Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Obliba "férového" zboží strmě roste

08.12.2008  |  zdroj: Podniky a trhy  |  123× přečteno      vytisknout článek

Obliba

- Výrobků s označením Fair Trade se letos v Česku prodá za 50 milionů

- Tyto produkty zahrnuly do své nabídky další tři obchodní řetězce

Výrobky s označením Fair Trade se v Česku těší stále větší oblibě. Tržby za zboží, které se v zemích třetího světa vyrábí "férovým způsobem", se každý rok zhruba zdvojnásobí. "Podle našich odhadů bude letošní obrat v tomto segmentu trhu kolem 50 milionů korun," uvedla Lenka Černá ze společnosti Excellent Plzeň, která je největším dovozcem Fair Trade výrobků do Česka. Kromě ní v Česku fungují další čtyři distributoři.

Značka Fair Trade je symbolem takzvaného spravedlivého obchodu. Klade si za cíl podpořit rozvoj zemědělství ve třetích zemích, bojuje proti dětské i otrocké práci a prosazuje ochranu životního prostředí.

Výrobků Fair Trade se ve světě ročně prodá za více než 2,5 miliardy eur. Jde hlavně o potraviny jako čokoláda, sušené ovoce, káva či med, pocházející od farmářských producentů především ze zemí Afriky a Latinské Ameriky. Nadnárodní neziskové organizace garantují těmto pěstitelům a výrobcům vstřícné a důstojné zacházení při uzavírání obchodu, mimo jiné například tím, že jim dopředu zaručují obchodní partnerství a výhodnou výkupní cenu.

Je už pravidlem, že o produkty Fair Trade se čeští zákazníci zajímají rok od roku více. Za výrobky s černomodrozeleným logem loni Češi utratili rekordních 27 milionů korun, což je o 17 milionů korun více než v roce 2006. Podobný nárůst se čeká i letos. Obchodníci zjišťují, že Fair Trade je pro zákazníky stále atraktivnějším artiklem, a proto se seznam obchodů, kde lze toto zboží zakoupit, rychle rozšiřuje.

Letos v říjnu výrobky Fair Trade nově do své nabídky zařadily například Makro Cash & Carry, dm drogerie nebo restaurace Eurest. Kromě toho se již delší dobu prodávají v supermarketech skupiny Ahold, v prodejnách zdravé výživy Countrylife nebo v módních domech Marks & Spencer, které do své nabídky zařazují stále víc potravinářského zboží.

Tady se nešetří

Zboží se značkou Fair Trade však kvůli svému způsobu výroby a distribuce v regálech samoobsluhy spadá spíše do vyšší cenové kategorie. Například tabulka čokolády Fair Trade přijde zhruba na padesát korun, čtvrtkilové balení kávy na stokorunu.

Přestože v době finanční krize prodeje všeobecně klesají a zákazníci mají tendence šetřit, výrobků Fair Trade se trend spořivosti nedotýká, a to i přes jejich vyšší cenu. Například Makro Cash & Carry je s mírou prodeje Fair Trade výrobků spokojeno a o zařazení "férových produktů" do své nabídky uvažuje i řetězec supermarketů Tesco Stores. "Podle našich průzkumů mají zákazníci o tyto výrobky zájem," řekla mluvčí Tesca Eva Karasová.

Jde o princip, ne o cenu

"Rozhodnutí podporovat Fair Trade se podle naší zkušenosti neodvíjí od bohatství jednotlivce nebo firmy. Je to věc zásady a vzdělání. Čokoládu Fair Trade si koupí ten, kdo chce mít jistotu, že kakao na ni nesklízely v západní Africe děti. Podpora Fair Trade je otázkou životního stylu, který vám přejde do krve," podotýká Lenka Černá s tím, že nyní chtějí oslovit větší firmy s nabídkou "Fair Trade balíčků".

Podle společnosti GFK Praha, která se zabývá výzkumem trhu, spadají výrobky Fair Trade z pohledu českých spotřebitelů do kategorie takzvaného dostupného luxusu. "Tato kategorie v posledních dvou letech významně roste. Takový luxus je sice dostupný všem, ale zajímají se o něj více lidé dobře informovaní, s ucelenými názory a postoji," říká generální ředitel GFK Praha Ondřej Tomas.

Nejčastějšími spotřebiteli Fair Trade jsou podle GFK lidé se středoškolským nebo vysokoškolským vzděláním, kteří jsou v produktivním věku a mají vyšší příjmy. "Fair Trade také více kupují ženy než muži," dodává Ondřej Tomas.

AUTOR-WEB: Zuzana Keményová

www.ihned.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist