákazníků zvládl.

Snaha většiny lidí šetřit na jídle má ale i pozitivní dopady: vyhazuje se čím dál tím méně jídla. "Lidé se snaží šetřit, a proto se učí rozumněji nakupovat a využít i zbytky jídla, které by dříve vyhodili," říká Julia Falconová z asociace WRAP, která vede kampaně na podporu recyklace a využívání odpadů. Britové přitom vyhodí bezmála sedm milionů tun potravin ročně.

AUTOR: Ivana Kottasová
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

/Od naší zpravodajky v Londýně/


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist