Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Španělský rychlovlak přetáhl klienty aeroliniím

19.01.2009  |  zdroj: HN  |  128× přečteno      vytisknout článek

Španělský rychlovlak přetáhl klienty aeroliniím

- Superexpres AVE nabízí ekologicky šetrný způsob cestování

- Do roku 2020 chce Madrid vybudovat 10 tisíc kilometrů rychlotratí

Dáte si třeba kávu a vychutnáte film. Na víc už nezbude čas.

Vysokorychlostní trať mezi Madridem a katalánskou Barcelonou, otevřená před necelým rokem, platí za nejrychlejší v Evropě. Vlaky tam pravidelně dosahují cestovní rychlosti 350 km/h. (Absolutní rekord drží s 574 km/h francouzské TGV.)

A obě města jsou si najednou blíž. Superexpresy AVE od společnosti Siemens urazí vzdálenost 505 kilometrů mezi oběma městy za 2 hodiny 35 minut.

Zásluhou nové železnice se značně snížilo množství vypouštěných emisí. "Rychlovlak jich spotřebuje zhruba šestinu ve srovnání s letadlem," řekl agenturám inženýr Alberto García Alvarez, který se podílel na výzkumu spotřeby.

Španělé mluví o revoluci ve vnitrostátním cestování.

Nová čísla teď naznačují, že projekt je úspěšný i komerčně. Narušil letitou nadvládu letadel.

Jízda za 44 eur

Do loňského listopadu přibylo na rychlotrati 28 procent cestujících. Letecké společnosti hlásily za stejné období odliv 20 procent klientů. Takže: letecké společnosti, které o rok dříve získaly 72 procent z 4,8 milionu cestujících na dálkových vnitrostátních trasách, jich loni přilákaly už jen 60 procent. "Do dvou let budou mít rychlovlaky polovinu trhu," citoval list Guardian Josepa Vallse z barcelonské školy ESADE.

Vlaky totiž nejsou drahé: jízdenka na trati Madrid - Barcelona stojí 44 eur. Pro srovnání - letenka nyní stojí kolem 55 eur. Podle dispečerů navíc dorazí 99 procent vlaků načas. To o letadlech, která zápasí s přeplněnými koridory, není možné vždy říct. A při zpoždění větším než 30 minut vrací dráhy jízdné zpět.

Není to první rychlotrať ve Španělsku. Už v roce 1992 spojily vlaky, inspirované francouzským TGV, Madrid a Sevillu. Jiné rychlovlaky míří do Valladolidu a Malagy. Modernizují se i stávající tratě. Pro Španělsko, rozlehlé jako sousední Francie, jsou rychlotrati ideálním řešením.

Do výstavby nových rychlotratí chce Madrid investovat 108 miliard eur. Vláda považuje masivní projekty infrastruktury za účinnou zbraň v boji proti postupující hospodářské krizi.

Rychlotratě protly Evropu

Rychlovlaky AVE (zkratka Alta Velocidad Espaňola, tedy španělské rychlovlaky - a zároveň ve španělštině "pták") vychází z úspěšného modelu, se kterým přišli jako první Francouzi.

Modrostříbrné štíhlé soupravy TGV se rozběhly z Francie všemi směry. Koncepce souprav zůstávala původní, stále se zlepšoval výkon, a tím i rychlost až po zmíněný rekord, kterého dosáhla souprava TGV předloni na nově vybudované trati Paříž - Štrasburk.

Italové zavedli rychlovlak Pendolino. Němci pracovali na svém projektu ICE. Vlaky dodávala firma Siemens, která vyrobila i soupravy Siemens - Velaro pro španělskou rychlotrať.

Španělé chtějí ve výstavbě rychlotratí pokračovat. Do roku 2020 má být v zemi 10 tisíc kilometrů rychlotratí, slíbil premiér José Luis Zapatero. Konečný cíl je prostý: 90 procent Španělů by mělo mít vysokorychlostní trať maximálně 50 kilometrů od svého bydliště.

AUTOR: Jiří Sládek
AUTOR-WEB: www.ihned.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist