Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Iveco představilo inovativní vozy šetrné k životnímu prostředí

07.12.2008  |  zdroj: Technik  |  124× přečteno      vytisknout článek

 

Na nedávném mezinárodním automobilovém veletrhu Hannover 2008 představila automobilka Iveco nově vyvíjené modely vyznačující se šetrností k životnímu prostředí a bezpečností. Mají nízkou spotřebu paliva a velmi nízké hodnoty škodlivých látek vypouštěných do ovzduší. Velkou pozornost věnuje výrobce i hybridním modelům, jakými je elektro-dieselový vůz Iveco Daily nebo moderní autobus Hynovis, popř. čistě elektrická vozidla.

Elektrický model lehkého užitkového vozu Iveco Daily je reakcí na snahu o vytvoření vozu do městského provozu s nulovými emisemi. Toho se podařilo dosáhnout díky elektricky poháněnému motoru - generátoru a díky vysoce specializovanému systému sodíkové baterie (NaNi/Cl2). Třífázový asynchronní elektrický motor je kontrolován invertorem s přímým pohonem vozu a využívá i vznikající energii z brzdění. Takto uspořená energie umožňuje delší jízdu vozu bez nutnosti dobití baterií a dojezdová vzdálenost se může zvednout až na 120 km. S podobným záměrem vznikl i model hybridního vozu Iveco Eurocargo - vůz na elektro-dieselový pohon, navržený tak, aby úspora paliva dosahovala až 30 %.

Portfolio technologických novinek šetrných k životnímu prostředí doplňují vozidla na zemní plyn - CNG. Jde o model Daily CNG, s novým motorem na zemní plyn má obsah 3,0 litry, 100 kW (136 k) a certifikaci emisí EVV (Enhanced Environmentally-friendly Vehicle), což je vůbec nejpřísnější norma na množství emisí v Evropě (2005/55/EC), Eurocargo CNG (sériová výroba má začít v roce 2009) a Stralis AD260S27 se speciálně upraveným podvozkem, osazeným osmilitrovým motorem Cursor 8 200 kW (272 k), který také splňuje přísnou normu EVV. Pro motory Cursor byl speciálně vytvořen i nový syntetický mazací olej, vyvinutý společností Iveco a Petronas, poprvé představený právě v Hannoveru. Tento olej má extrémně nízkou viskozitu (stupeň 0W20) a dokáže snížit spotřebu oleje až o 2,5 % v porovnání s běžnými oleji (15W40).

Firma Iveco uvedla i upgrade své služby THB, což je webový portál s databází technických dokumentů a výkresů vhodný například pro výrobce nástaveb. Nové flexibilní řešení má nové rozhraní, umožňující maximální znázornění grafů a obsahů ke každému z trhů.

Stralis Engage koncept byl vytvořen na modelu Stralis AS440S56T/P. Kabina konceptu je vybavena speciálním osvětlením a konzolí s klíči reagujícími na dotyk, která vše centrálně kontroluje. Nechybí ani nastavitelný TFT displej, středově ukotvený volant a zvukový systém Iveco založený na elektricko-akustických panelech. Navíc je vůz vybaven nejmodernějšími bezpečnostními systémy jako je ACC 2 (nezávislá kontrola předjíždění) s čelním radarem, detekujícím a odečítajícím relativní rychlost vozidel před vozem, čímž zajišťuje doporučenou bezpečnostní vzdálenost. Aktivní upozornění na vyjetí z jízdního pruhu pracuje s kamerami umístěnými vpředu vozu, které sledují jízdní pruhy. Stabilizační systém ESP je dnes již samozřejmostí.

Snížení hmotnosti je hlavním lákadlem vozu Stralis "Light Weight Traktor", který vznikl na podnět zákazníků, aby měli možnost maximálně zatížit vozidlo nákladem. Základní model je vybaven motorem FPT Cursor 8 a dvanáctistupňovou automatickou převodovkou a je podle výrobce bezkonkurenčně nejlehčím vozidlem ve své třídě. Široké pneumatiky na řídicích nápravách a vypuštění náhradního kola nabízí navíc další okamžité snížení hmotnosti. Stralis byl také certifikován na normu EVV, a to díky následnému systému, který upravuje výfukové zplodiny. Optimální kalibrací motoru se docílilo žádoucího snížení emisí bez nutnosti použití filtru.

V Hannoveru se také představilo Eurocargo 4x4 s pohonem na všechna čtyři kola s motorem Tector 185 kW (251 k), převodovkou ZF 6S1000 a dvoustupňovou dělicí převodovkou. K vidění byla i Daily 4x4 s dvojitou kabinou, do níž se vejde 6 osob posádky plus řidič. Verze Trakker 8x8 je ideální pro tvrdou práci v terénu včetně stavenišť, přičemž tato verze také splnila normu EVV.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist