Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Dárečky na druhou

03.01.2009  |  zdroj: EKONOM  |  123× přečteno      vytisknout článek

České firmy dávají na dobročinné účely přes dvě miliardy korun ročně.

Blížící se konec roku pravidelně zamotává hlavy firemním marketingovým expertům. Musejí přijít na to, jakým neotřelým dárkem potěšit zaměstnance či jakou zajímavou pozornost k Vánocům poslat obchodním partnerům.
Stále větší oblibě se v poslední době těší dárky, které nejen udělají radost, ale také někomu pomohou. A v tomto směru zatím finanční krize nijak zvlášť nezasáhla. Filantropie totiž není místo, kde by chtěly společnosti šetřit.
"Čím dál častěji firmy nakupují výrobky nebo blahopřání k Novému roku od charitativních organizací typu UNICEF nebo z chráněných dílen. Často například rezignují na tisk novoročenek a posílají elektronická přání s obrázkem od hendikepovaných lidí," popsala trend Klára Šplíchalová z Fóra dárců, které sdružuje přední firemní nadace.

Šály za půl milionu
Na charitu české firmy vydávají ročně okolo dvou miliard korun. Loni to bylo přesně 2,2 miliardy. "Letos ta částka bude velmi podobná. Trend je velmi mírně rostoucí," míní Šplíchalová. Ani krize podle ní výdaje firem příliš neovlivní, protože jejich spolupráce s charitativními organizacemi je většinou dlouhodobá.
Přesto už některé organizace krizi pociťují. "Je přirozené, že v případě horších výsledků firmy začínají šetřit na výdajích, které nejsou úplně nutné.Co se týká finančních darů, zaznamenali jsme již několik případů, kdy se krize projevila," uvedla Rosa Šimberská z českého zastoupení UNICEF. "Například společnost, která námdřívedávala ročněna programy UNICEF 250 tisíc, musela letos svůj finanční příspěvek snížit na sto tisíc korun."
Zájem o dárky z dílny UNICEF ale nepolevuje, naopak. "Prodej blahopřání je zatím srovnatelný s loňským rokem. Co se týkádárkového zboží UNICEF, firmy si letos objednávají více dárků pro zaměstnance než v minulých letech," tvrdí Šimberská. Z pohledu českého zastoupení organizace se nezdá, že by firmy v důsledku finanční krize vícešetřily. "Výjimkou nejsou objednávky na 500 šál pro zaměstnance, přičemž cena jedné šály je tisíc korun," říká Šimberská s tím, že z prodeje dárkového zboží očekávají výnos okolo sedmnácti milionů.
Česká spořitelna, která patří k největším dárcům v zemi, například svým zaměstnancům do vánočního balíčku přibalila keramickou svíčku z dílny občanského sdružení SANANIM. Tato největší nestátní organizace v České republice poskytuje služby v oblasti péče a léčby závislostí na nealkoholových drogách. Novináři při prezentaci hospodářských výsledků banky dostali hrníčky od stejného sdružení.
"Před Vánoci každoročně pořádáme elektronickou aukcipředmětů z chráněných dílen a dalších neziskovek, jíž se mohou účastnit všichni zaměstnanci a jejíž výtěžek jde na charitu. Zároveň organizujemev budovách T-Mobilu vánoční jarmarky se zbožím opět z neziskového sektoru," popisuje trochu jiný způsob charity Martina Kemrová z T-Mobilu.

Populární fair trade
Konkurenční Vodafone zase vsadil na "férové" výrobky, což pomáhá drobným pěstitelům a řemeslníkům v rozvojových zemích vymanit se vlastními silami z chudoby, protože je jim za produkty placena spravedlivá cena. "Od roku 2007 dáváme při různých příležitostech včetně Vánoc našim obchodním partnerům a zaměstnancům balíčky s fairtradovými potravinami," sdělil Miroslav Čepický z Vodafonu.
"Mezi dárky pro zaměstnance a partnery máme také například ekologická trička, jejichž výroba má minimální dopad na životní prostředí. Množství vyprodukovaných emisí je při výrobě triček z kolekce EarthPositive sníženo o celých 89 procent, a to při zachování všech etických a udržitelných principů výroby," doplňuje.
Fairtradové výrobky jako vánoční pozornost rozeslal i energetický gigant ČEZ.
Jiným, nově oblíbeným způsobem charity firem je uvolnění zaměstnanců na dobrovolnickou práci. Například Česká spořitelna platí zaměstnancům dva dny v roce, T-Mobile jeden den ročně, kdy mohou pracovat pro charitu.
Rovněž jeden den svým zaměstnancům proplácí kvantitativně nejštědřejší český dárce, energetická skupina ČEZ, která zatím letos rozdala přes svou nadaci přes 150 milionů korun.
"Dobrovolníci se rozmanitou formou věnují seniorům či hendikepovaným, pracují v zoologických zahradách i v okolí sociálních objektů. Pro zaměstnance připravujeme malé i velké skupinové akce s dopravou a občerstvením. Mohou si také zvolit svou individuální cestu pomoci. Letos se dosud dobrovolně zapojilo přes 330 firemních dobrovolníků, kteří pomohli v 56 neziskových organizacích po celé republice," sdělil mluvčí ČEZ Ladislav Kříž.

Peníze jsou peníze
Stále však u firem vede posílání finančních prostředků konkrétním organizacím či charitativním projektům nebo spolupráce s dětskými domovy. Řada z nich charitu spojuje s vlastní činností.
Například důlní společnost OKD. "Sdružení svatá Barbora, jehož je naše společnost zakladatelem, se stará o děti, kterým při práci zemřel otec. Jde přibližně o stovku dětí z Česka, Slovenska a Polska," vysvětluje Vladislav Sobol, mluvčí OKD. Společnost nyní zvýšila předvánoční příspěvek pro každé dítě z 2500 na 3000 korun.
"Přijali jsme také nová pravidla podpory pro příští rok, která umožní například částečné proplácení nákupu počítače nebo notebooku, dále částečné hrazení nákladů na připojení k internetu a také paušální částku 2000 korun na pololetí, která by měla pokrýt zvýšené náklady například na dopravu a další vydání související se studiem," vypočítává Sobol.
Speciální projekty pro děti, také spojené s financemi, má ČSOB. Společnost podle banky žije čím dál více na dluh, a proto je třeba k zodpovědnému přístupu k financím vést děti co nejdříve. "V současné době připravujeme pro nejmladší generaci elektronický kurz Finance se Spotřebitelským institutem. Podporujeme také Život nanečisto Nadace Terezy Maxové, kde se děti z dětských domovů připravují na přechod do reálného života," uvedl Ivo Měšťánek, mluvčí ČSOB.

Občerstvení od uprchlíků
Klára Šplíchalová z Fóra dárců upozorňuje na to, že v poslední době je patrný ještě jeden trend: "Firmy přestaly sázet jen na na první pohled líbivá témata, jako jsou hendikepované děti. Sponzorují svými dary projekty svelmi širokým záběrem zaměření. Už nejde jen o módní trendy."
Kupříkladu Nadace O2 si v tomto duchu vybrala projekt Českého helsinského výboru, jenž podporuje děti rodičů, kteří jsou ve výkonu trestu. Novinkou je také takzvaný etnocatering, což je projekt sdružení Berkat. Firmy si jako občerstvení mohou na své večírky objednat pochutiny, které připravily afghánské, čečenské nebo gruzínské ženy, jež uprchly do Česka. Výtěžek je využit na integrační projekty pro uprchlíky.
Kromě dobrého pocitu, který management ze svých charitativních aktivit může mít, však jistě nemalou roli hraje i to, že si dary může odečíst z daňového základu.

AUTOR: Adam Junek

TOP 10 firemních filantropů
poskytnuté prostředky za rok 2007)
Společnost Částka (v mil. Kč)
1. ČEZ 241,5
2. Česká spořitelna 60
3. Johnson & Johnson 37,5
4. Dalkia Česká republika 30,7
5. Komerční banka 30,3
6. ČEPS 30
7. Metrostav 27,5
8. Telefónica O2 27
9. T-Mobile 24,7
10. RWE Transgas 23

Zdroj. Fórum dárců


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist