Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Výhody kamionů na kolejích

09.12.2008  |  zdroj: Logistika  |  140× přečteno      vytisknout článek

V říjnu před třemi lety poprvé vyrazila z Duisburgu na svou trasu první linka kontinentální nedoprovázené kombinované dopravy, která směřovala do Lovosic.

Od této doby rychlé nákladní expresy pravidelně pendlují mezi oběma terminály KD. Tyto speciální vlaky přepravují cisternové kontejnery, výměnné nástavby a sedlové návěsy.

Vlaky jsou výjimečné především tím, že slouží potřebě silničních dopravců, jimž tyto ložné jednotky patří a pro které je ekonomičtější poslat je po železnici, než po silnici. Zpočátku jezdily jen dva vlaky týdně, od druhého roku provozu tři v každém směru. Nabízejí silničním dopravcům ekonomicky výhodnou alternativu k přímým přepravám po silnici. Tento, u nás nový, avšak jinde v Evropě běžně rozšířený a intenzivně využívaný, přepravní systém spojuje výhodu vysoké přepravní rychlosti - charakteristické pro silniční přepravy - s výhodami levnější, energeticky úspornější a ekologičtější přepravy po železnici.

V soupravě jsou zařazeny speciální vozy s prohlubněmi mezi železničními podvozky, na které se překladačem nakládají silniční návěsy, jejichž zadní nápravy dosednou do těchto prohlubní. Tyto nákladní expresní vlaky musí jezdit podle předem daného pevného jízdního řádu, ať je vlak plně či jen z části vytížený. Nákladní expresy jezdí kyvadlově mezi oběma cílovými stanicemi, aniž by byly cestou přeřazovány v seřaďovacích stanicích. Tím získávají obrovskou konkurenční výhodu vysoké přepravní rychlosti plně srovnatelné s rychlostí kamionů.

Po zavedení této nové linky jezdily vlaky zpočátku spíše poloprázdné. Počáteční nedůvěra, živená všeobecnou nedůvěrou k nepružné železnici, byla zásadním problémem, se kterým bylo nutné se vypořádat. Nedůvěru posilovala i skutečnost, že jen pouhý rok před startem nové linky ukončily svůj provoz mezi Lovosicemi a Drážďanami dříve velmi silně využívané vlaky RoLa, a to pro nezájem silničních dopravců o přepravy po železnici v době bezprostředně po našem vstupu do EU. Podmínkou pro spolupráci silničních dopravců se železnicí v rámci nového projektu přitom byla potřeba změny v jejich vozidlovém parku silniční techniky, ale také zcela jiný, podstatně náročnější způsob organizace vlastní práce silničního dopravce. Organizačně dobře zvládnout a skloubit všechny tří části přepravního řetězce silnice - železnice - silnice vyžaduje vyspělejší dispečerskou rutinu ze strany silničního dopravce, než jakou vyžaduje přímá jízda kamionu po silnici, nebo než v případě vlaků RoLa, na kterých byl každý kamion doprovázen svým řidičem na všech úsecích přepravy od nakládky až po vykládku zboží. Dynamický růst přeprav na první lince v průběhu prvních tří let dal ale nakonec plně za pravdu těm, kteří železnici jako přepravní systém neodepsali a naopak v ní, při účelné kombinaci s flexibilnější silniční přepravou, spatřují perspektivní přepravní systém, postavený na účelovém propojení nesporných konkurenčních výhod obou systémů.

Dynamika růstu přeprav se po skromnějším prvním roce s pouhými 2300 přepravenými kamiony prudce zvýšila až ve druhém roce, který přinesl dva a půl násobné navýšení počtu kamionů převedených ze silnice na koleje. Třetí rok provozu této linky znamenal nárůst o dalších 44 %.

Jelikož poměrně brzy po spuštění první linky následovalo otevření druhé obdobné linky z Lovosic do suchozemského terminálu v Hamburku, realizují dnes operátoři těchto linek Bohemiakombi Praha a Kombiverkehr Frankfurt každým týdnem přepravy 300 až 400 kamionů po kolejích, čímž mimo jiné přispívají k odlehčení přetížené silniční infrastruktury mezi Lovosicemi a Německem.

První linka do Duisburgu byla po dva roky provozu částečně podporována německou vládou, ve třetím roce provozu si už ale na sebe musela vydělávat jen z výnosů z přeprav. Vznik obdobných linek směrem na východ bohužel zůstává stále jen ve stádiu příprav. Jejich otevření by uspíšila jakákoliv podpora ze strany české vlády. Ta však zatím uvázla na půli cesty a ani návrh státního rozpočtu na rok 2009 s žádnou finanční podporou kombinované dopravy nepočítá.

AUTOR: Ing. Vladimír Fišer


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist