Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Automobilky získají další miliardy

28.11.2008  |  zdroj: Podniky a trhy  |  128× přečteno      vytisknout článek

Automobilky získají další miliardy

- Evropští výrobci aut dostanou 21 miliard eur na ekologii

- České automobilky by raději, aby stát přispěl lidem při nákupu vozů

Evropské automobilky dostanou pět miliard eur. Tuto sumu včera schválila Evropská komise jako součást záchranného balíku 200 miliard eur na podporu evropských firem. Tím však nadílka automobilovému průmyslu nekončí. V úterý přijdou další peníze.

"V úterý 2. prosince schválí Evropská investiční banka první část úvěru na vývoj a výrobu ekologicky šetrných automobilů. Bude to 16 miliard eur," řekl včera HN Ivan Hodač, prezident Asociace evropských výrobců automobilů ACEA.

Tato půjčka je součástí úvěru 40 miliard eur, o jehož poskytnutí ACEA s Evropskou investiční bankou (EIB) již druhý měsíc jedná. A nesouvisí se včera zveřejněným "záchranným" balíčkem Bruselu. Peníze poputují evropským automobilkám postupně na konkrétní projekty, které firmy předloží. Kvalitu a návratnost projektů, a tedy i to, kdo úvěr dostane, bude posuzovat EIB.

Češi se o úvěr neperou

Zatímco zahraniční automobilky jako francouzské firmy PSA Peugeot Citroen, Renault či švédské Volvo s vidinou peněz od EIB vytahují ze šuplíků své projekty hybridních vozů, ze tří výrobců osobních aut v Česku má o úvěr zájem jen Hyundai v Nošovicích. Firma chce během čtyř let investovat do vývoje dalších modelů 400 milionů eur, tedy asi 10 miliard korun, a půjčku bude potřebovat.

Mladoboleslavská Škoda Auto může podle přání zákazníků kterýkoli svůj model dodat v ekologickém provedení, nazvaném GreenLine. Další investice, v souladu s postupem koncernu Volkswagen, nyní přehodnocuje.

"Finanční pomoc jistě pomůže, nelze však čekat, že celou krizi vyřeší. Balíček by měl také být provázán s úpravami legislativy, která by firmám jinak přinesla další velké náklady," uvedl ředitel vnějších vztahů automobilky Radek Špicar.

Kolínská automobilka TPCA konkrétní ekologické projekty připravené nemá, úvěr od EIB v řádu desítek milionů eur by dokázala využít například na fotovoltaické elektrárny na volných plochách v areálu. Více než úvěry výrobcům by pomohlo odstranění překážek v podnikání, jakou je například zákaz jízd kamionů v pátek odpoledne. A také finanční příspěvky zákazníkům.

"Pomohly by motivační programy pro obnovu vozového parku, jako jsou třeba příspěvky na nový vůz při sešrotování starého auta," řekl viceprezident TPCA Jiří Černý.

Dotace by zvýšila zisk

O tom, že by lidé, kupující nová auta, mohli dostat nějakou dotaci, nechce česká vláda ani slyšet.

"Jedná se o typický lobbistický nápad, který se snaží zneužít finanční krizi k získání veřejných prostředků pro vlastní zisky. Je to učebnicový příklad tlaku, kterému se budu vždy bránit," uvedl ministr financí Miroslav Kalousek.

Vládní dotace na nákup nových aut však dosud pomohly ve třinácti evropských zemích omladit vozový park a přispět tak nejen automobilkám, ale i ekologii.

Jen v Itálii, Francii a Španělsku pomohly vládní dotace v průměrné výši tisíc eur na jeden vůz odstranit ze silnic 6,4 milionu starých automobilů. Limity, které znamenají "staré" auto, přitom byly a jsou různé. Ve Francii například osm let, naproti tomu v Rumunsku, kde je aut málo a nová jsou poměrně drahá, by se měly likvidovat vozy starší než 12 let.

V České republice se průměrné stáří osobních aut blíží 14 rokům, přitom loni to bylo 13,5 roku.

"Podpora trvalého vyřazování starých neekologických vozidel z provozu by pomohla jak výrobcům, tak celé republice. Přispěla by ke snižování škodlivých emisí a ke zvýšení bezpečnosti na silnicích mnohem účinněji než direktivní zásahy Evropské komise či národních legislativ," uvedl prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn. Finanční recese a současné ochlazení ekonomického růstu podle něho vyžadují účinné kroky k obnovení poptávky. "Myslím, že právě nyní by zavedení příspěvků na obnovu vozového parku bylo vhodné," dodal Jahn.

Podporu prodeje nových automobilů při sešrotování starých odmítá také ministerstvo průmyslu a obchodu. "Automobilový průmysl v České republice získal v minulých letech několik významných investičních pobídek. Jejich čerpání stále probíhá. MPO v současné době nepřipravuje žádné opatření, které by počítalo s podporou jedné části odvětví," uvedl mluvčí ministerstva Matyáš Vitík. Ministerstvo podle něho podporuje soukromé společnosti prostřednictvím programu podnikání a inovace. "Jedná se o podporu nabídkové strany ekonomiky, nikoli poptávkové," dodal Vitík.

Za současné situace by automobilkám pomohlo, kdyby se také zmírnily tlaky na zavádění takových opatření, která vývoj a výrobu zdražují, soudí Jiří Hodač, prezident Asociace evropských výrobců automobilů.

"Pětimiliardová pomoc od Evropské komise je jistě krok správným směrem. Je však absurdní, když na druhé straně táž komise bez ohledu na rostoucí krizi trvá například na nákladném snižování emisí oxidu uhličitého nebo na zavádění evropské směrnice o prověřování chemických materiálů REACH," uvedl Hodač.

Snižovat emise pouze konstrukčním řešením motorů je podle něho málo efektivní. Mnohem úsporněji lze podle Hodače snížit emise oxidu uhličitého z dopravy zajištěním plynulosti provozu či masivní propagací úsporných způsobů jízdy.


Podpora obměny aut v Evropě

- Itálie (1997 - 1998): dotace* 1000 eur, odstraněny dva miliony aut starších 10 let

- Francie (1995 - 1996): dotace* 762 až 1067 eur, odstraněno 1,1 milionu aut starších 8 let

- Španělsko (1997 - 2007): za podpory dotací odstraněno 3,3 milionu aut starších 10 let

- Portugalsko (2007 - 2008): dotace* 1000 eur na likvidaci auta staršího 10 let

- Rumunsko (2009): plánovaná dotace* 790 eur na likvidaci auta staršího 12 let

* Příspěvek vlády na likvidaci starého auta při nákupu nového vozu Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu

AUTOR: Vladimír Kaláb
AUTOR-WEB: www.ihned.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist