Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Nádobí 'sluší' automatické myčky a ekologie

28.01.2009  |  192× přečteno      vytisknout článek

Myčka nádobí už není takovým luxusem jako v minulosti..

Uvařit, sníst a šup ruce do dřezu - tak vypadá každodenní rituál většiny českých domácností. Jenže některé začínají měnit životní styl. Myčka nádobí už není takovým luxusem jako v minulosti, a tak v rámci kategorie roste význam prostředků na automatické mytí nádobí. Výrobci slyší také na zájem zákazníků o ekologické výrobky. Považují jej za trend, jehož význam bude sílit.

"Český trh s prostředky na automatické mytí nádobí zažívá boom. V období od ledna do října loňského roku koupili čeští spotřebitelé prostředky do myček na nádobí za 613,1 milionů korun, což představuje 17% nárůst v porovnání se stejným obdobím předchozího roku," uvádí Roman Kýr, marketingový manažer divize pracích a čisticích prostředků Henkel ČR. Podle průzkumu agentury MEMRB v tomto období předběhly prostředky do myček trh s prostředky na ruční mytí nádobí v hodnotě o 10 %. Penetrace trhu podle agentury GfK dosáhla 13 %. "Tato kategorie v České republice i přes každoroční nárůsty trhu stále skrývá obrovský potenciál. Zatímco u nás penetrace trhu dosahuje 13 %, v zemích západní Evropy se pohybuje kolem 50 až 60 %," srovnává Roman Kýr.

Výsledky výzkumů potvrzují i zkušenosti společnosti dm-drogerie markt. Podle Jany Vaňkové z resortu marketingu a nákupu v současné době firma zaznamenává postupný nárůst kategorie myček proti ručnímu mytí, přičemž v rámci této kategorie posiluje segment tablet a jejich inovace: "S rozšiřováním kategorie tablet klesá na druhou stranu význam oplachovačů a soli jako samostatných výrobků. Přesto se prášek do myčky i nadále drží mezi top položkami."

Většinu českého trhu s prostředky do myček si rozdělily dvě prémiové značky - Calgonit (Reckitt Benckiser) a Somat (Henkel). Menší výrobci a privátní značky mají mizivý podíl. Podle Romana Kýra přitom Somat jako jediný na českém trhu vykazuje trvalý podílový růst. Roste dokonce dynamičtěji než trh (meziroční růst o 40 %) a tak si stále upevňuje pozici "silné dvojky".

VEDOU TABLETY

Z výzkumu firmy Henkel vyplývá, že Češi mají na mycí prostředky mnohem vyšší nároky než západoevropští spotřebitelé: když už si pořídí myčku, očekávají, že jejich práci při mytí nahradí úplně, a dávají do ní i velmi znečištěné nádobí. "Jako výrobce se těmto návykům musíme přizpůsobit a připravit výrobek, který si poradí i s velmi odolnými skvrnami. Jako nejodolnější ,české skvrny' se v průzkumu ukázaly škrobové skvrny od brambor, těstovin nebo rýže. Těžko odstranitelné jsou také skvrny od vajíček nebo čaje," říká Roman Kýr. Tuzemští zákazníci vyžadují nejen výrobek s vysokou účinností, ale také s jednodušším použitím. Více než polovinu trhu (57 %) s prostředky na automatické mytí totiž představují tablety, které obsahují zároveň čisticí i pečující složky. Zbytek trhu tvoří všechny ostatní prostředky - včetně čističů myčky a deo produktů.

CM PRO HYPERMARKETY I MENŠÍ PRODEJNY

"Pro orientaci spotřebitelů je nesmírně důležitý dobře zvládnutý category management - logické uspořádání produktů, konkurence a jednotlivých segmentů," vysvětluje Roman Kýr. To nejlépe umožňují hypermarkety, disponující velkými prodejními plochami. CM je však výhodné uplatňovat i na menších prodejních plochách, jaké představují například tradiční drogerie. "Ideální je prezentovat odděleně kategorie ručního mytí a myček. V rámci kategorií je vhodné vystavovat pohromadě bloky značek s důrazem na vlastní značky jako alternativy značkového produktu. V menších prodejnách sice není možné prezentovat všechny typy balení kategorie myček, především ta velká. A také není možné vystavit prostředky pro ruční mytí ve více řadách, vždy je však vhodné zachovat bloky značek a pro akční zboží zvolit druhotné umístění. Úspěšné jsou také letákové aktivity spojené s výraznou slevou," dodává Jana Vaňková.

Protože na velkých plochách hypermarketů se mohou zákazníci jednodušeji orientovat v kategoriích a variantách výrobků, jsou v nich prezentace daleko efektivnější. Přehledné a viditelné umístění nahrává zejména novým výrobkům. "Inovace jsou tahounem této kategorie. Inovativní tablety Somat Perfect a Calgonit All in 1, Max in 1 a Quantum tvoří 21 % celkové kategorie prostředků do myčky," zdůrazňuje Roman Kýr.

FUNKČNÍ SLEVY A SOUTĚŽE

Henkel podporuje prodej značky Somat v obchodech POS a POP materiály a promo akcemi s hosteskami. Podle Romana Kýra dobře fungují slevové akce a také soutěže, kdy spotřebitel dostane dárek na místě bez vyplňování a sbírání bodů: "U většiny prodejen se osvědčily promo akce podpořené in-store displeji. Tato forma prodeje zvyšuje kategorii v daném období i podíly Somatu na trhu." Nejnovější inovací Henkelu je Somat Perfect s novou "multi enzyme" technologií, která odstraní i připálenou mastnotu, zaschlé zbytky jídla nebo nečistoty na bázi škrobu od brambor, rýže či těstovin. Novinku masivně podpořila televizní reklama a propagační materiály v obchodech. Společnost spustila také dlouhodobý věrnostní program Somat Klub, který nabízí dárky výměnou za nasbírané body. Webové stránky www.somat.cz nabízejí nejen informace o produktech, ale také "čtení": zajímavé recepty nebo rady, jak správně stolovat.

RUČNÍ MYTÍ TÁHNOU INOVACE VŮNÍ

Také trh s prostředky na ruční mytí ovládají dvě značky - Jar (Procter & Gamble) a Pur (Henkel) - a jeho tahounem jsou rovněž inovace. V současné době přicházejí výrobci především s novými pečujícími složkami (aktuálně probíhá kampaň na Jar Sensitive s glycerinem, který nabízí zákazníkům větší šetrnost k pokožce namáhané zimním obdobím) a samozřejmě vůněmi. Např. inovované prostředky značky Pur F52 jsou nyní k dostání ve čtyřech variantách: citron, jablko a zcela nově limetka a máta. "Mycí a čisticí výkon stále zůstává pro zákazníky nejdůležitějším kritériem, ale hned druhým motivačním prvkem je vůně. Proto jsme rozšířili v listopadu řadu prostředků na nádobí s vůní citronu, aloe vera, heřmánku a měsíčku o vůni grapefruitu, která následuje současný trend, a zeleného čaje, jenž neutralizuje zápach. Rozšiřování sortimentu o nové vůně je jedním ze způsobů zvýšení penetrace zralého trhu, na kterém modifikace výrobků hrají stále významnější roli," říká Kateřina Torová z marketingového oddělení firmy Country Life, dodávající ekologické prostředky na automatické i ruční mytí nádobí Ecover. S rostoucím zájmem o přírodu u evropských spotřebitelů vzrůstá i zájem o ekologické čisticí prostředky - důkazem je podle Kateřiny Torové také loňský 30% nárůst prodeje výše zmíněných výrobků.

NEZÁVISLÉ OBCHODY DOBŘE DOPLŇUJE INTERNET

Pokud jde o značku Ecover, proti běžným mycím prostředkům má k dispozici mnohem menší počet prodejních míst - je distribuována pouze do malých nezávislých prodejen, především se zdravou výživou. Důležitým kanálem je pro ni také internet, který vyhovuje její cílové skupině (především mladší lidé s vyšším vzděláním) a zajistí přes 20 % celkového prodeje všech výrobků této značky včetně čisticích a pracích prostředků.

AUTOR: Eva Zajíčková

ZDROJ: REGAL


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist